Jump to content

Kjøpsråd Yanmar 6LPA-STP

Kobberbassen

Recommended Posts

Hei. 
Jeg vurderer kjøp av en Viking31 med Yanmar i "kjelleren" 

Jeg får båten til en god pris da det er litt å gjøre, men er litt skeptisk til kjøp av båten pga motoren. 

Det som bekymrer meg er følgende:

motoren når ikke mer en 3600rpm 30kn og ferielastet og groe på slutten av sesongen nede i 26kn

Motoren har ikke sjøvannsfilter. Kun vann rett inn fra skroggjennomføring til sjøvannspumpe. 

Det er en del saltavleiring rundt alle koplinger knyttet til sjøvannssiden 

Motorromet ser rett og slett ikke pent ut. 

hva tenker dere? Er dette bare å styre unna? Eller kan dårlige rutiner på motorvask bare være overfladisk? Service er gjort annethvert år med bytte av filtre olje og sinkanoder. 

legger ved noen bilder. 

IMG_6409.jpeg.8cab0cd1872c6f79f6f11d4627226327.jpegIMG_6408.jpeg.ff3cfc895850875ccc294cf1b0f9032e.jpegIMG_6392.jpeg.998faa1d74222e7bcf34805095de5b50.jpegIMG_6424.jpeg.1747bb7c3ba7997dfc52e95f681509e1.jpegIMG_6425.jpeg.3ea217c60d912b69dfdd88a06bcec1a2.jpegIMG_6423.jpeg.fe38fba79c3a9d2c4a2b9423b921dd5f.jpeg

IMG_6406.jpeg

Hei. 

Kor gamal er motoren? Kor mange timar?

Har båten hatt same eigar frå båten var ny?

Oljeskift annakvart år er ikkje for ofte.

At  teljaren viser litt lågt turtal kan skuldast feil på sjølve teljaren. 

Det er enkelt å montera sjøvassfilter. For 20 år sidan gjorde eg det på våre to Yanmar, og dei motorane går enno. 

Motoren er ikke levert med drev fra dag en.
Jeg synes ikke motoren ser ille ut.
Sjekk motornummer hos Yanmarforhandler, så får du greie på når motoren faktisk ble levert ut fra Yanmar.
Ser ut som den er solgt ny i Norge.

To ting som ødelegger denne motortypen er:

- presse den med propeller som ikke oppnår 3800 omdr

- dyser som ikke forstøver skikkelig/pisser

Ask skrev 21 minutter siden:

Hei. 

Kor gamal er motoren? Kor mange timar?

Har båten hatt same eigar frå båten var ny?

Oljeskift annakvart år er ikkje for ofte.

At  teljaren viser litt lågt turtal kan skuldast feil på sjølve teljaren. 

Det er enkelt å montera sjøvassfilter. For 20 år sidan gjorde eg det på våre to Yanmar, og dei motorane går enno. 

Hei. 
Motoren er fra 2006 og har 1800timer på telleren. Drevet er et Bravo3 fra 2009.

Jeg skrur mye selv og har satt sammen og overhalt et par Volvo maskiner. Så skru og reparere den kan jeg. Men er mest bekymret for saltutslag på koplinger mellom kjølere. 

dieselfan skrev 3 minutter siden:

Motoren er ikke levert med drev fra dag en.
Jeg synes ikke motoren ser ille ut.
Sjekk motornummer hos Yanmarforhandler, så får du greie på når motoren faktisk ble levert ut fra Yanmar.
Ser ut som den er solgt ny i Norge.

To ting som ødelegger denne motortypen er:

- presse den med propeller som ikke oppnår 3800 omdr

- dyser som ikke forstøver skikkelig/pisser

Ja jeg har forstått at det er viktig at disse motorene oppnår riktig turtall. spørsmålet er om det er for store propeller, eller om det kan være en annen årsak, f.eks. turbo som gjør at den ikke oppnår fult turtall   

Worry II skrev 18 minutter siden:

Husk at den har registerreim med intervall, 5 år eller 1000 timer, mener jeg å huske. Rens av varmevekslere gjorde jeg hvert 2.år på min. Ville kanskje ha sjekket disse nøye, om det er mye saltspreng.

Er det naudsynt å rensa varmevekslarane så ofte? Me har to stk. 2GM20F. Eg har reinsa ein varmeveklsar på 21 år. Det var heller ikkje naudsynt.

Kobberbassen skrev for 1 time siden:

Jeg skrur mye selv og har satt sammen og overhalt et par Volvo maskiner.

Da har du et stort fortrinn.

Kobberbassen skrev for 2 timer siden:

er mest bekymret for saltutslag på koplinger mellom kjølere.

Har kjøpt opp noen skikkelig slitne 6LP og brukt hver anledning jeg kan finne til å bli med kjente og verksteder på å åpne 6LP motorer. Alt jeg har sett og hørt så langt tyder klart på at det sjeldent ser ille ut bak et kjølerlokk, selv om det er saltutslag på utsiden.
Det er ikke som en KAD ladeluftkjøler, hvor en ofte kan se "litt" på utsiden, og på innsiden er det fadese....

Jeg kommer som deg fra VP og KAD. Kvitter meg med alle og bytter ut med 6LP/DPH. Orker ikke mere tull med spaker, giraktuatorer og re-kalibreringer når det passer som minst...

Ja jeg har forstått at det er viktig at disse motorene oppnår riktig turtall. spørsmålet er om det er for store propeller, eller om det kan være en annen årsak, f.eks. turbo som gjør at den ikke oppnår fult turtall

Få deg et godt fylt 2.5bar manometer som du setter rett på insugsmanifolden. De små kronene, for å ha stålkontroll på ladelufttrykket er det verdt... så slipper du å lure på turbo.

For store propeller?   Det kan kun testes med ren båt, rent drev og rent drev. 

eller om det kan være en annen årsak

Har du røyk eller lukt?

Motoren har 5 anoder, to store og tre mindre. En klar mulighet er at du skrur ut disse for å få et bedre inntrykk av innvendig tilstand. En pen messingplugg på utsiden er ikke det samme som en god anode innvendig... mer enn en av disse anodene som har skrudd seg ut av messingholderen :forvirret:

Det gir deg også en ypperlig mulighet til å suge ut litt av slammet i bunn av endelokket, og vurdere hva det består av og hvor mye slam det er. 

dieselfan skrev On 9.2.2025 at 22.47:

Da har du et stort fortrinn.

Har kjøpt opp noen skikkelig slitne 6LP og brukt hver anledning jeg kan finne til å bli med kjente og verksteder på å åpne 6LP motorer. Alt jeg har sett og hørt så langt tyder klart på at det sjeldent ser ille ut bak et kjølerlokk, selv om det er saltutslag på utsiden.
Det er ikke som en KAD ladeluftkjøler, hvor en ofte kan se "litt" på utsiden, og på innsiden er det fadese....

Jeg kommer som deg fra VP og KAD. Kvitter meg med alle og bytter ut med 6LP/DPH. Orker ikke mere tull med spaker, giraktuatorer og re-kalibreringer når det passer som minst...

Betryggende å lese. Blir uansett til å plukke ut alt i kjølekretsen og rense neste vinter. Lurer også på å kjøpe propellene som heter 20p for at den skal gå lettere. Men kanskje lurt å sjekke turbo trykk først. Monterte dette på Volvo motoren min. Og kjøper jeg båten, så kanskje jeg lager en prosjekt tråd 😁

Kobberbassen skrev for 3 timer siden:

Men kanskje lurt å sjekke turbo trykk først.

Vil jeg anbefale på det sterkeste. 

Lurer også på å kjøpe propellene som heter 20p for at den skal gå lettere.

Vi vet jo ikke om du har et reservesett allerede, men det går jo også an å låne ett sett for å prøve?  Uansett så er jeg glad for at du tar belastning alvorlig :tommel_opp:

Men kanskje lurt å sjekke turbo trykk først. Monterte dette på Volvo motoren min.

Jeg kjenner ingen som har angret på å montere et innsugsmanifold manometer og håper du hadde en god erfaring med det på Volvoen din. Det er så mye nyttig info som en får fra det manometeret, og det sparer verkstedtimer og den ekle usikkerheten som en båteier/bruker kan få av og til når en har en følelse av at noe er i ulage... en hører en lyd... kjenner et uforklarlig rykk, er den ikke litt tammere i dag.. +++  

Da er det opp med luka og sjekke fakta, har en fullt nominelt ladetrykk, da sover vi godt :glorie:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...