Jump to content

Charter med båt under 15m i Norge og omliggende land

oblygre

Recommended Posts

Vurderer å kjøpe båt til pensjonttilværelsen om nokre år, og ser på muligheten til å kjøpte båt som kan brukes til charter i Norge og Nordatlanteren.

Fra: Næringsvirksomhet med fritidsskippersertifikat - Sjøfartsdirektoratet

For å føre en båt på inntil 15 meter, med 12 passasjerer eller færre, vil skipsfører derfor trenge følgende kvalifikasjoner:

- Fritidsskippersertifikat (D5L) - har D5LA
 - Gyldig helseerklæring for arbeidstakere på skip fra godkjent sjømannslege, uten begrensninger  - gyldig 2 år
 - Gyldig sikkerhetsopplæringskurs for sjøfolk på mindre skip - kan offshore sikkerhetskurs brukes her? Men uansett er det kun e-læring + 1 dag oppmøte, gyldig 5 år
 - Kurs i passasjer- og krisehåndtering -  E-læring + 1 dag oppmøte, gyldig 5 år
 - ROC eller SRC, avhengig av fartsområde - har VHF det er vel SRC, så eg må vel ha ROC om eg skal på havet 5 dagers kurs

Krav til fartøyet er relativt greit, alle havgående seilbåter har det meste av dette, og så lenge dei er CE merket bør dette gå greit.

"Rederiet" skal ha Sikkerhetsstyringssystem, usikker på kor omftattende dette må være?

Eksperter her på forumet; er dette rett oppsummert?

Hei,
du er ikke den første med slike tanker for pensjonisttilværelsen :-)

Den oppsummeringen du har laget er meget oversiktlig og grei.
Du stiller spørsmål om "Offshore sikkerhetskurs" kan brukes, og der er svaret dessverre negativt.
Sikkerhetskurset for mindre skip er uansett kort og greit, men du MÅ ha det for å slippe ørkesløse diskusjoner med SDir.

Sikkerhetsstyringssystemet for "rederiet" behøver ikke være omfattende, det er ikke sidetall som avgjør. Hvis båten allerede er CE-godkjent er den delen dekket. I tillegg må du må sette opp på systematisk vis at du har kontroll på vedlikehold, redningsutstyr, pyroteknisk, nødvendige sertifikatfornyelser osv.

Lykke til!

www.baatskolen.no

Med vennlig hilsen POSEIDON

Takk for svar!

Skal muligens kjøpe ein 59' båt til ein lengre tur nå, men kan jo ikkje bruke den til charter når me kjem heim at, men kva skal til for å kunne kjøre charter med den?

D5 er det som må til? Men det krever vel "ekte" fartstid?

Mulig med disp?

oblygre skrev On 13.2.2025 at 7.19:

- ROC eller SRC, avhengig av fartsområde - har VHF det er vel SRC, så eg må vel ha ROC om eg skal på havet 5 dagers kurs

ROC  er proff - sertifikatet for VHF………..SRC er fritidsbåt varianten

GOC (proff) eller LRC (fritidsbåt)  for VHF/MF/HF-radio  inkl DSC på marine frekvenser !

vill du kunne snakke på amatør frekvenser så må du ha ett amatør-sertifikat i tillegg

S/Y Gunga Din

Angående sikkerhetsstyringssystem, så anbefaler jeg deg Ccom. Det er nettbasert og du kan like godt sitte hjemme og jobbe med det uten at du trenger å ta med deg permer med papir frem og tilbake fra båten. I tillegg kan du sette opp et vedlikeholdssystem og legge inn alle rutiner og jobber for alt teknisk utstyr ombord og alt sikkerhetsutstyret og få varsel når det nærmer seg ettersyn. Og du kan i tillegg legge inn passasjerliste. Dette koster ikke mer enn rundt 2000,- i året, så det er ganske overkommelig utgift

11 hours ago, Gunga Din said:

ROC  er proff - sertifikatet for VHF………..SRC er fritidsbåt varianten

GOC (proff) eller LRC (fritidsbåt)  for VHF/MF/HF-radio  inkl DSC på marine frekvenser !

vill du kunne snakke på amatør frekvenser så må du ha ett amatør-sertifikat i tillegg

Ein tar vel ikkje meir enn ein treng i dag med Starlink, Irdium o.l.

Ellers er det SSB radio i båten me skal sjå på til helga, men tipper den virker like godt uten sertifikat :-)

3 hours ago, bellen said:

Angående sikkerhetsstyringssystem, så anbefaler jeg deg Ccom. Det er nettbasert og du kan like godt sitte hjemme og jobbe med det uten at du trenger å ta med deg permer med papir frem og tilbake fra båten. I tillegg kan du sette opp et vedlikeholdssystem og legge inn alle rutiner og jobber for alt teknisk utstyr ombord og alt sikkerhetsutstyret og få varsel når det nærmer seg ettersyn. Og du kan i tillegg legge inn passasjerliste. Dette koster ikke mer enn rundt 2000,- i året, så det er ganske overkommelig utgift

Me får sjå når me kjem der, men dette uansett noko som kan ligge i kva som helst nettbasert lagringsystem, og krever ikkje eit dedikert system. Litt allergisk mot enda et system da eg er programmerer.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...