Jump to content

Drømmebåt for familieutflukt, fiske og fridykking. - Finnes det et kinderegg?

Eksilbergenseren

Recommended Posts

EDIT: Jeg prøvde så godt jeg kunne, men innser at jeg ikke har uttrykt meg klart. Jeg ønsker en ÅPEN båt der fire personer kan fiske/bade/fridykke etc, men som samtidig har god nok kalesje til at man kommer seg hjem uten å bli våt når været skifter.

---

Jeg bygger hytte på Hitra. Når økonomien er litt på fote igjen ser jeg for meg at jeg trenger en skikkelig båt, men jeg trenger litt hjelp med å finne drømmebåten. 

Været er som kjent noe ustabilt i Trøndelag, og det regner gjerne vannrett når det kommer en byge. Jeg ønsker derfor å kunne sitte tørt når det trengs. Samtidig vil jeg gjerne ha følelsen av å sitte ute når det faktisk er fint vær, og ikke inne i et drivhus. Til rene fiske eller fridykketurer ville sikkert en lukket kabin være perfekt, men da forsvinner litt av utefølelsen.

Den litt kompliserte ønskelisten er derfor:

- Plass til 7-8 pers i finvær - minst 4 bør kunne sitte tørt når drittværet kommer.

- Egnet til fiske med stang og hjul. (Kanskje etterhvert også en teinehaler?)

- Fin nok til å være en behagelig turbåt, men robust og røff nok til å kunne brukes til fiske. (Tøyseter som ikke lar seg spyle utgår kanskje)

- God badestige for fridykking (Eller mulighet til å ettermontere.)

- Trenger ikke være et fartsmonster, men bør ha en marsjfart som gir litt rekkevidde. (Ikke snekke, men heller ikke noe som trenger høyhastighetssertifikat)

- Jeg ønsker selvsagt en solid båt, men den trenger ikke være skuddsikker. (Skal ikke leies ut.)

- Vinduer i glass er nesten et must. Jeg hater plexiglass som ripes og falmer så mye at det går på sikkerheten løs.

Foreløpig funderer jeg på bowridere av type Buster XL/XXL, Yamarin Cross eller lignende. (Ny ligger disse i øvre ende av budsjettet.) Skjærgårdsjeeper (gjerne med hard top) kan også være av interesse dersom de har en god kalesjeløsning. Finnes det andre båter eller kanskje til og med andre båttyper jeg bør vurdere (max 700 000 kr).

Det hadde selvsagt vært kult å kjøpe lokalt fra Kaasbøll, Kværnø eller Skarsvåg, men der finner jeg ikke helt rette kombinasjonen. De bygger sikkert det jeg vil ha, men da er jeg redd budsjettet ryker...

Den drømmebåten finnes nok, men da er prisen gjerne det dobbelte!   Jeg har litt mindre båt og veldig fornøyd, men vi er stort sett bare 3-4 ombord. Fokuserte mest på fartsressurser og komfort. har stort akterdekk med badeplatformer rett ut. Veldig ebkelt vedlikehold med påhenger. og forbruk om man slakker ned til 22-25 knop. Med styrhusdøra igjen er det lite støy og vibrasjoner fra motor.

Om du ikke trenger lugar så er jo de Cabinbåtene til Buster flotte.  

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Gullfisk skrev 20 minutter siden:

Jeg er nok inhabil, men synes du beskriver en Viknes, men ser på båter med påhenger:smiler:

Det var min første tanke også. Helt til forslag om diverse småbåter kom opp. 7-8 personer tilsier for meg minimum 30 fot. Når jeg har så mange ombord i 27 foteren min føler jeg den er overfylt, og jeg hadde ikke engang lagt fra kai med en av båtene TS nevner med så mange ombord. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
54 minutes ago, index said:

Det var min første tanke også. Helt til forslag om diverse småbåter kom opp. 7-8 personer tilsier for meg minimum 30 fot. Når jeg har så mange ombord i 27 foteren min føler jeg den er overfylt, og jeg hadde ikke engang lagt fra kai med en av båtene TS nevner med så mange ombord. 

Enig for at 7-8 stykker skal ha det bekvemt og sikkert ombord er nok ikke småbåter noe alternativ nei! 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Jeg hadde en Nimbus 30S i et par år. Vi er dykkere og brukte den til dykking, vannsport, hummerfiske, ukeslange sommerturer og krysset Skagerak med den. 4 soveplasser, toalett med dusj, fin bysse, herlig akterdekk, god i sjøen, solid bygd. D6 310 i båten min. Herlig båt.

Denne ligger på Finn nå - jeg synes det var noe kjent med den - og det er min gamle "Bitteliten VI"  som er til salgs. Jeg solgte den i 2017 om jeg husker rett. Jeg gjorde en del med den - jeg som har satt inn radar/plotter på den, jeg pusset ned teaken og ga den en fin omgang med Hövlings produkter. Fikset opp innredningen mm.

https://www.finn.no/mobility/item/392533972?ci=7

Jeg prøvde så godt jeg kunne, men innser at jeg ikke har uttrykt meg klart. Jeg ønsker en ÅPEN båt der fire personer kan fiske/bade/fridykke etc, men som samtidig har god nok kalesje til at man kommer seg hjem uten å bli våt når været skifter.

Polarcirkel 660 Sport, treffer nok godt på mange av kriteriene, og har gått helt under radaren min. Takk for tips.

Produseres den fortsatt? Raskt googlesøk gir bare gamle treff, og ingen forhandlere, så vidt jeg kan se. Ikke noen på finn heller.

Hei. 

Eg har lang erfaring med PolarCirkel. 

Kjempegode og kjempesolide båtar!

Minus er at dei er tunge, litt flatbotna, og dyre....

Dei tilpassar båtane slik kundane vil ha dei.

Eg hadde heller valgt modellen "Work".

Der tek styrekonsollen vesentleg mindre plass.

Popeye70 skrev 1 time siden:

Det høres ut som om du beskriver noe som ligner en Pioner Multi III, men den har vel bare plass til to eller tre under kalesje. 

Hmmm… jeg var ikke klar over at denne kom med kalesje. Litt trangt under kalesjen kanskje, men absolutt interessant som et litt billigere alternativ. 
Digg å kunne gli rett inn på stranden og legge ned landgangen.

Rmoi skrev for 3 timer siden:

Tror min passer perfekt til spec`en din. XO 250 Open. Kikk på den og send PM om ønsker info. Vurderes solgt. 

Stilig båt. Helt klart innafor kriteriene, men kanskje litt dyr. Ble også litt skeptisk av det jeg fant om den på nett. Stemmer det at den ruller mye hvis man går sjøen onn fra siden?

Pris opp til 700k så er denne/disse heilt innafor. 

litt rulling blir det og til sammenligning litt mer enn de gode breie fiskebåtene absolutt. Den er 24 grader i skrog og 2,28 brei.  Men tåler mye, økonomisk i marsh (27-29 knop) god plass bak og i baug og heil kalesje med god høyde og sitteplass til 6. 

bruker den mye til fiske i Ryfylke og ut i havet og er godt fornøyd. Men ja. Ruller nok mer enn andre i sidelengs sjø

blekkulf skrev for 7 timer siden:

Hvis bauglem er aktuell, har du også finske Faster som har noen modeller med det. Litt over grensen din, men god plass i baugen til å jobbe, samt grei kalesjeløsning hvis dere er 4-5?

Faster 635SC

Aldri hørt om disse før. Stilige båter. Jeg trenger vel egentlig ikke bauglem. Sikkert digg når man gjør strandhogg, men jeg frykter at den brede luken ikke er veldig gunstig i grov sjø?  Hadde vært interesant å prøvekjøre.

lurvetass skrev for 8 timer siden:

Tenker du egentlig ønsker deg en bowrider på 22-25 fot og motor på 150-200 hk.

Da har du åpen båt som kan utnyttes i hele lengden og vindskjerm og kalesje når du trenger.

Ja, det var vel egentlig der jeg startet, på Buster XXL (som fortsatt ligge i tetskiktet). Er bare litt redd for at jeg har sett meg litt blind på disse, så det er veldig fint å få litt tips om alt det andre som finnes på markedet.

Eksilbergenseren skrev for 17 timer siden:

Jeg trenger vel egentlig ikke bauglem. Sikkert digg når man gjør strandhogg, men jeg frykter at den brede luken ikke er veldig gunstig i grov sjø? 

Bare husk at det er 2,5 meter forskjell på flo og fjære på Hitra. Om du du legger båten på stranda på fallende sjø går det ikke lenge før du ligger tørt. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Brigg skrev 46 minutter siden:

Bare husk at det er 2,5 meter forskjell på flo og fjære på Hitra. Om du du legger båten på stranda på fallende sjø går det ikke lenge før du ligger tørt. 

Joda…klar over det. Det er vel også litt av grunnen til at det neppe blir båt med lem. På enkelte strender ligger vel båten fort 50 meter fra sjøen før man har fått fyr på grillen. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...