Jump to content

Anbefalinger rundt innkjøp og bruk av vindgenerator

Arne2

Recommended Posts

Erfaringen så langt er at det gikk helt fint å klare hele forrige sommersesong uten landstrøm og bare basert på solcellepaneler. Men når solen har gått ned og om vinteren så er det jo ikke mye hjelp i solcellepaneler, men da kan det til gjengjeld være tilsvarende god tilgang til vindenergi.

Så jeg har tenkt litt på å bygge litt ut med en vindgenerator, som et tillegg til solcellepanelene. Ser at man kan få kjøpt et par varianter hos maritime.no med prislapp henholdsvis 15.000.- og 22.000,-

Det synes jeg blir litt for dyrt for å eksperimentere og få lært litt om denne måten å skaffe elektrisk energi på. 

For solcellepanelene så har jeg valgt en løsning der de bare er "halvfast montert" slik at jeg tar dem inn og lagrer dem nede under dekk om vinteren. Ser for meg en tilsvarende løsning for vindgeneratoren, der det er mulig å ta den ned og lagre den inne om vinteren og når den ellers ikke er i bruk. (Grunner: 1. Hindre unødvendig støy. 2 Hindre skade.)

På div websider, så kan man få tak i diverse "kinabrand" som ser ut til å koste bare en brøkdel. Er det noen på forum som har anbefalinger, råd eller erfaringer å dele?

Tenk på lyd også. Den gang jeg var ute og seiltr, for 20 år siden, så hadde vi en Aerogen 4 og var svært fornøyde. Den jobbet i sammen med to solpaneler på 50 Watt hver og og dette holdt meg gående i ett år. 

Den gangen var det en annen mølle som var populær på markedet, og som gav mye mer strøm. Problemet var at den også gav mye mere lyd. Jeg husker ikke hva den heter, men jeg husker hvordan den så ut. Hver gang bi så en slik komme inn på ankringsplassen så tenkte vi: «Nei, huff! Håper den legger seg langt unna oss.» Hver gang det kom et vindpust så hylte den som en stukken gris. 

Jeg ser behovet for myr strøm, men man har også behov for venner….

PS, en båt vi seilte sammen med hadde storebroren som het Aerogen 6. De klarte seg faktisk uten solceller, men det så jo ut som det hang et helikopter over den 31-foteren hele året. 

Lykke til, fair winds. 

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

3 hours ago, Akvanauten said:

«Nei, huff! Håper den legger seg langt unna oss.» Hver gang det kom et vindpust så hylte den som en stukken gris. 

Nabobåten i båthavna, der jeg har båten, har en vindgenerator som heller ikke er helt stille, og det er jo grunnen blir minnet på at dette alternativet eksisterer. Det er også en av grunnene til at jeg tenker å montere den på en slik måte at den kan tas ned når det ikke er bruk for den. Her har jo lydløse solcellepaneler et lite pluss.

Har forsøkt å finne om det er noen som selger "Aerogen 4" i Norge, nå for tiden, men kan foreløpig ikke finne noen.

Edit: Fant ikke noen "Aerogen 4" men når jeg søkte etter den så fant jeg en annen til ca kr 2.800,- hos BestMarin Tønsberg.

https://www.xn--din-bt-mua.com/elektrisk-utstyr/vindgenerator-300w-12v-med-innebygd-regulator

Feil pris, men masse interessant info:

https://www.vannhandel.no/vh/prod/vindgenerator/index.php

Har liggende en video på Youtube av vindmølle i nabobåten men kamera fanget ikke opp de høyfrekvente hylelydene så liten vits å dele den her... men jeg tok opp videoen for å dokumentere faenskpet... Så full støtte til å tenke lyd!

Jaja, her er den: https://youtu.be/ToXeERb5auc

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Har hat flere vindgeneratorer også en slik fra kina. Alle har fungert utmerket og ladet meget bra om det bare blåser nokk. Men som du sier de støyer en del. Men en trenger da ikke å ta de ned for å bli kvitt støyen. En monterer bare en bryter som kobler den fra laderen og kortslutter selve generatoren. Da vil den bare rotere sakte rundt og være helt lydløs. Men lader da selvsagt ikke noe.

Vindgenerator gir "verdens dyreste strøm". Jeg har en selv, Superwind 350. Det er en relativt stille og høykvalitets generator. Jeg ville ikke tatt kostnaden med å sette den opp i dag, hvor jeg mener at et ekstra LIFePo4 batteri med litt størrelse og kanskje et solcellepanel ekstra bør gi like mye strømtilgang. Jeg har den oppe fordi investeringen ble tatt før LiFePo4-tiden, og den gir litt om natta og på grå dager. Vindgeneratorer gir god effekt kun når det blåser opp i mot det litt ubehagelige. Hvis man er på tur og om bord, så ønsker man å oppholde seg i lun havn eller ankerplass. Man søker altså bort fra den fordelaktige vinden. Som vedlikeholdslader når man ikke er om bord, kan det fungere bedre. Da slipper man også støy, men kanskje naboen får den...? Det er svært stor forskjell på generatorene mht støy. Air Breeze, som er beskrevet i film ovenfor, er en av de verre, særlig med de originale gamle bladene. Plassering og mastestøy er også et problem med vindgeneratorer, det er fort gjort å få vibrasjoner ned i dekket. Det høres godt om natta. Min konklusjon: Med ny batteriteknologi som lagrer mye energi på mindre plass og med mindre vekt, så er vindgenerator mer for de som skal på riktig lang tur.

40 minutes ago, Lucky Strike said:

Vindgenerator gir "verdens dyreste strøm". Jeg har en selv, Superwind 350. Det er en relativt stille og høykvalitets generator. Jeg ville ikke tatt kostnaden med å sette den opp i dag, hvor jeg mener at et ekstra LIFePo4 batteri med litt størrelse og kanskje et solcellepanel ekstra bør gi like mye strømtilgang.

Ja, det kan jo se ut sånn. 

https://www.starboardsun.com/wind/

Men det er jo ikke snakk om enten eller, men heller å bygge ut eksisterende opplegg med solcellepaneler og LiFePO4 batterier med "litt vindenergi", for å se hvordan det kan virke til sammen, som en helhet. Ettersom jeg ser for meg at vindgeneratoren vil ha en forholds perifer rolle i forhold til en helhet, så vil jeg nok velge en mye billigere modell for uttesting. Høy kvalitet og lang levetid blir jo da ikke viktig nok til å forsvare en forholdvsis høy pris.

2 hours ago, SveinHa said:

men jeg tok opp videoen for å dokumentere faenskpet...

Nærmeste nabo i båthavna har en slik, så derfor så er nok tanken å ha noe som kan tas ned, unntatt når man er på tur og situasjonen er "den rette".

34 minutes ago, Bårdp said:

Kommer vel lit an på hvor i verden en befinner seg. Jeg har solceller men på denne årstiden er det ikke stort en får fra de.

Snakket med noen politikere en gang i tiden, som var helt sikker på at man kunne drive alle boliger i Finnmark med solenergi om vinteren. Men når sola ikke skinner, så kan det jo blåse en del, i all fall noen ganger.

Man må jo rigge seg for det operasjonsmønsteret man har og planlegger for. Solcellepaneler er selvfølgelig ineffektive om vinteren. Om man ligger i opplag i havn om vinteren, er jo ikke det så farlig. Bittelitt landstrøm til vedlikeholdslading, så går det bra. Er man ute og seiler om vinteren når det er kaldt, så er energibehovet av en helt annen størrelsesorden enn det "grønn" båtenergi kan håndtere. Da er det vel mer snakk om å skaffe nok strøm til dieselvarmere. Vindgenerator kan sikkert bidra litt til dette, men igjen, søker man ikke lune havneplasser hvor det ikke blåser mye?

I sommermånedene på turer i europeiske farvann som båtturist tror jeg litt ekstra LiFePo kan bidra såpass at vindgenerator ikke savnes mye. Det blir alltid litt motorkjøring inn og ut av havn, og i mellom kommer man gjerne over landstrøm i havn som er greit priset.

Jeg har ikke så stor tro på det med nedtakbar generator. Det blir fort pes som man etter hvert ikke gidder. Skal man eksperimentere med rimeligere modeller, kan muligens Rutland være noe. De har i alle år vært kjent som stillegående, men med begrenset effekt. Ser nå at modell 1200 skal gi 250W ved 10 m/s, det høres jo bra ut. Men ved 10 m/s i generatorhøyde, blåser det mye mer i mastetoppen. Mast, bom og andre båter kan også ofte forstyrre luftstrømmen. Rutland sier lading starter ved 3 m/s, men det er ørlite og ikke av betydning. Etter alt dette er jeg av og til fremdeles glad for vår Superwind 350 :).

8 hours ago, Lucky Strike said:

Jeg har ikke så stor tro på det med nedtakbar generator. Det blir fort pes som man etter hvert ikke gidder. Skal man eksperimentere med rimeligere modeller, kan muligens Rutland være noe.

Da er man oppe i en startpris på 15.000,- Har ikke helt tro på at nytteverdien vil tilsvare 15.000,- slik at det heller blir å velge en "kinasak" til 2-3.000,- for eksempel Best Marin - Tønsberg sin. Alt som det viser seg ikke passer i båten, det går jo til hytta.

Jeg har ellers to dieselbrennere. En som kjører med strøm og en som kjører uten strøm. Sistnevnte er nok den som er mest økonomisk i drift.

Hvis man ønsker det så kan man jo også godt betrakte et ekstra 100 Ah LiFePo4 batteri som en "reservekanne med strøm". Det må ikke nødvendigvis være koblet inn i et system. Disse batteriene er jo lette i vekt, og lett plasserbare og de er "rene og pene". Man kan da godt ta med et ekstra LIFePo4 batteri som er fulladet i fra landstrøm, som "en reservekanne med strøm", og så koble det inn ved behov. En vesentlig del av designet av et elektrisk anlegg, det er jo å velge hva slags forbruk man skal ha og hva som er nødvendig kapasitet. 

"Problemet" mitt er jo egentlig bare at jeg egentlig har overkapasitet, som det er, men det skulle jo allikevell vært interessant å prøve ut en vindgenerator, for å se hvordan man eventuelt kan få denne til å fungere sammen med solcellepaneler for å ha noe "som kan ta over" når solen går ned.  Man kan jo ikke få lært noe nytt uten å ha testet det ut i praksis. 

For vår del så fekk me ikkje nok strøm ombord på vinteren med 700w solceller. Så me gjekk for ein rutland 1200 på vår forrige båt. Var veldig fornøgd med denne, og skal montere den på nåværende båt også. Kansje 2 av dem som skal stå i mesan masta. Var veldig lite lyd fra den, og har aldri høyrt nokon kommenterte at den laget lyd i båthavna.

Men det er jo ein del forskjellige merker å typer å velge blandt. Og som med det meste annet, så for ein ofte det ein betaler for.

Før me bestemte oss for type, så gjekk me rundt i mangen havner og observerte andre sine. Så kom me fram til kva som passa best for oss. 

Arne2, jeg har vel ikke så mye å tilføye til ditt siste innlegg. Synes det er mye fornuft der. Så jeg skal slutte å snakke ned vindgeneratorer nå :fniser:.

Skal bare legge til en bemerkning, sjekk specs litt nøye på slike produkter. P12M300 annonseres av Bestmarin som en 300W generator. I følge Users Manual kan den kanskje nå dette i storm vindstyrke i generatorhøyde. Slik annonsering er ikke uvanlig for vindgeneratorer.

Ved 10 m/s kan den ideelt gi ca 75W, før kabelmotstand legges inn.

(Vel, kabelmotstand gjelder jo for solceller også).

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...