oblygre Startet 13.Februar Link til dette innlegget Startet 13.Februar Vurderer å kjøpe båt til pensjonttilværelsen om nokre år, og ser på muligheten til å kjøpte båt som kan brukes til charter i Norge og Nordatlanteren. Fra: Næringsvirksomhet med fritidsskippersertifikat - Sjøfartsdirektoratet For å føre en båt på inntil 15 meter, med 12 passasjerer eller færre, vil skipsfører derfor trenge følgende kvalifikasjoner: - Fritidsskippersertifikat (D5L) - har D5LA - Gyldig helseerklæring for arbeidstakere på skip fra godkjent sjømannslege, uten begrensninger - gyldig 2 år - Gyldig sikkerhetsopplæringskurs for sjøfolk på mindre skip - kan offshore sikkerhetskurs brukes her? Men uansett er det kun e-læring + 1 dag oppmøte, gyldig 5 år - Kurs i passasjer- og krisehåndtering - E-læring + 1 dag oppmøte, gyldig 5 år - ROC eller SRC, avhengig av fartsområde - har VHF det er vel SRC, så eg må vel ha ROC om eg skal på havet 5 dagers kurs Krav til fartøyet er relativt greit, alle havgående seilbåter har det meste av dette, og så lenge dei er CE merket bør dette gå greit. "Rederiet" skal ha Sikkerhetsstyringssystem, usikker på kor omftattende dette må være? Eksperter her på forumet; er dette rett oppsummert? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 15.Februar Link til dette innlegget Svart 15.Februar Hei, du er ikke den første med slike tanker for pensjonisttilværelsen :-) Den oppsummeringen du har laget er meget oversiktlig og grei. Du stiller spørsmål om "Offshore sikkerhetskurs" kan brukes, og der er svaret dessverre negativt. Sikkerhetskurset for mindre skip er uansett kort og greit, men du MÅ ha det for å slippe ørkesløse diskusjoner med SDir. Sikkerhetsstyringssystemet for "rederiet" behøver ikke være omfattende, det er ikke sidetall som avgjør. Hvis båten allerede er CE-godkjent er den delen dekket. I tillegg må du må sette opp på systematisk vis at du har kontroll på vedlikehold, redningsutstyr, pyroteknisk, nødvendige sertifikatfornyelser osv. Lykke til! www.baatskolen.no Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
oblygre Svart 17.Februar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar Takk for svar! Skal muligens kjøpe ein 59' båt til ein lengre tur nå, men kan jo ikkje bruke den til charter når me kjem heim at, men kva skal til for å kunne kjøre charter med den? D5 er det som må til? Men det krever vel "ekte" fartstid? Mulig med disp? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 17.Februar Link til dette innlegget Svart 17.Februar oblygre skrev On 13.2.2025 at 7.19: - ROC eller SRC, avhengig av fartsområde - har VHF det er vel SRC, så eg må vel ha ROC om eg skal på havet 5 dagers kurs ROC er proff - sertifikatet for VHF………..SRC er fritidsbåt varianten GOC (proff) eller LRC (fritidsbåt) for VHF/MF/HF-radio inkl DSC på marine frekvenser ! vill du kunne snakke på amatør frekvenser så må du ha ett amatør-sertifikat i tillegg Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
bellen Svart 17.Februar Link til dette innlegget Svart 17.Februar Angående sikkerhetsstyringssystem, så anbefaler jeg deg Ccom. Det er nettbasert og du kan like godt sitte hjemme og jobbe med det uten at du trenger å ta med deg permer med papir frem og tilbake fra båten. I tillegg kan du sette opp et vedlikeholdssystem og legge inn alle rutiner og jobber for alt teknisk utstyr ombord og alt sikkerhetsutstyret og få varsel når det nærmer seg ettersyn. Og du kan i tillegg legge inn passasjerliste. Dette koster ikke mer enn rundt 2000,- i året, så det er ganske overkommelig utgift Sitér dette innlegget Link to post
oblygre Svart 17.Februar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar 11 hours ago, Gunga Din said: ROC er proff - sertifikatet for VHF………..SRC er fritidsbåt varianten GOC (proff) eller LRC (fritidsbåt) for VHF/MF/HF-radio inkl DSC på marine frekvenser ! vill du kunne snakke på amatør frekvenser så må du ha ett amatør-sertifikat i tillegg Ein tar vel ikkje meir enn ein treng i dag med Starlink, Irdium o.l. Ellers er det SSB radio i båten me skal sjå på til helga, men tipper den virker like godt uten sertifikat :-) Sitér dette innlegget Link to post
oblygre Svart 17.Februar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar 3 hours ago, bellen said: Angående sikkerhetsstyringssystem, så anbefaler jeg deg Ccom. Det er nettbasert og du kan like godt sitte hjemme og jobbe med det uten at du trenger å ta med deg permer med papir frem og tilbake fra båten. I tillegg kan du sette opp et vedlikeholdssystem og legge inn alle rutiner og jobber for alt teknisk utstyr ombord og alt sikkerhetsutstyret og få varsel når det nærmer seg ettersyn. Og du kan i tillegg legge inn passasjerliste. Dette koster ikke mer enn rundt 2000,- i året, så det er ganske overkommelig utgift Me får sjå når me kjem der, men dette uansett noko som kan ligge i kva som helst nettbasert lagringsystem, og krever ikkje eit dedikert system. Litt allergisk mot enda et system da eg er programmerer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.