Jump to content

Blokkering av VHF kanal 16 i Tromsø

Popeye70

Recommended Posts

Ganske effektiv måte når Kystradio endrer til atbeidskanaler, for å varsle om blokkering.  Skjer ganske ofte her på Sørlandet om sommeren. Men vil ikke da den senderen som blokkerer,  også bli koblet over på arbeidskanal?

Endelig ble det Bobåt

Bjørn Løvjomås skrev 1 time siden:

Men vil ikke da den senderen som blokkerer,  også bli koblet over på arbeidskanal?

De fleste fritidsbåt-VHFer er vel simplex/semi-duplex. Vil de da kunne motta på kanal 70 samtidig som de sender på kanal 16 ?  

2 hours ago, Benji said:

Alle går igjennom. 

Men hvor stor sjansen er for at flere i samme område trykker distress samtidig...

Det signalet tar forøvrig bare 0.7sekunder å sende

Sendes signalet én gang?  Siden det er broadcast, så regner jeg med at det ikke er noe slags kvitteringsordning.  I såfall kan jeg se for meg at det kan bli trøbbel dersom to stasjoner skulle sende ut distress-signal akkurat på samme tid - men det er jo en høyst teoretisk problemstilling.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

tobixen skrev for 19 timer siden:

Sendes signalet én gang?  Siden det er broadcast, så regner jeg med at det ikke er noe slags kvitteringsordning.  I såfall kan jeg se for meg at det kan bli trøbbel dersom to stasjoner skulle sende ut distress-signal akkurat på samme tid - men det er jo en høyst teoretisk problemstilling.

Det er ingen problem. Man kvitterer pr MMSI-nummer. Så om to forskjellige VHFer med to forskjellige MMSI-nummere sender ut, så kvitterer man for MMSI1 og så MMSI2. Har begge samme MMSI-nummer så blir begge radioene kvittert for samtidig.

J-Å skrev for 19 timer siden:

De fleste fritidsbåt-VHFer er vel simplex/semi-duplex. Vil de da kunne motta på kanal 70 samtidig som de sender på kanal 16 ?  

Det er forskjell på radioer.

Ved en blokkering på f.eks. kanal 16, så sender kystradioen ofte ut DSC. Det har to hensikter:

1: Er det yrkesfartøy som sender, så vil de ha minimum to VHFer med DSC.

2: Yrkesfartøy har krav om VHF klasse A. Disse har en egen seperat DSC mottaker (med egen antenne). Denne blir derfor ikke påvirket av den andre enheten i radioen (den som sender på alle frekvensene og mottar på alle frekvensene unntatt DSC). Selv om det er en sepearat mottaker/radio så er den i alle nye radioer i samme boks som den andre delen - i eldre radioer var det som regel en egen boks.

For fritidsfartøy så vil det som oftest ikke ha mye for seg å sende DSC, men det er det mest effektive vi har i verktøykassen som som oftest gir resultat asap. Vi vet ofte heller ikke hva slags radioutstyr de har ombord i båten som blokkerer - og av og til er det ikke en båt som blokkerer. For noen år siden hadde vi politiets operasjonssentral som blokkerte (og kringkastet alt som ble sagt på sentralen...). Vi har også brukt P4 og NRK som formidler fordi vi har hørt at de har hørt på DAB radio, og begge gangene ble blokkeringen opphørt ganske kjapt...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...