Jump to content

Diesel til båt bør subsidieres

BåtGeir

Recommended Posts

Worry II skrev for 8 timer siden:

En stund siden dieselprisen var det som plaget meg mest med dette båtholdet :smiler: Hobby, jo..

Og en hobby er per definisjon dyrt

Kjøp el båt. Da kan du bli sponset av oss andre

Strømstøtten er alt for generøs allerede. De nye forslag hvor partiene overbyr hverandre er tilnærmet idiotiske

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Kommer ikke til å skje!! selv har jeg stor hytte ved sjøen med to mål tomt, båt naust og flytebrygge. Dette er ikke noe jeg MÅ ha. Det blir meget urettferdig om jeg skal få støtte til noe av dette ovenfor de som ikke har råd til noen ting av dette.

Den dagen jeg ikke har råd til å bruke og drifte båten jeg har, så selger jeg den!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

@Bellil Strømstøtten er ikke nødvendigvis for sjenerøs, men feil innrettet. Av hensyn til nettet og produksjonen skulle det vært noe mer innrettet mot å få folk til å bruke strøm når det er mest av den, som samsvarer med når den er billigst. En makspris som var høy nok, for eksempel på 1 krone for alt av hus, hytter og bedrifter, kunne fungert til det. Da ville man valgt å lade elbilen når prisen var på 30 øre, ikke når den var på maksprisen. En fastpris gjør ikke det, uansett om den heter Norgespris (antakeligvis en stikk til SP og Latterskrika, så de holdt vel på å kalle den "Norge, som vi alle er så glade i"-pris) eller noe annet. 

Mastiff skrev 57 minutter siden:

@Bellil Strømstøtten er ikke nødvendigvis for sjenerøs, men feil innrettet. Av hensyn til nettet og produksjonen skulle det vært noe mer innrettet mot å få folk til å bruke strøm når det er mest av den, som samsvarer med når den er billigst. En makspris som var høy nok, for eksempel på 1 krone for alt av hus, hytter og bedrifter, kunne fungert til det. Da ville man valgt å lade elbilen når prisen var på 30 øre, ikke når den var på maksprisen. En fastpris gjør ikke det, uansett om den heter Norgespris (antakeligvis en stikk til SP og Latterskrika, så de holdt vel på å kalle den "Norge, som vi alle er så glade i"-pris) eller noe annet. 

Etter henstilling fra moderator stopper jeg her, men kan gjerne fortsette på en annen tråd mer riktig plassert 

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Ingar skrev On 13.2.2025 at 18.34:

Avgiftsfritak er jo en form for subsidiering.

Tja er litt usikker på om att ikke betale veibruksavgift på båtdiesel er en subsidiering men kanskje siden den må betales på båtbensin.
Men utrolig nok er det ikke lenger sukkeravgift på sukkerfri drikke så man kan sikkert hevde det er veibruksavgift på båtbensin som er tingen å gjøre noe med isteden for de to andre som passer med sund fornuft

Først: Har endring av server også ført til høyere modereringsaktivitet? Det er jo off topic-diskusjonene og temaer som utvikler seg til noe helt annet etter hvert som er det morsomste på Båtplassen!

Og så: @pipe Enig der. Båtbensin burde være fritatt for veibruksavgift. Problemet er at hvis man fyller på en båtpumpe, er det som regel minst ei krone dyrere enn de høyeste prisene på bensinstasjoner. Så jeg har fire 20-literskanner som jeg fyller når det er greie priser (i vinter vanligvis høyt på 17-tallet)  og tar to-tre turer, så er båttanken full av 200 liter og kannene står fulle i reserve. Jeg har spart ganske mange tusen kroner på å gjøre det sånn, framfor å fylle på marinaer og båtverksteder. Jeg er i tvil om det å fjerne veibruksavgiften på 4,16 per liter ville gi like billig bensin som det. Jeg tipper den ville havnet rundt 19 kroner literen.

Mastiff skrev 6 minutter siden:

Først: Har endring av server også ført til høyere modereringsaktivitet? Det er jo off topic-diskusjonene og temaer som utvikler seg til noe helt annet etter hvert som er det morsomste på Båtplassen!

Usikker på hva du mener her. Reglene sier:

4. Diskusjon rundt moderasjon

• Dette skal kun skje i "Om baatplassen.no > Tilbakemeldinger". Innlegg andre steder kan bli slettet.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...