Jump to content

Bygge om påhengsmotor Mercury 9.9hk fra styrekult til kontrollboks

Johnny Day

Recommended Posts

Jeg er på jakt etter en påhengsmotor ungene skal bruke på en AL320, maks 10 hk. Det står en defekt Johnson der fra før, og den har kontrollboks. De fleste motorene jeg finner til salgs, har styrekult, og ikke tilkoblingsett for kontrollboks og styrekonsoll. Hvor vanskelig er det å bygge om en motor til dette? Og er det kostbart? Har en Mercury 9.9hk på hånd. 

Johnny Day skrev for 13 timer siden:

De fleste motorene jeg finner til salgs, har ikke tilkobling for kontrollboks og styrekonsoll.

Jeg forstår ikke om du mener at motorene ikke har mulighet for tilkobling av tilleggsutstyr til kontrollboks, eller om tilleggsutstyret ikke står montert når du blir tilbudt en motor...

Et slikt monteringssett leveres ikke til alle motorer. Det koster 2800kr til enkelte motorer. Disse settene er ganske forskjellige og du kan ikke snakke generelt om disse settene så lenge det er store forskjeller på motorene.
Kontrollboksene er også forskjellige.
Noen motorer skal ha push gass, andre skal ha pull gass. Noen kontrollbokser kan bygges om, andre kan ikke....

Skal du bygge noe av dette selv bør du ha tilgang på et godt utstyrt mekanisk verksted, og du bør være dyktig på hele registeret.

Jeg antar du mener bygge om en motor med styrekult til kontrollboks og rattstyring? 

Jeg har bygget om en 20 Hk Tohatsu firtakt på den måten. Jeg fikk kjøpt ombyggingssett og kjøpte en brukt, standardisert (dvs ikke Tohatsu) fjernkontroll og kabler.  Til sammen kostet vel dette rundt 3000 kr. Spesielt vanskelig var det ikke, men det krevde litt justeringer for å få gir og gass til å virke helt presist. Og gassen måtte etterjusterers flere ganger (for høyt tomgang eller for lav på maks). 
I tillegg kjøpte jeg deler for å kunne hente ut strøm fra motoren. Det kostet vel rundt 1000 kr. Jeg brukte altså rundt 4000 kr på å få motoren slik jeg ville ha den, og da var den fremdeles uten el. start og tilt. 

Skulle jeg kjøpt en brukt motor i dag, ville jeg helt klart kjøpt en med de egenskapene jeg ønsker, og ikke satset på ombygging. 

Tusen takk for svar! Det ble dessverre et upresist innlegg fra min side, men det ble heldigvis tolket riktig. Da tenker jeg at det enkleste er å gå for en motor som har ferdig montert opplegg for kontrollboks og rattstyring. 

Ingar skrev for 1 time siden:

Slike sett har alltid vært astronomisk priset. Finnes det kinesiske alternativer i dag?

Trolig pga Hidea, Parsun og de andre Yamaha baserte kina klonene så er det vel et stort utbud av montasjekit, kontrollbokser, veiver og motordeler generelt..
men feks kompatibelt montasjesett for 63V  (Y 9.9F) koster ikke mye under tusenlappen... har ikke prøvd mye av dette selv og har ikke gjort noe materialtesting, så vet lite om eventuell kvalitetsforskjell.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...