Jump to content

Regjeringen vil fjerne gamle sjømanns-uttrykk og erstatte dem med kjønnsnøytrale begrep!!!

Hekri

Recommended Posts

Hekri skrev 1 minutt siden:

Da er det kanskje rekkefølgen vi konservative oldinger reagerer på? 

Ja, det er nok det. Man er litt i forkant og legger litt føringer for hvordan spåket skal utvikle seg:fniser:.

Jeg har vært litt aktiv i fagforeningsarbeid en del år, og der er det en årviss foreteelse på landsmøtet å foreta større og mindre endringer i vedtekter og forskrifter. Noen er krevende og krever mye diskusjon, mens andre er rent redaksjonelle slik mange av disse er og stemmes gjennom uten noe videre ekstraarbeid. Poenget er vel at det er viktig at rammeverket er up to date, så det kan brukes på en fornuftig måte. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Vi husker fra 60-tallet @index, at det var frekt og uhørt at man ikke tiltalte fremmede med De og Dem, for ikke å glemme intervjuer på tv og radio. 

I dag kan man høre at selv Kongen tiltales med Du. 

Joda, tida går - og språket består - ikke. 

Det er nok rekkefølgen......:diskuterer:

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Hekri skrev 10 minutter siden:

Vi husker fra 60-tallet @index, at det var frekt og uhørt at man ikke tiltalte fremmede med De og Dem, for ikke å glemme intervjuer på tv og radio. 

Ja, det var mange og sterke reaksjoner på syttitallet da mange gikk bort fra dette. Vi har en naturlig motvilje i oss for endringer, og denne blir sterkere som årene går. Jeg må ta meg selv litt i nakken iblant, og tvinge meg til å se litt objektivt på ting i stedet for å kjempe for det som var før. Jeg kjenner at jeg har anlegg for å ikke like forandringer, samtidig som jeg ønsker å være være positiv og løsningsorientert. Så da er det jo litt å jobbe med...:ler:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Hekri skrev 1 time siden:

Jeg (81 år ung nå) holdt lenge på De og Dem. Men det var til spesielt bruk, i sinte brev, klager, e-poster osv. Hadde jeg brukt De og Dem nå, hadde vel mottaker sett på det som skrivefeil.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...