Popeye70 Startet 15.Februar Link til dette innlegget Startet 15.Februar Fant denne på Facebook. En grei påminnelse om å holde utstyret i orden, så man ikke gir problemer for seg selv eller andre. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
dieselfan Svart 15.Februar Link til dette innlegget Svart 15.Februar God deling Noe jeg må innrømme at jeg ikke lærte på kurset og heller ikke har tenkt på... Sitér dette innlegget Link to post
hansa82 Svart 16.Februar Link til dette innlegget Svart 16.Februar Hva vil alternativ kanal være i slike tilfeller der 16 er blokkert? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 16.Februar Link til dette innlegget Svart 16.Februar Var jeg i nød ville jeg brukt arbeidskanalen til nærmeste kystradiostasjon i et slikt tilfelle. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Benji Svart 16.Februar Link til dette innlegget Svart 16.Februar hansa82 skrev 1 time siden: Hva vil alternativ kanal være i slike tilfeller der 16 er blokkert? Blokkerer 16, ikke kanal 70 som man sender distress på med distressknappen, men derfra....som Lars sier blir nok da en arbeidskanal. Men varsle det får du gjort Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Lars H. Svart 16.Februar Link til dette innlegget Svart 16.Februar Disstressknappen var nok ikke "oppfunnet" da jeg kjøpte min Sailor VHF i 1988. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Benji Svart 16.Februar Link til dette innlegget Svart 16.Februar Lars H. skrev 5 minutter siden: Disstressknappen var nok ikke "oppfunnet" da jeg kjøpte min Sailor VHF i 1988. 😀var nok ikke det Lars. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
JRK Svart 16.Februar Link til dette innlegget Svart 16.Februar Hva skjer om flere , eller mange bruker distress knappen samtidig? Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 16.Februar Link til dette innlegget Svart 16.Februar JRK skrev 19 minutter siden: Hva skjer om flere , eller mange bruker distress knappen samtidig? Alle går igjennom. Men hvor stor sjansen er for at flere i samme område trykker distress samtidig... Det signalet tar forøvrig bare 0.7sekunder å sende Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 16.Februar Link til dette innlegget Svart 16.Februar Ganske effektiv måte når Kystradio endrer til atbeidskanaler, for å varsle om blokkering. Skjer ganske ofte her på Sørlandet om sommeren. Men vil ikke da den senderen som blokkerer, også bli koblet over på arbeidskanal? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
J-Å Svart 16.Februar Link til dette innlegget Svart 16.Februar Bjørn Løvjomås skrev 1 time siden: Men vil ikke da den senderen som blokkerer, også bli koblet over på arbeidskanal? De fleste fritidsbåt-VHFer er vel simplex/semi-duplex. Vil de da kunne motta på kanal 70 samtidig som de sender på kanal 16 ? Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 16.Februar Link til dette innlegget Svart 16.Februar 2 hours ago, Benji said: Alle går igjennom. Men hvor stor sjansen er for at flere i samme område trykker distress samtidig... Det signalet tar forøvrig bare 0.7sekunder å sende Sendes signalet én gang? Siden det er broadcast, så regner jeg med at det ikke er noe slags kvitteringsordning. I såfall kan jeg se for meg at det kan bli trøbbel dersom to stasjoner skulle sende ut distress-signal akkurat på samme tid - men det er jo en høyst teoretisk problemstilling. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
J-Å Svart 16.Februar Link til dette innlegget Svart 16.Februar tobixen skrev 34 minutter siden: Sendes signalet én gang? Jeg tror det er slik at det gjentas hvert 4. minutt, hvis det ikke kvitteres fra kystradio. Etter 5 minutter anmodes andre fartøy å svare, hvis de ikke har hørt noen respons. https://www.mardep.gov.hk/filemanager/en/share/msnote/pdf/msin2318anx1.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 16.Februar Link til dette innlegget Svart 16.Februar Ett DSC distress signal vil fortsette å sende til det blir kvitterte for = mottatt. Stopper kun av seg selv om man går tom for strøm eller slår av radio. Siste er ikke å anbefale om man sender en utilsiktet distress Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
LI4000 Svart 17.Februar Link til dette innlegget Svart 17.Februar tobixen skrev for 19 timer siden: Sendes signalet én gang? Siden det er broadcast, så regner jeg med at det ikke er noe slags kvitteringsordning. I såfall kan jeg se for meg at det kan bli trøbbel dersom to stasjoner skulle sende ut distress-signal akkurat på samme tid - men det er jo en høyst teoretisk problemstilling. Det er ingen problem. Man kvitterer pr MMSI-nummer. Så om to forskjellige VHFer med to forskjellige MMSI-nummere sender ut, så kvitterer man for MMSI1 og så MMSI2. Har begge samme MMSI-nummer så blir begge radioene kvittert for samtidig. Sitér dette innlegget Link to post
LI4000 Svart 17.Februar Link til dette innlegget Svart 17.Februar J-Å skrev for 19 timer siden: De fleste fritidsbåt-VHFer er vel simplex/semi-duplex. Vil de da kunne motta på kanal 70 samtidig som de sender på kanal 16 ? Det er forskjell på radioer. Ved en blokkering på f.eks. kanal 16, så sender kystradioen ofte ut DSC. Det har to hensikter: 1: Er det yrkesfartøy som sender, så vil de ha minimum to VHFer med DSC. 2: Yrkesfartøy har krav om VHF klasse A. Disse har en egen seperat DSC mottaker (med egen antenne). Denne blir derfor ikke påvirket av den andre enheten i radioen (den som sender på alle frekvensene og mottar på alle frekvensene unntatt DSC). Selv om det er en sepearat mottaker/radio så er den i alle nye radioer i samme boks som den andre delen - i eldre radioer var det som regel en egen boks. For fritidsfartøy så vil det som oftest ikke ha mye for seg å sende DSC, men det er det mest effektive vi har i verktøykassen som som oftest gir resultat asap. Vi vet ofte heller ikke hva slags radioutstyr de har ombord i båten som blokkerer - og av og til er det ikke en båt som blokkerer. For noen år siden hadde vi politiets operasjonssentral som blokkerte (og kringkastet alt som ble sagt på sentralen...). Vi har også brukt P4 og NRK som formidler fordi vi har hørt at de har hørt på DAB radio, og begge gangene ble blokkeringen opphørt ganske kjapt... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.