bellen Startet 9.Februar Link til dette innlegget Startet 9.Februar Har en Yanmar 6KYM-ETE som mangler turtall. Den skal ha 2200rpm på topp, men stopper konsekvent på ca 1600rpm. Den ryker ikke sort og virker ikke til å jobbe særlig tungt. Går kjapt opp til ca 1600rpm før den stopper der. Har sjekket at pådragsarmen går fritt, og det gjør den. Kan det være røykbegrenseren som har blitt for slapp med årene og begrenser dieselmengden? Mangler turbotrykksmåleren, men siden den ikke ryker nevneverdig mye, så mener jeg motoren burde ha kraftoverskudd til å dra den over 1600rpm. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 9.Februar Link til dette innlegget Svart 9.Februar bellen skrev for 10 timer siden: Har en Yanmar 6KYM-ETE som mangler turtall. Den skal ha 2200rpm på topp, men stopper konsekvent på ca 1600rpm. Oppsto det plutselig ? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 11.Februar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Februar Nei, det er usikkert. Har vært slik i flere år og før jeg kjøpte båten. Trenger egentlig aldri så mye power, går som regel på 11-1200rpm. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 11.Februar Link til dette innlegget Svart 11.Februar Om en ser på motorens ytelsediagram så er det min mening at dersom du har rett propell, så skulle du hatt problemer ved 1300 og ikke ved 1600omdr dersom du har utfordringer med ladetrykk, turbotilstand +++ Har du vacuummåling over dieselfiltre? Har du tatt av eksosbend og sjekket om turboen spinner fint og ikke har for mye klaring mot eksoshuset? Om du har kjørt på 11-1200 hele livet så er det vel mulig turboen står... Om du er sikker på at du ikke har restriksjon på dieselsiden så er internt brudd i dieselpumpa faktisk mulig... uten å vite timetallet på din motor. Hva slags røykbegrensersystem er det på din motor? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 11.Februar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Februar Ja, turboene (to turboer) snurrer fint. Hører godt at turboene ladder. Tror det er tvilsomt at jeg har restriksjon på dieselen, men utelukker det ikke helt. Røykbegrenseren er en trykkslange som går fra manifold til en fjørbelastet membran på pumpen. Fjøren er justerbar med en blombert skrue og blomberingen er inntakt, så tror ikke noen har rørt den. Men det er vel mulig at fjøren kan være knekt eller blitt slapp med årene. Motoren har gått rundt 20-25000 timer. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 12.Februar Link til dette innlegget Svart 12.Februar Vil du liste hva du har sjekket? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 12.Februar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Februar *Sjekket turboer *Dieseltanker rengjort i 2023 *Dieselfilterene var nesten helt rene etter ca 2000 driftstimer *Kontrollert og justert ventiler *Sjekket om pådragsarmen går til endestopp. Det gjør den, og fra posisjonen der motoren stopper å øke turtallet og videre, så høres det heller ikke ut som at motoren prøver å øke turtallet noe mer. Ting som er på to-do-listen: *Skifte dyser *Kontrollere innsprøytningstidspunkt. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 12.Februar Link til dette innlegget Svart 12.Februar bellen skrev 1 time siden: *Sjekket om pådragsarmen går til endestopp. Det gjør den, og fra posisjonen der motoren stopper å øke turtallet og videre, så høres det heller ikke ut som at motoren prøver å øke turtallet noe mer. Må innrømme at slike tilfeller er bedre enn en god krim Det er vel minst tre deler i dieselpumpa som påvirker innsprøytet mengde. Det er en mulighet at du kan ha brudd/skade/forskyvning internt i pumpa... Jeg liker å sette en klar slangebit på enden av returen og suge litt med vacuumpumpa, da får jeg en god følelse av flow og jeg ser falskluft. Hos deg nå så har det vel ingen annen funksjon, enn at det er en ok verifikasjon på at alt er bra... Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 12.Februar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Februar Så du tror ikke det kan være noe med mekanismen til røykbegrenseren? Dette er nok en motor som jeg tror har vært svært sjeldent over 1300 omdreininger, hvertfall dem siste 10 årene. Så røykbegrenseren har nok ikke rørt på seg hver dag, så det kan vel være en mulighet at det er noe som har satt seg der? Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 12.Februar Link til dette innlegget Svart 12.Februar Sikkert dumt spørsmål, men kan turtelleren vise feil? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 13.Februar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Februar Nei, det er nok tvisomt. Får fullt turtall i fri og turtall og forbruk harmonerer med farten. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 13.Februar Link til dette innlegget Svart 13.Februar bellen skrev for 9 timer siden: Så du tror ikke det kan være noe med mekanismen til røykbegrenseren? Jo så absolutt, innsprøytet mengde og røykbegrenser er vel overlappende system i direkte inngripen med hverandre. Har du sett i verkstedhåndboka om den beskriver en måte å teste røykbegrenser systemet på? Hadde jo vært en god og billig fiks om du kunne tvangskjøre røykbegrensersystemet og på den måten klart å "løsne" delene... eller kanskje det finnes et lokk på pumpa du kan jobbe igjennom slik at du slipper full demontering. Eneste som jeg har vært borte i som kan være en greie på slike motorer er feilmontering av pådragsarmen, men symptomene stemmer ikke helt med dine. Har membranhuset et lokk du enkelt kan demontere og sjekke ? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 21.Februar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar Legger ved sprengskisse av regulator med boost compensator og det som er beskrevet av boost compensatoren i servicemanualen. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 22.Februar Link til dette innlegget Svart 22.Februar Ville blåst ren boost slangen om ikke det er gjort. Ville demontert Boost Compensator lokket (3 skruer) og sjekker at delen ikke har satt seg, inspisert membranet, når delene er dratt ut, har du trolig tilgang til gaffelsporet øverst armen på nederste skisse som svinger om A. Ved trekke/skyve gaffelen vil du trolig kjenne om du har "riktig" bevegelse på delene på serien av lenkearmer. Kan du kanskje klare å se fjær/fjærer til "Govenor weight" ? Hva tenker du om å med vilje justere "Boost Compensator bolt" til altfor mye tilskudd for å sjekke funksjon, ved at du da får svartrøyk? Klarer du ikke å få svartrøyk,så vil vel det være en klar indikasjon på at feilen kan ligge i BC systemet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.