_Bliss_ Startet 9.Februar Link til dette innlegget Startet 9.Februar Skal lage ny entral for landstrøm. Skal også montere galvanisk isolator. Kunne tenkt meg en som er modulær for montering på din skinne som på bilde under. Noen vet om noen som selger slike? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 9.Februar Link til dette innlegget Svart 9.Februar Det eneste som gir galvanisk skille mot landstrømmen er en skilletrafo og den tror jeg du skal slite med å få inn der. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.Februar Link til dette innlegget Svart 9.Februar Hør med @Joerg Becker. Sitér dette innlegget Link to post
_Bliss_ Svart 11.Februar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Februar Bårdp skrev On 9.2.2025 at 23.06: Det eneste som gir galvanisk skille mot landstrømmen er en skilletrafo og den tror jeg du skal slite med å få inn der. Det er jeg klar over, men det er ikke det jeg er ute etter her. Formål er isolere de minste lakkasjestrømmene. <1,4V. Trafo er selvsagt den beste løsningen, men størrelse på båt og installasjon samsvarer ikke med kostnad og plasdbehov. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 11.Februar Link til dette innlegget Svart 11.Februar Men da er det jo ikke en galvanisk isolator du er ute etter. En diodesperre med 4 dioder på jordledningen blir jo noe helt annet. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 16.Februar Link til dette innlegget Svart 16.Februar Hulda skrev On 9.2.2025 at 23.13: Hør med @Joerg Becker. Takk, Hulda. _Bliss_ skrev On 11.2.2025 at 15.41: Det er jeg klar over, men det er ikke det jeg er ute etter her. Formål er isolere de minste lakkasjestrømmene. <1,4V. Trafo er selvsagt den beste løsningen, men størrelse på båt og installasjon samsvarer ikke med kostnad og plasdbehov. Korrekt innstilling. En kan enkelt sjekke hvilke problemstillinger en har. I forhold til vanlig galvanisk tæring (nemlig, utløst innenfor naturlige spenniger <1,3VDC) er det bare et fåtall fritidsbåter som praktisk har større problemer. Men ja, i så fall, eller når en ønsker å stoppe komplett alt som er avhengig jording uansett, da er det frakobling av landjord og helst å installere noe dugelig skilletransformator som er tingen. En galvanisk isolator som på bildet (til skinne) tilbyr ikke jeg. Eksterne galvaniske isolatorer derimot som sløyfes inn i jordledningen har jeg konstant på lager (siden ca. 20 år). Skille-transformatorer bestilles etter behov, for det varierer. Bårdp skrev On 11.2.2025 at 15.50: Men da er det jo ikke en galvanisk isolator du er ute etter. En diodesperre med 4 dioder på jordledningen blir jo noe helt annet. Det er en galvanisk isolator, bare at den ikke -skal- isolere for AC-spenning og ikke trenger å isolere for mer enn 1,5VDC siden den ikke har annet som oppgave. NB: finnes også med kondensator for å øke barrieren til ca. 2,5VDC. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.