Jump to content

Rapport fra selvopplevd båtbrann og redning.


Steihy

Recommended Posts

  • Jeg la ut denne for en drøy time siden i tråden om tørrdrakt og reparasjon. Etter som den tråden har en relativt smal målgruppe, og utdyping av denne hendelsen har vært etterlyst her tidligere, kopierer jeg inn i ny tråd. Bare klippet og limt, så det blir et par gjentagelser.

Jeg var hav- og helårspadler da jeg begynte å seile i 2017, det var helt naturlig å ta med, og bruke, tørrdrakten i seilbåten. Heldigvis. Jeg har blitt bedt om å utdype denne hendelsen før, uten å orke. Men det er sikkert læring her, så nå benytter jeg anledningen. 

 

1. oktober 2017 skulle jeg komme meg fra Utsira til Haugesund før varslet vindøkning. Hadde avtale med Wave om gjennomgang av el. system dagen etter. Generelt fordi det så gammelt og dårlig ut, særlig fordi den slo inn på start bare av og til. Startet med sveiv etter noen forsøk og litt kinning denne morgenen. Det hadde vært skikkelig grisevær på tur ut, alt yttertøy var vått, så tørrdrakt.

 

Et par sjømil ut og med god bør på forseilet og nyinstallert autopilot, gikk jeg ned for å skjære en blings. Byssa var forut på styrbord side, rett bak forpiggen. Etter et par minutter så jeg at det røyk fra motorrommet. Båten dreide opp, jeg skjønte ikke hvorfor.

 

Jeg påstår ikke at jeg handlet rasjonelt, eller gjorde riktige valg, men jeg fikk skrekk for brann. Fikk mentale bilder av voldsom oppblussing dersom jeg åpnet motorrommet. Det var tilgang gjennom luke i cockpit, bare det å gå over kassa og opp...

 

Jeg hadde høyst sannsynlig reagert anderledes om jeg ikke hadde mer kajakk enn motor i ryggmargen på den tida, men det å gå i jolla og komme meg bort fra røyken var et naturlig valg. Jolla (minste West, 160?) lå på fordekket sånn at luka fra forpiggen slo opp inni jolla. Det tok sekunder å skjære av stroppene på ene sida med brødkniven og komme seg opp. Grab-bag med PLB og noen bluss sto i rekkevidde, VHF var på vesten. Alt dette var kajakkutstyr. Mobil, briller, bilnøkler etc. lå på kartbord rett ved oppgangen, og ble ikke med. Fra dekk så røyken tettere ut, så jeg satte fast, kastet jolla på sjøen og krøyp i. 

 

Hadde tenkt å holde meg til båten i håp om selvslukking. Det økte så fort nå at jeg slapp tampen og drev fort i en annen retning. Først da ropte jeg mayday til Kystradio sør. Nå så jeg flammer, og følte jeg hadde gjort riktig valg.

 

Hadde brukbar kontakt med radio i starten, men han hørte ikke meg like godt som jeg hørte han. Jeg hadde trykket inn nødknappen på radioen og trodde den sendte posisjon automatisk, men han gjentok spørsmål om posisjon. Uten briller var jeg hjelpeløs og klarte ikke å lese av. Aktiverte PLB. Nå var båten i full fyr, og vi drev så fort fra hverandre at den forsvant under horisonten. Jeg hørte ikke KRS, men hørte trafikk fra hummerfiskebåtene som snakket med KRS. Flere meldte at de ikke kunne gå ut av skjermet farvann pga vind. Ingen hørte meg. Forsto at helikopter var varslet.

 

Alle tankene i løpet av den tida ville fylle hele den nye serveren. De påvirket ikke forløpet, så vi dropper det. Jeg var redd.

 

Etter ei stund hørte jeg helikopteret. Ventet så lenge jeg turde mens lyden ble sterkere. Skjøt opp et lite bluss. Lyden endret seg, så jeg skjøt opp ett til. Hadde nå bare ett stort igjen. Så nå helikopteret, og at det søkte enda. Skjøt opp siste og svei hånda skikkelig. Fra der av ble det sånn som jeg hadde vært med på i øvelser flere ganger offshore.

 

Etterspill, både mentalt og praktisk læringsmessig, ville nok blitt en enda lenger post. Orker ikke nå, men tar spørsmål om det er interesse.

 

Og så har vi kuppet en tråd med et enkelt praktisk spørsmål igjen, og avslutter med at pga av tørrdrakten ble hendelsen ikke en gang ubehagelig - rent fysisk. Jeg kan ikke huske at jeg frøs. På den annen side, hadde jeg ikke hatt den på hadde jeg sannsynligvis prøvd å slukke.

 

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/3rdGv/se-video-redningshelikopter-rykket-ut-til-baatbrann

 

 

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Link to post

Takk for at du tar belastningen med å dele en slik historie. Tror de fleste opplever viktig læring av å lese hva du har opplevd. I det minste en solid oppfrisker.
For egen del så lover jeg å etablere "grab-bag" i egne båter. 

 

Glad det gikk godt og at du kan bruke din erfaring til å hjelpe andre til å være forberedt på noe som ikke skal skje....

Takk

 

 

Link to post

Sterk historie dette @Steihy, og en viktig påminnelse om at det "trygge" vi holder på med fort kan endre seg til uforutsette og farlige situasjoner på kort tid.

Den andre tråden hvor du først la ut historien, og som @Bergen hadde lagt ut, omhandler reparasjon av en tørrdrakt. "Off topic" rundt en sak ekspanderer raskt på Båtplassen, men synes likevel temaet om vedlikehold og bruk (som gjelder alt av sikkerhetsutstyr) bokstavelig talt er livsviktig. Noe du med denne hendelsen bekrefter til fulle. 

 

Dette var i følge YR vind- og værforholdene på Utsira 1. oktober 2017 og når ikke fiskebåtene ville gå ut sier jo det også sitt:

 

image.png.b70bd7787a7cb7ea36ca4ee8f392b18f.png

 

Selv har jeg opplevd en situasjon på vinterstid hvor en annen padler i lag med flere av oss veltet i grov sjø, og hvor tørrdrakten viste seg å være konvertert til våtdrakt da en sveis var gått opp på det ene beinet. Tørrdrakta fylte seg raskt helt med vann, og fra å være sikkerhetsutstyr ble den på kort tid en dødsfelle for han som lå i 1`C kaldt isvann 500 meter fra land. Selvredning var umulig i den "1-tonn"-tunge vannfylte drakta, så det ble en slitsom og vond opplevelse for han det gjaldt inntil vi hadde han på land. Med denne hendelsen i minne har jeg derfor et hysterisk forhold til at tørrdrakt og sikkerhetsutstyr skal være 100%.

 

Jeg vet ikke hvor lang tid du måtte ligge i den lille jolla i vindstyrke storm, men hypotermi inntreffer vanligvis når kjernetemperaturen i kroppen kommer ned mot 35`C. Under 30`C begynner det å bli alvorlig, ikke minst vil evnen til selvredning og å kunne klamre seg fast i en liten jolle i grov sjø reduseres betraktlig.

Ikke alle har tørrdrakt med i båten, men historien din gjenspeiler at du hadde forberedt sikkerhetsutstyr, sikkerhetsutstyret virket som det skulle, og en tørrdrakt som hjalp deg med kroppsvarme og det å handle rasjonelt videre.

Takk for at du deler.

 

Link to post

Jeg gikk jo ut om morgenen, så vinden var nok ikke fullt så hard. Den var på vei opp, du ser på videoen at det begynner å bli friskt. 

 

1. oktober er første dag i hummerfisket, Jeg hadde jo sett de lå og forberedte seg i Nordevågen, bryggekantene fulle av teiner. Mange av båtene var små og åpne.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Link to post
dieselfan skrev for 5 timer siden:

Takk for at du tar belastningen med å dele en slik historie. Tror de fleste opplever viktig læring av å lese hva du har opplevd. I det minste en solid oppfrisker.
For egen del så lover jeg å etablere "grab-bag" i egne båter. 

 

Glad det gikk godt og at du kan bruke din erfaring til å hjelpe andre til å være forberedt på noe som ikke skal skje....

Takk

 

 

 

Grab-bag er lurt! Å ta med seg det man rekker i en vanntett pose kan være vesentlig for utfallet.😊 

 

 

Steihy skrev for 4 timer siden:

Jeg gikk jo ut om morgenen, så vinden var nok ikke fullt så hard. Den var på vei opp, du ser på videoen at det begynner å bli friskt. 

 

1. oktober er første dag i hummerfisket, Jeg hadde jo sett de lå og forberedte seg i Nordevågen, bryggekantene fulle av teiner. Mange av båtene var små og åpne.

Tusentakk for at du deler, og godt at det gikk bra!

Link to post

Takk for at du orker å dele. Dette var sterk lesning.

jeg skjønner godt frykten du følte og at dette er sterk kost å tenke tilbake på...

 

Men du var bedre forberedt enn mange, og det reddet hele situasjonen. Videoen viser jo klart at det å oppholde seg i båten frem til redning ankommer ikke hadde gått..

 

Dette vekker og bekrefter endel tanker og bekymringer jeg selv har gått med da jeg kjører endel hente/ leveringsoppdrag langsmed kysten. 95% av gangene alene, ofte utenfor høysesong og i områder med lite annen trafikk.

Brann og plutselig, massiv vanninntrenging er mitt største mareritt da begge antagelig krøpler fremdriften samt gir (for) dårlig tid.

 

Den andre utfordringen er at båtene jeg kjører er stort sett i forbindelse med salg/ kjøp, og nesten alltid kjemisk renset for det meste og spesielt utstyr jeg normalt ville hatt i egen båt (jolle/ flåte, verktøy, osv) på slike turer.

 

Med andre ord har jeg stort sett ikke tilgang til noe annet enn det jeg medbringer selv. Ideelt sett skulle jeg hatt med tørrdrakt, nødutstyr inkl bluss og raketter samt mye annet, men det lar seg ikke praktisk gjennomføre å bringe med seg i tillegg til alt annet jeg allerede trenger (, dyne,sengetøy, mat, drikke, litt verktøy, vest, ladere, iPad, mat osv). Reiser med en stor, myk trillekoffert som allerede er breddfull og veier ca 20 kg, så tørrdrakt er det ikke plass til og nødbluss får man vel ikke med seg på fly?

 

Eldre båter har ofte endel tekniske issues og man har ikke all verden av tid til å gå gjennom alt fra A til Å og bli kjent med båten slik som man ville gjort med egen båt. Når man da relativt ofte er på slike turer med ukjente båter tenker jeg at det bare er spørsmål om tid før man trekker feil lodd og plutselig befinner seg i tilsvarende situasjon som du gjorde. Med da uten tørrdrakt, jolle osv...

 

Med årene har jeg blitt mer og mer "kylling" jo mer jeg har opplevd og sett, så strekker ikke strikken ang vær og er blitt mer og mer selektiv på hvilke oppdrag/ båter jeg tar og ikke tar.

Jeg har mang en gang sittet og tenkt at om røyken plutselig velter ut av dørklukene her og nå, så er jeg i deep shit.

Mellom Lista og Egersund, samt mellom Jærens rev og karmsundet er man relativt langt fra land om noe slikt plutselig oppstår.

 

Resultatet av dette er at jeg oftere takker nei til oppdrag med eldre båter samt når magefølelsen ikke er riktig etter at man har spurt endel spørsmål om det tekniske og historie vurdert opp mot strekning, tid på året osv.

 

Jeg er heldig som stort sett kjører nye og nyere styrhusbåter fra 28-45 fot som jeg kjenner ut og inn og har god tillit til o da er følelsen mye bedre underveis når man er 99,x% sikker på det tekniske virker som det skal.

 

Igjen, takk for at du delte. Etter å ha sett videoen fra helikopteret blir jeg mer og mer sikker på at streken skal strekkes minst mulig fremover. Har ikke lyst til å bli vinner av den lottoen...

Mvh. SAP

Link to post

Tilbakemeldingene fikk meg til å lese innlegget mitt på nytt.

 

Jeg hadde ventet litt mer kritisk gjennomgang av hvordan jeg havnet i situasjonen, og de valgene jeg gjorde. Det er det fremdeles åpning for.

 

Når jeg sier at jeg ikke orket å følge opp den gang det ble etterlyst, så var det ikke fordi det var så følsomt, det var rett og slett fordi det ble umulig å fortelle historien uten å ta med alt for mange mulige og umulige faktorer, og alle tanker rundt, uten at det ble uoversiktlig og altfor langt. Jeg prøvde flere ganger, det raknet og sprikte i alle retninger. Så ga jeg opp. Denne gangen handlet det om tørrdrakt, og så hadde jeg plutselig skrevet historien sammenhengende, uten om og men. Klart jeg får grøsninger, men jeg tåler å diskutere i alle retninger. 

 

Det mentale etterarbeidet gjorde jeg ganske raskt. Det besto rett og slett i å bestemme om jeg ville kunne trives i båt igjen. Det var fort gjort.

 

Historien kan leses som at jeg beskriver forberedelser og kompetanse som gjorde at jeg kom levende fra et uhell. Selv mener jeg at det var en blanding av slurv og uvitenhet som gjorde at brannen oppsto. Kanskje at det var helt idiotisk å ikke slokke mens jeg hadde sjans. Og så var det flaks at det gikk bra. 

 

Brannen oppsto sannsynligvis som en kombinasjon av dårlig el anlegg, mye ampere og grisete motorrom. Det vet jeg nå. Jeg hadde et helt falskt bilde av 12V som brannfare. Dette var min første innenbordsmotor. Jeg hadde nok en følelse av at det måtte gjøres en jobb med griseriet, men var så naiv at jeg trodde møkkete motorrom var noe som hørte med til en original motor fra 76. Selger var jo så ordentlig...Uansett, mitt ansvar.

 

Det var tilfeldig at jeg hadde tørrdrakt på. Jeg hadde den på for komfort, ikke sikkerhet. Det var flaks at grab-bagen var innen rekkevidde der jeg gikk opp luka. Det var flaks at det gikk lett å kappe stroppene med brødkniven og komme opp luka inni jolla. Ingenting av dette var forberedt. Det kan framstå som ro i en dramatisk situasjon, det var mest panikk for brann.

 

Tryggheten jeg hadde opparbeidet som havkajakkpadler med relevant kursing og utstyr, samt flere helikopterredninger under trening offshore, var ikke helt begrunnet. Det gikk bra pga nødpeilesender, det hadde ikke gått bra med bare bærbar VHF med nødknapp. Jeg vet ikke hvorfor Sola ikke fikk posisjon. Av alt det rare jeg kjente på, var det å ikke kunne oppgi posisjon pga noe så banalt som at brillene lå utenfor rekkevidde og ikke ble med, det rareste. Nå begynner jeg i alle retninger igjen. Slutt.

 

sap_2000 skrev for 17 timer siden:

 

Jeg er heldig som stort sett kjører nye og nyere styrhusbåter fra 28-45 fot som jeg kjenner ut og inn og har god tillit til o da er følelsen mye bedre underveis når man er 99,x% sikker på det tekniske virker som det skal.

Her er du nok ved sakens kjerne. Jeg vet nå at vedlikeholdsforholdene på den båten - forresten en Targa 96, 31' 1976 - var ekstreme. Hadde som sagt avtale om gjennomgang av el. i motorrom dagen etter, men det var primært for å sikre at ting funket. Jeg tenkte ikke på brannfaren. Og, nok en gang, det var kanskje valget om å gå på sjøen i stedet for å slukke som gjorde det skikkelig dramatisk. Totalt sett en veldig spesiell situasjon.

 

I alle fall. Med selvslukking i motorrom, noenlunde renhold og jevnlig ettersyn av kontakter og sånn, kjenner jeg meg ganske trygg på at akkurat den var en engangs.

 

Men jeg var ikke flink gutt, jeg hadde flaks. Redningsmannskapet var flinke, de reddet meg.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Link to post
Steihy skrev On 13.2.2025 at 13.13:

Fikk mentale bilder av voldsom oppblussing dersom jeg åpnet motorrommet. 

 

Det vil jeg tro var en veldig sannsynlig konsekvens av å åpne luka. I mitt hode gjorde du alt rett, bortsett fra at det hadde vært lurt å nappe med seg brillene i forbifarten. Men jeg forstår veldig godt at det ikke var en del av fokuset der og da. Det er heller ikke sikkert at de hadde overlevd turen over i jolla..

 

Kanskje det kan være lurt å legge et par gamle briller i grab baggen også? Selv om de ikke er optimale styrkemessig kan de være til god hjelp i en tilsvarende situasjon. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...