Jump to content

Yanmar 6KYM-ETE mangler turtall.


bellen

Recommended Posts

Har en Yanmar 6KYM-ETE som mangler turtall. Den skal ha 2200rpm på topp, men stopper konsekvent på ca 1600rpm. Den ryker ikke sort og virker ikke til å jobbe særlig tungt. Går kjapt opp til ca 1600rpm før den stopper der. Har sjekket at pådragsarmen går fritt, og det gjør den. Kan det være røykbegrenseren som har blitt for slapp med årene og begrenser dieselmengden? Mangler turbotrykksmåleren, men siden den ikke ryker nevneverdig mye, så mener jeg motoren burde ha kraftoverskudd til å dra den over 1600rpm.

Link to post

image_2025-02-11_225150005.png.b3e17f45da15b1c076d03c7c4f02d13a.png

Om en ser på motorens ytelsediagram så er det min mening at dersom du har rett propell, så skulle du hatt problemer ved 1300 og ikke ved 1600omdr dersom du har utfordringer med ladetrykk, turbotilstand +++
Har du vacuummåling over dieselfiltre?
Har du tatt av eksosbend og sjekket om turboen spinner fint og ikke har for mye klaring mot eksoshuset?

 

Om du har kjørt på 11-1200 hele livet så er det vel mulig turboen står...
Om du er sikker på at du ikke har restriksjon på dieselsiden så er internt brudd i dieselpumpa faktisk mulig... uten å vite timetallet på din motor.

Hva slags røykbegrensersystem er det på din motor?
 

Link to post

Ja, turboene (to turboer) snurrer fint. Hører godt at turboene ladder. Tror det er tvilsomt at jeg har restriksjon på dieselen, men utelukker det ikke helt. Røykbegrenseren er en trykkslange som går fra manifold til en fjørbelastet membran på pumpen. Fjøren er justerbar med en blombert skrue og blomberingen er inntakt, så tror ikke noen har rørt den. Men det er vel mulig at fjøren kan være knekt eller blitt slapp med årene. Motoren har gått rundt 20-25000 timer.

Link to post

*Sjekket turboer

*Dieseltanker rengjort i 2023

*Dieselfilterene var nesten helt rene etter ca 2000 driftstimer

*Kontrollert og justert ventiler

*Sjekket om pådragsarmen går til endestopp. Det gjør den, og fra posisjonen der motoren stopper å øke turtallet og videre, så høres det heller ikke ut som at motoren prøver å øke turtallet noe mer. 

 

Ting som er på to-do-listen:

*Skifte dyser

*Kontrollere innsprøytningstidspunkt.

Link to post
bellen skrev 1 time siden:

*Sjekket om pådragsarmen går til endestopp. Det gjør den, og fra posisjonen der motoren stopper å øke turtallet og videre, så høres det heller ikke ut som at motoren prøver å øke turtallet noe mer. 

Må innrømme at slike tilfeller er bedre enn en god krim :glimter:

 

Det er vel minst tre deler i dieselpumpa som påvirker innsprøytet mengde. Det er en mulighet at du kan ha brudd/skade/forskyvning internt i pumpa...

Jeg liker å sette en klar slangebit på enden av returen og suge litt med vacuumpumpa, da får jeg en god følelse av flow og jeg ser falskluft. Hos deg nå så har det vel ingen annen funksjon, enn at det er en ok verifikasjon på at alt er bra...

 

Link to post

Så du tror ikke det kan være noe med mekanismen til røykbegrenseren? Dette er nok en motor som jeg tror har vært svært sjeldent over 1300 omdreininger, hvertfall dem siste 10 årene. Så røykbegrenseren har nok ikke rørt på seg hver dag, så det kan vel være en mulighet at det er noe som har satt seg der?

Link to post
bellen skrev for 9 timer siden:

Så du tror ikke det kan være noe med mekanismen til røykbegrenseren?

Jo så absolutt, innsprøytet mengde og røykbegrenser er vel overlappende system i direkte inngripen med hverandre.

 

Har du sett i verkstedhåndboka om den beskriver en måte å teste røykbegrenser systemet på? 
Hadde jo vært en god og billig fiks om du kunne tvangskjøre røykbegrensersystemet og på den måten klart å "løsne" delene...  eller kanskje det finnes et lokk på pumpa du kan jobbe igjennom slik at du slipper full demontering.

 

Eneste som jeg har vært borte i som kan være en greie på slike motorer er feilmontering av pådragsarmen, men symptomene stemmer ikke helt med dine.

 

Har membranhuset et lokk du enkelt kan demontere og sjekke ?

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...