Jump to content

hvor stort startbatteri til VP D6-370

Goodspeed

Recommended Posts

Ref. annen tråd med kokte batterier, så skal jeg bytte ut batteripakken ombord. Har fra før Sønndak 142 ah som har oppgitt cca på 850. I instruksjonsbok står det at det skal være 800 cca til start. Har imidlertid sett noen som har 115 ah startbatteri til samme motor, flere av de jeg har sett av denne type har oppgitt cca på 760, altså noe under det som VP oppgir, men det fungerer jo tydeligvis. Så spørsmålet er da hvor viktig det er om man har minimum 800 cca? Thrustere/vinsj er såvidt meg bekjent koblet opp mot forbruksbank, slik at startbatteriet skal ikke drifte noe annet enn motor. Selve Ah på 115 vs 142 bør derfor ikke ha så mye å si i seg selv ettersom det blir normalt ladet greit opp for hver gang starten brukes.

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Et startbatteri som kun brukes til start har et meget behagelig liv. Jeg flyttet over anker og baugpropell til start da de uansett ikke går før motorene startes

Er det kostnad, tilgjengelighet, vekt eller plass som gjør at du vurderer å gå ned t størrelsen på startbatteri?

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Har motoren elektronisk styring, er vel anbefalingen at startbatteriet kun skal være til start. En generator (dynamo) greier vel ikke å absorbere strømsjokket når baugpropellen starter. 

Dynamoen til Hulda leverer max 79 A (i teorien) og motoren til baugpropellen trekker vel rundt 350 A kontinuerlig. Og borti det dobbelte i startsekundet. Så det bør nok ikke være en generell anbefaling å bruke startbatteriet til ankerwinch og baugpropell. 

Om en ikke skal slite ut startbatteriet veldig fort bør det ha en vis størrelse. Har selv D6 350 og til den et 140At startbatteri fra Biltema som nå er 8 år gammelt og fungerer fint fremdeles. Kompis av meg med samme motor monterte omentrent samtidig som meg 95At Sønak batteri og det røk etter 4 år. Så da monterte også an 140At batteri. Samme karen flyttet da også ankervinsj og pysevisp fra forbruksbatteri til startbatteri. Men det var ikke så lurt. Under heftig bruk av pysevispen som jo trekker over 500A stoppet faktisk motoren. Det er vel slik at om batterispenningen går under 10V så stenger motoren av. Ikke like morsomt i alle situasjoner.

Goodspeed skrev for 4 timer siden:

Så spørsmålet er da hvor viktig det er om man har minimum 800 cca?

Er du virkelig villig til å spare 400 på et billigere batteri og risikere å blåse en svart boks til 40000kr ???

Kan du dele hvor mange du kjenner til som har satt inn "VW Polo" batteri og hvor sikker er du på at ingen av disse har hatt problemer?

Jeg spør fordi det er nyttig å vite hvor mange tilfeller du mener er et fornuftig statistisk grunnlag, for noe som er tilknyttet så pass mye risiko... (tap av Garanti, store reparasjonskostnader, motorstopp++)

Goodspeed skrev for 4 timer siden:

I instruksjonsbok står det at det skal være 800 cca til start.

Det finnes vel ikke noen god grunn til å avvike dette?

Om en har en motor med avansert elektronikk, slik som Volvo Penta D6, så er et startbatteri til å sikre tilstrekkelig starteffekt, uten at spenningen synker for nær skadelig nivå for elektronikken.
Derfor er det som flere sier i klartekst over, ikke lurt å koble til noen andre forbrukere til startbatteriet. Jo større forbruker, jo mindre lurt...

(Dette er en av grunnene til at jeg konverterer til fullstendig mekanisk motor... den starter på et MC batteri, og etter start trenger den ikke strøm, og går til det er tomt for diesel..)

Bellil skrev for 6 timer siden:

Et startbatteri som kun brukes til start har et meget behagelig liv.

Ja, det gjelder ihvertfall for mitt startbatteri som jeg uansett ikke bytter før det har gått rundt 10 år. Det brukes også kun til start, pluss elektrisk diesel fødepumpe, men den pumpen går jo kun under gange med lading fra dynamo.

Min snart 40 år gamle Yanmar trenger maksimalt 2 sekunder kjøring av startmotor før den fyrer. Med en startmotor som trekker max 420A og med ca. 30 starter i året, blir det vel 7Ah i året! Dermed får mitt Biltema startbatteri på 62Ah og 620A CCA et godt liv.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Råder deg til å ikke spare på CCA på D6. 

Har mange ganger merket at D6 drar seint rundt når det er kaldt selv med nye(re) batterier på 140 Ah med CCa som overgår minimum. Selv med landstrøm plugget inn og float på 13,4 V.

Ting funker sikkert om sommeren og når batteriet er nytt, men hva med når batteriet har noen år på nakken plus litt lavere temperaturer ?

Kan fort bli et nytt batteribytte før tiden tenker jeg...

Mvh. SAP

I min båt var det originalt montert et 95Ah AGM batteri. Det holdt i 10 år- Usikker på cca, men byttet i et tilsvarende. Kun til start, brukes hele året uten problem.

Er ikke spesielt oppe å går på slik strømting, men stoler på at Sagaboats har montert tilstrekkelig. Er en D6 - 435

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Hulda skrev for 21 timer siden:

Har motoren elektronisk styring, er vel anbefalingen at startbatteriet kun skal være til start. En generator (dynamo) greier vel ikke å absorbere strømsjokket når baugpropellen starter. 

Dynamoen til Hulda leverer max 79 A (i teorien) og motoren til baugpropellen trekker vel rundt 350 A kontinuerlig. Og borti det dobbelte i startsekundet. Så det bør nok ikke være en generell anbefaling å bruke startbatteriet til ankerwinch og baugpropell. 

Bårdp skrev for 19 timer siden:

Om en ikke skal slite ut startbatteriet veldig fort bør det ha en vis størrelse. Har selv D6 350 og til den et 140At startbatteri fra Biltema som nå er 8 år gammelt og fungerer fint fremdeles. Kompis av meg med samme motor monterte omentrent samtidig som meg 95At Sønak batteri og det røk etter 4 år. Så da monterte også an 140At batteri. Samme karen flyttet da også ankervinsj og pysevisp fra forbruksbatteri til startbatteri. Men det var ikke så lurt. Under heftig bruk av pysevispen som jo trekker over 500A stoppet faktisk motoren. Det er vel slik at om batterispenningen går under 10V så stenger motoren av. Ikke like morsomt i alle situasjoner.

Ja, og slik er oppsettet hos meg nå og, startbatteri er kun til start, Thrustere går på forbruksbanken (hvor det også er montert startbatteri, ut fra det jeg har blitt fortalt er dette oppsett fra Viksund for å kunne gi nok strøm til Thrustere)

dieselfan skrev for 18 timer siden:

Er du virkelig villig til å spare 400 på et billigere batteri og risikere å blåse en svart boks til 40000kr ???

Kan du dele hvor mange du kjenner til som har satt inn "VW Polo" batteri og hvor sikker er du på at ingen av disse har hatt problemer?

Jeg spør fordi det er nyttig å vite hvor mange tilfeller du mener er et fornuftig statistisk grunnlag, for noe som er tilknyttet så pass mye risiko... (tap av Garanti, store reparasjonskostnader, motorstopp++)

Er på ingen måte villig til å utsette meg for noe som helst risiko for 400 kr, bare så det er sagt. Men ettersom (båt)livet er dyrt nok som det er, så prøver jeg å spare kroner der jeg kan, under forutsetning av at det er levedyktig løsning. Kan fint kjøpe gårsdagens brød i butikken til halv pris, men spiser ikke mygla brød hjemme for å slippe å kjøpe nytt, for å si det sånn. :fniser: Så det var bare derfor jeg ville høre. JEg har plukket dette opp fra båtannonser med samme motorisering, så var bare derfor jeg tenkte å sjekke ut litt. Men ut fra tilbakemeldinger i tråden så ser jeg at det ikke er noen grunn til å gå under. Så blir ikke aktuelt med å avvike kravet her. :)

Lars H. skrev for 15 timer siden:

Ja, det gjelder ihvertfall for mitt startbatteri som jeg uansett ikke bytter før det har gått rundt 10 år. Det brukes også kun til start, pluss elektrisk diesel fødepumpe, men den pumpen går jo kun under gange med lading fra dynamo.

Min snart 40 år gamle Yanmar trenger maksimalt 2 sekunder kjøring av startmotor før den fyrer. Med en startmotor som trekker max 420A og med ca. 30 starter i året, blir det vel 7Ah i året! Dermed får mitt Biltema startbatteri på 62Ah og 620A CCA et godt liv.

Samme er hos meg, startbatteri kun til start. Har ikke klart å finne alder på batteriet, men tror det nærmer seg 10 år. Hvilespenningen på det er fortsatt god, men ref. tråd om det ene kokte batteriet til forbruk av samme type og alder, så tenker jeg at jeg nå skifter ut hele pakken, da det sikkert er modent for det.

sap_2000 skrev for 15 timer siden:

Råder deg til å ikke spare på CCA på D6. 

Har mange ganger merket at D6 drar seint rundt når det er kaldt selv med nye(re) batterier på 140 Ah med CCa som overgår minimum. Selv med landstrøm plugget inn og float på 13,4 V.

Ting funker sikkert om sommeren og når batteriet er nytt, men hva med når batteriet har noen år på nakken plus litt lavere temperaturer ?

Kan fort bli et nytt batteribytte før tiden tenker jeg...

Blir samme, ser det er en ganske unison tilbakemelding! :)

Amfea skrev for 11 timer siden:

I min båt var det originalt montert et 95Ah AGM batteri. Det holdt i 10 år- Usikker på cca, men byttet i et tilsvarende. Kun til start, brukes hele året uten problem.

Er ikke spesielt oppe å går på slik strømting, men stoler på at Sagaboats har montert tilstrekkelig. Er en D6 - 435

Det finnes 95 Ah startbatteri som leverer 800 CCA, så vil tippe at Saga har plukket et som tilfredsstiller kravet. 

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Goodspeed skrev for 2 timer siden:

JEg har plukket dette opp fra båtannonser med samme motorisering, så var bare derfor jeg tenkte å sjekke ut litt. Men ut fra tilbakemeldinger i tråden så ser jeg at det ikke er noen grunn til å gå under. Så blir ikke aktuelt med å avvike kravet her. :)

Glad for å høre at det var slik det var og at du går for et dugelig startbatteri, iht spec. Det er en trygg og god løsning :tommel_opp:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...