Mikkeboss Startet 16.Februar Link til dette innlegget Startet 16.Februar Har hele fjord sommer vært plaget med at jeg ikke har fått kjøling på motor når den står å går på tomgang og lavt turtall. Kjølingen og kontrollstrålen kommer med en gang jeg gir litt gass. Når jeg skulle kjøre den i ferskvann før vinterlagring oppdaget jeg en lekkasje som kom opp fra undervannshuset og ut med skjøten til gir (se bilde). Har skiftet alle delene jeg har markert i gul på bilde. Har gått tom for mulige årsaker og trenger sårt hjelp og tips om noen har. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 16.Februar Link til dette innlegget Svart 16.Februar Vannet kommer trolig fra dårlig tetting mellom gummimuffe opp av impellerpumpe og stigerøret som leder sjøvannet opp fra impellerpumpe til motorblokka. Elle, du kan ha en feil sammensatt impellerpumpe eller en sprekk. Det er de vanligste årsakene jeg har vært borte i. Alle leder til for lite flow til blokka på tomgang. Sitér dette innlegget Link to post
Mikkeboss Svart 17.Februar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar dieselfan skrev for 17 timer siden: Vannet kommer trolig fra dårlig tetting mellom gummimuffe opp av impellerpumpe og stigerøret som leder sjøvannet opp fra impellerpumpe til motorblokka. Elle, du kan ha en feil sammensatt impellerpumpe eller en sprekk. Det er de vanligste årsakene jeg har vært borte i. Alle leder til for lite flow til blokka på tomgang. Du mener da at den gummipakningen nr.13 på bildet ikke tetter nok rundt stigerøret? Har skiftet denne en gang uorginalt Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 17.Februar Link til dette innlegget Svart 17.Februar Mikkeboss skrev 35 minutter siden: Du mener da at den gummipakningen nr.13 på bildet ikke tetter nok rundt stigerøret? Har skiftet denne en gang uorginalt Ja Det er også mulig å montere girhuset så feil at røret ikke treffer gummimuffa, men tror ikke det er tilfellet her, siden vannet kommer med litt turtall. Ta av slangen fra øverst på blokka, som går ned til nedre motordeksel. Blås eller spyl slangen helt ren innvendig. Stak opp slangenippel på blokk og deksel, slik at du er helt sikker på at det full flow og at det ikke påvirker din vurdering av kjølestrålen. Korrosjon/småskader på enden av strålerøret har jeg sett mye av, og er ikke røret helt og langt nok, så kan det lett påvirke vannmengden som når opp til blokka.. Har sett luringer som har laget muffer som er litt ekstra lange av vacuumslange. Virker som en lur løsning på meg. Sitér dette innlegget Link to post
Mikkeboss Svart 17.Februar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar dieselfan skrev for 2 timer siden: Ja Det er også mulig å montere girhuset så feil at røret ikke treffer gummimuffa, men tror ikke det er tilfellet her, siden vannet kommer med litt turtall. Ta av slangen fra øverst på blokka, som går ned til nedre motordeksel. Blås eller spyl slangen helt ren innvendig. Stak opp slangenippel på blokk og deksel, slik at du er helt sikker på at det full flow og at det ikke påvirker din vurdering av kjølestrålen. Korrosjon/småskader på enden av strålerøret har jeg sett mye av, og er ikke røret helt og langt nok, så kan det lett påvirke vannmengden som når opp til blokka.. Har sett luringer som har laget muffer som er litt ekstra lange av vacuumslange. Virker som en lur løsning på meg. Takk for gode tips. Nå er motoren på vinterlagring så har ikke tilgang til denne nå, men absolutt noe som skal sjekkes nærmere. Vet du om nederste delen av stigerøret skal ha en flat ende eller ett mere skrått kutt? Mener å huske at mitt ikke er helt flatt i nederste ende. Mulig skade eller korrosjon da Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 17.Februar Link til dette innlegget Svart 17.Februar Mikkeboss skrev 42 minutter siden: Vet du om nederste delen av stigerøret skal ha en flat ende eller ett mere skrått kutt? Det er vanlig med skrå ende, trolig for å lette entring. Har lett etter korrekt lengdemål på stigerøret men ikke funnet det. Noen andre som har det målet? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.