Jump to content

Volvo Penta AD31P.A. - Ingen utslag på temperatur måler


Jowel

Recommended Posts

Hei. Temperatur måler viser ikke øket temperatur etter vel en times kjøring. Motor kjennes moderat varm og kjølevann det samme. Øvrige instrumenter viser greit utslag, (oljetrykk, fart, lading, mm) Har noen erfaring med problemet og eventuelt funnet løsning?

 

  • Har tenkt det kan være problem med termostat, men selv om den skulle stå åpen så burde det vise temperatur økning ved kjøring.
  • Har også tenkt problemet kan være feil på temperatur føler, (testet; trakk ut og inn kontakt om mulig kontakt feil) 

 

 

Link to post
Jowel skrev for 2 timer siden:

Har også tenkt problemet kan være feil på temperatur føler, (testet; trakk ut og inn kontakt om mulig kontakt feil) 

 

 

Når du trekker av denne kontakten på føler kan du bare legge den inntil gods som har kontakt med batteri minus. Da skal instrumentet gå helt til topps. Testen skader ikke instrumentet. Blir det stående på null sjekker du pluss og minus bak på instrumentet. Går måleren til topps er det høyst sannsynlig føleren som er defekt.

Vær obs på at motoren din har to tempfølere. En til instrumentet og en til alarmen. Normalt er det den på termostathus som er til instrumentet. Den til alarmen er under manefoil. Det kan selvfølgelig være brudd følerkabel også. 

Link to post

Burde ikke brudd på kabel gi høy temp?

Tenker i forhold til at man dermed «må» gjøre noe med problemet.

 

Biltema har flere forholdsvis rimelige IR-tempmålere for kontroll 

 

Sliter selv med at en av mine KAD32 viser høy temp, men IR-måleren sier at alt er OK

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Link to post
Bellil skrev for 4 timer siden:

Burde ikke brudd på kabel gi høy temp?

Brudd på følerkabel gir null utslag på tempinstrument, men på oljetrykkinstrumentet gir det fullt utslag ved brudd på følerkabel. Kan det være det du forveksler med? 

Jowel har ikke utslag på tempinstrumentet.

Ved å ta av kabel på føler og legge spissen av kabel inntil gods som har kontakt med batteri minus skal altså instrumentet vise fullt utslag. Det er det samme som skjer når føler blir varm. Koker motor gir føler full kontakt til minus. Er føler defekt gir den ikke kontakt så denne testen gir svar på om det er føler som er defekt. Stiger instrumentet til topps under testen så kan man regne med at instrument og all kabling er ok. Da er det nesten sikkert defekt føler. Blir det stående på null under testen så må man se på all kabling til instrument. Det som er viktig er at man finner et punkt på motor som har kontakt med batteri minus hvor man legger følerkabel inntil under testen. Skrap av motormaling om nødvendig eller strekk en ledning fra minuspol på batteri og frem til følerkabel.

 

 

Link to post
hegra skrev 43 minutter siden:

Brudd på følerkabel gir null utslag på tempinstrument, men på oljetrykkinstrumentet gir det fullt utslag ved brudd på følerkabel. Kan det være det du forveksler med? 

Jowel har ikke utslag på tempinstrumentet.

 

Tenkte at det var bedre at temp viste full enn null ved brudd på kabel. Forventer at tempføleren for alarm i hvert fall gjør det for sikkerhetens skyld

Skal gjøre den sjekken du beskriver mot gods/minus for jeg har allerede byttet føler uten nevneverdig bedre resultat

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Link to post

Monterte ny temperatur-sensor uten resultat. Temperatur måler/instrument viser fortsatt ingen utslag ved varm motor. Demonterte instrumentpanel for å komme til på bakside for å måle strøm. Brun ledning fra temperatur-sensor viste ca 2,7 V, de  øvrige viste vel 13 V. Har ingen kunnskap om hvor mye brun ledning fra temperatur-sensor skal vise, kanskje noen her vet?image.jpeg.ee1672b21376f8a48c404d7e5de0c65d.jpegimage.jpeg.12368cfd312da00fd5352b6d80a2fb7a.jpegimage.jpeg.b2283c52c037b9f119bd69d17107122e.jpeg

Link to post

Det virker som du ikke forsøkte testen jeg foreslo for da slipper du kanskje og bytte flere deler. Men ja, nå vet vi litt mer enn sist. Men et spørsmål først. Føleren du satte ny i, er du sikker på den hører til instrumentet og ikke alarmen? Føleren beregnet til alarmen gir ingen kontakt før motoren oppnår 98 grader, men regner med at du forsikret deg om at du kjøpte føler til instrument og ikke alarmen.

Ellers ser du ut at instrumentet får driftsstrøm og siden føler nå er ny står du igjen med brudd på følerkabel eller feil i selve instrumentet. Det er jo enkelt og strekke en ny løs ledning fra føler og rett inn i instrumentet ved den brune ledningen eller måle den med multimeter. Og så bare håpe på at det er feilen.

Link to post

Hei igjen og takk for tilbakemelding. Jo, eg prøvde å koble ledning til føler til jord, men fikk inge utslag på måler, (kan skyldes dårlig kontakt til jord) 

 

Når det gjelder spørsmål om ledning til måler er den samme som kommer fra sensor så mener eg ja basert på opplysninger i denne tråden. Sensor er montert i termostathus, (se bilde) hus og sensor til alarm skal være plassert under manifold. 


Godt forslag å strekke en ledning fra sensor til måler, (instrument) Skal prøve dette.

Link to post
Jowel skrev 28 minutter siden:

Godt forslag å strekke en ledning fra sensor til måler, (instrument) Skal prøve dette.

Det fungerer jo det men det er kanskje lettere å bruke multimetret å måle ohm? 

Enten er det brudd i ledningen eller så er det instrumentet.
Du kan jo også sette minus på instrumentet som går til føler for å se om det går til topp
Har nå mest troen på defekt instrument men gjør feilsøkningen så slipper du å kjøpe ett nytt instrument hvis det skulle være ledningsbrudd.

Høres som du er nærme med å stille rett diagnose


 

Link to post

Tenker duer på rett vei nå ja:smiler:

Jowel skrev for 8 timer siden:

Når det gjelder spørsmål om ledning til måler er den samme som kommer fra sensor så mener eg ja basert på opplysninger i denne tråden. Sensor er montert i termostathus, (se bilde) hus og sensor til alarm skal være plassert under manifold. 

Ja dette har du helt rett i, men det jeg var redd for er om du kjøpte feil føler,  for føler til alarm fungerer ikke med instrumentet. Satser på du fikk riktig.

Håper du holder oss oppdatert hvordan dette går :smiler:.

Bellil skrev On 14.2.2025 at 12.35:

Tenkte at det var bedre at temp viste full enn null ved brudd på kabel. Forventer at tempføleren for alarm i hvert fall gjør det for sikkerhetens skyld

Ja enig i at det hadde vært fint, men ingen av de to gir utslag om følerkabel mister kontakt med føler, men om kabel berører gods blir det fullt utslag. Føler som går i stykker kan også gi utslag.

Det gode er jo at får du utslag både på alarm og høy temp på instrument, ja da er tempen for høy siden de to måler helt uavhengig av hverandre. Samme gjelder oljetrykk også.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...