Jump to content

Erfaring med Effekt longlife frostvæske på gammel Yanmar 4lh dte?


Martine29f

Recommended Posts

Står det virkelig ikke en eneste spec referanse på dunken eller har du sensurert det bort?

Edit

TS har etter min kommentar over redigert informasjon i sin første post i stedet for å svare, slik at mitt innlegg ser helt dustete ut. Bildet som viser at frosvesken er rød og bildet av dunken hvor en kan lese G12 og G13 er lagt til etter mitt svar.

 

Dermed er det ikke sikkert at kommentarene under er gitt på rett grunnlag...

Link to post

Betegnelser som G12 og G13 må vel betegnes som spec.? De beskriver sammensetting (kjemi) og bruksområde. G12 er en 'vanlig' frostvæske som kan brukes på motorer som har blanding av materialer (eks. jern og alu). 

 

Jeg har mange års erfaring med G12. I Hulda har aggregatet kjørt G12 i rundt 20 år. Alu og jern. Og denne frostvæsken har vel et 'design life' på fem år, tror jeg. G13 er vel 10 år ++. 

 

I sum vet jeg ikke mye om frostvæsker. Annet enn at det på en del motorer er det viktig å følge motorfabrikantens anbefaling for at topplokkpakningen ikke skal korrodere og sette opp vannlekkasjer til sylindere og smøreoljesystemet. Det er essensielt på 'nyere' motorer (aggregatmootoren min er fra ca. 1986 med alu topp) mens V8'ern fra samme periode er støpejern tvers gjennom. 

 

Har ikke peiling på Yanmar.

Link to post
dieselfan skrev On 14.2.2025 at 0.36:

slik at mitt innlegg ser helt dustete ut.

 

Hulda skrev On 14.2.2025 at 9.35:

Betegnelser som G12 og G13 må vel betegnes som spec.?

Der fikk du helt rett,dieselfan.

På generelt grunnlag anbefaler jeg alle å bruke rett spec på frostvæske.
Jeg vet om flere som har byttet ut den tradisjonelle blå/grønn med rød fordi den skal være så mye bedre.
Men hva er bedre?
Ville tro det er mer og bedre rusthemmer i de frostvæskene som er utviklet for jernklumper enn den røde som ble tatt frem for alu motorer.
Når det er skrevet så har jeg ikke noe bevis for att det er slik men skulle jeg byttet ut blå/grønn med rød skulle jeg ha funnet ut av det på forhånd.

 

Link to post
pipe skrev 1 time siden:

På generelt grunnlag anbefaler jeg alle å bruke rett spec på frostvæske.

Det er det rådet jeg ville fulgt.

 

Generelt

Siden jeg har trolig over snittet med veskekjølte motorer (innenbords, minigravere, dumpere, aggregat, biler++) så endte jeg opp med å standardisere på G13, men ved bytte/omlegging så tar jeg spyling og skylling meget seriøst, og jeg heller på G13 umiddelbart. Ikke la en motor som er spylt stå lenger enn nødvendig, før den fylles med ny frostveske. Særlig om du har spylt med varmt vann.

Jeg bytter frostveske etter 2 år, det jeg tapper av brukes til preservering, så går det til gjenvinning.

 

Et punkt jeg vil anbefale å ha fokus på er om du har en motor som ikke har fulgt intervallene, og den er helt rustbrun innvendig, da vil de rusthindrende tilsetningene brukes opp mye raskere enn det som er normalt. Alle slike anslag om levetid er basert på at motoren er riktig vedlikeholdt.... 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...