Jump to content

Koble varmtvannsberederen via inverter eller direkte til landstrøm

Maika

Recommended Posts

Jeg skal montere varmtvannsbereder som hovedsakelig vil bli varmet opp av kjølevann, men noen ganger vil det være behov for 230V.

Vi ligger mest på svai, så bruk av 230V vil oftere være uten landstrøm enn med.

Å kjøre via batterilader, batterier og inverter gir jo både unødvendig effekttap og slitasje de gangene jeg har landstrøm, men så slipper jeg vel da unna risiko for galvanisk tæring? (Landstrømen jeg har er en slik Ratio gjør-det-selv-pakke med sikringsboks og et par stikk. Jeg har ingen galvanisk skille montert.)

Det mest fleksible hadde jo vært å hatt en bryter som kunne bytte mellom inverter og landstrøm. Kunne jeg bedt en elektrikker montere feks en slik "Omkobler"?
https://www.staypro.no/el-belysning/elfordeling-og-stromforsyning/standardkomponenter/tilbehor-standardkomponenter/kraus-naimer-3134971-omkobler-1-0-2-1-polet-20-a-kapslet-3101375

Jeg kjøpte en lignende bryter med 0-1-2-3 fra @Joerg Beckerfor en del år tilbake. Så det kjører helt utmerket. Så skal jeg overlate resten av spørsmålene dine til de som faktisk er elektrikere. For jeg vet ikke om 'den Ratio-pakka' er IT eller TN eller hva det er. Om Ratio trekker landjord inn i båten, er muligheten for galvanisk tæring absolutt til stede. Men om det blir noen skade om du hekter berederen innpå et par timer for å varme en skvett vann er vel heller tvilsomt. 

Om inverteren er koblet til landjord, vet jeg heller ikke. Og det et sikkert ikke du heller :-) Men at det er noe videre 'slitasje' ved å kjøre strømmen den runden, tror jeg du kan se bort fra. Sett fra en uautorisert hopbbyelektrikers synspunkt. 

Du må nok ha en 2-polt bryter: https://www.staypro.no/el-belysning/elfordeling-og-stromforsyning/standardkomponenter/tilbehor-standardkomponenter/kraus-naimer-3134973-omkobler-1-0-2-2-polet-20-a-3101370

Det bør jo funke greit nok men har du batterikapasitet til å varme vann fra batteri?

Et enkelt regnestykke uten hensyn til tap o.l.:

200Ah lithiumbatteri/12V inneholder ca 2.6kWh og det holder liv i en 2kW bereder i bare en god time så er det tomt...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Hva med å gjøre som jeg er i ferd med å gjøre (inntil noen voksne kommer og forteller meg at det er idioti), koble opp en dieselvannvarmer i kretsen.

Jeg har riktignok den minste Defa-løsningen for landstrøm ombord, men det er egentlig ikke planer om å bruke den, annet til evt batterilader om det er behov.

Men etter min beregning, så eliminerer det behovet for skillerele, så lenge jeg har dobbeltisolert lader.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Eller: P = R*I*I  som kan kombineres med U = R*I.

Jeg husker virkelig ikke om venderen jeg kjøpte er 2-polet.

Dobbeltisolert utstyr lever i sin egen verden. Før i tiden brukte jeg i årevis jordet skjøteledning inn i båten og dobbeltisolert utstyr. Når en VVbereder kommer inn i ligningen blir det fort flere ukjente. 

finnarne skrev 20 minutter siden:

Hva med å gjøre som jeg er i ferd med å gjøre (inntil noen voksne kommer og forteller meg at det er idioti), koble opp en dieselvannvarmer i kretsen.

Absolutt ikke idioti. Jeg har hatt en slik løsning i snart 20 år, og har aldri savnet el kolbe. Men det er jo en betydelig installasjonsjobb da. Noe vedlikehold har det vært, men siden jeg har en ganske standard bilvarmer (med Marine Kit) er det greit å få tak i deler. 

Installer en veksler mellom landstrøm og inverter i båten. Jeg har valgt å installere vifi bryter som alltid er av etter strømbrudd på lader og vv kolbe. Da slipper du unødvendig strøm forbruk. Da velger du enkelt å koble inn vv bereder 30min i appen. Funker som bare det.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Hulda skrev for 2 timer siden:

Om Ratio trekker landjord inn i båten, er muligheten for galvanisk tæring absolutt til stede.

Den trekker jo landjord inn til de stikkene som jeg har montert, men den jorden er ikke koblet til noe annet i båten. 

Hulda skrev for 2 timer siden:

Om inverteren er koblet til landjord, vet jeg heller ikke.

Det er den ikke, den er koblet med +/- til batteribanken, og er ikke jordet på noen annen måte.

SveinHa skrev 33 minutter siden:

Du må nok ha en 2-polt bryter

Ja, det har du nok helt rett i, jeg har vel ikke lyst til å få blandet den ene kursen fra land med den ene kursen fra inverter :forvirret:

SveinHa skrev 34 minutter siden:

har du batterikapasitet til å varme vann fra batteri?

Hvis jeg tenker at jeg vil varme opp feks. 40 liter til 30 grader (som vil gi en ok dusj til de to tenåringene), så vil det ta ca. 37 minutter og bruke ca. 39Ah hvis jeg ikke regner med effekt og varmetap, i praksis vel minst 10% mer, noe som vil være uproblematisk hos meg.
Skal jeg ha varmere vann, og ha det kontinuerlig, så blir jo fort regnestykket noe helt annet, og da burde jeg vurdere en dieselvarmer.

finnarne skrev 32 minutter siden:

J-Å skrev 16 minutter siden:

Jeg har hatt en slik løsning i snart 20 år, og har aldri savnet el kolbe. Men det er jo en betydelig installasjonsjobb da. 

Ja, en dieselvannvarmer vil jo gi nok varmt vann, men prisen, kompleksisteten og vekten øker jo, så det blir ikke i denne omgang, men jeg kjøper vel en kolbe som også har tilkobling for dette så jeg har muligheten senere hvis det blir behov.

Hulda skrev 15 minutter siden:

Da blir Ratio i prinsipo det samme som skjøteledning.

Det er en slik pakke jeg har installert:
https://seatronic.no/ratio-landstrompakke-basic-25m
Så ja, det blir jo en slags "skjøteledning med automatiskring".

-Luna- skrev 33 minutter siden:

Jeg har valgt å installere vifi bryter som alltid er av etter strømbrudd på lader og vv kolbe. Da slipper du unødvendig strøm forbruk. Da velger du enkelt å koble inn vv bereder 30min i appen.

Ja, lurt å ha en løsning som gjør at man ikke må huske på å slå av berederen:tommel_opp:

Maika skrev for 4 timer siden:

Jeg skal montere varmtvannsbereder som hovedsakelig vil bli varmet opp av kjølevann, men noen ganger vil det være behov for 230V.

Vi ligger mest på svai, så bruk av 230V vil oftere være uten landstrøm enn med.

Å kjøre via batterilader, batterier og inverter gir jo både unødvendig effekttap og slitasje de gangene jeg har landstrøm, men så slipper jeg vel da unna risiko for galvanisk tæring? (Landstrømen jeg har er en slik Ratio gjør-det-selv-pakke med sikringsboks og et par stikk. Jeg har ingen galvanisk skille montert.)

Det mest fleksible hadde jo vært å hatt en bryter som kunne bytte mellom inverter og landstrøm. Kunne jeg bedt en elektrikker montere feks en slik "Omkobler"?
https://www.staypro.no/el-belysning/elfordeling-og-stromforsyning/standardkomponenter/tilbehor-standardkomponenter/kraus-naimer-3134971-omkobler-1-0-2-1-polet-20-a-kapslet-3101375

Hva slags batteribank har du til inverterdriften? Og hvor stor er varmtvannsbereder i liter og watt?

J-Å skrev for 1 time siden:

Vektøkningen med dieselvarmer blir neppe mer enn 5kg. Men det blir dyrt ja. Det er også et fint ekstra varmeapparat da, hvis du har en konvektor i sløyfen.

Jeg har to Wallas luftvarmere liggende fra tidligere båt (1800W og 4000W), men har ikke montert dem i nåværende båt da jeg foreløpig ikke har hatt behov. Disse trenger jo ikke slanger og radiatorer, så jeg har tenkt at det har vært den lureste løsningen vektmessig hvis jeg en gang har behov for varme (samt at installasjonen jo blir enklere).
Men jeg ser jo nå at de veier mye mer enn en sånn Webasto Thermo Top Evo Marine vannvarmer, så selv med readiatorer og vannslanger så blir vel ikke vektforskjellen så stor.
Kanskje jeg like gjerne selger disse, og så eventuelt kjøper en vannvarmer og bygger den ut med radiatorer hvis jeg får behov:tommel_opp:

Chiefengineer skrev 1 time siden:

Hva slags batteribank har du til inverterdriften? Og hvor stor er varmtvannsbereder i liter og watt?

Jeg har 400Ah lithium som får kontinuerlig påfyll fra 380W solceller (i tillegg til selvølgelig fra motorer når de kjører)
Tror jeg kjøper en 50 liter Isotemp bereder som har 750W varmeelement. 

Ask skrev 11 minutter siden:

For meg er dette ein "no  brainer", for å sei det på oschlosk. 

Landstraum via sikring og rett til varmtvasstanken. 

Det er kanskje en "no brainer" for deg fordi du kanskje vanligvis ligger med landstrøm når du har behov for varmtvann utenom motorkjøring? (Altså et litt annet behov enn det jeg har?)

Min løsning for 220V ombord. Det er 3 kilder. Landstrøm, generator og inverter. 

det er to varsellamper slik at jeg varsles om batterilader og vv bereder er koblet til når vi bruker inverter. Sikringspanelet sitter 1/2 meter fra bryteren så det er enkelt å koble de ut.

Jeg har AGM batterier så vv bereder via inverter er ikke aktuelt. Vi starter agragatet hver morgen når vi ikke har landstrøm. Lader batterier, koker kaffe og lager varmt vann på 1/2 times tid 😊

Inverteren bruker vi mest til kaffe, Starlink og lading av PCer. 

IMG_5419.jpeg

Bitteliten skrev 37 minutter siden:

Min løsning for 220V ombord

https://www.bluesea.com/products/8358/AC_Rotary_Switch_Panel_30_Ampere_3_positions_%2B_OFF_2_Pole
Kommer fort på totalt +5K av det jeg finner tilgjengelig på nettet, men det er jo en veldig pen løsning, merket er jo kjent for å være god kvalitet, og det meste annet jeg har er også Blue Sea, så mulig jeg går for noe slikt når prissjokket har mørnet litt :smiler: 

Jeg har et 2 pol relé til den jobben. Landstrøm varmer vannet når den er koblet til og så har jeg en tidsstyring slik at når jeg aktiverer releet slår det seg automatisk av etter satt tid. Da forhindrer jeg å tømme batteriene om jeg skulle glemme å slå av vvb ved inverter drift 

https://sterling-power.com/products/automatic-manual-ac-power-selector-switch?variant=891891343

Jeg har en slik i båten på 6. Året nå, kjøpt fra Jörg Becker. Det fine med den er at den automatisk switcher over fra den ene til den andre til den tredje strømtilførsel avhengig av hva som er tilgjengelig. Den har også oppstartsforsinkelse på noen sekunder ved generatorstart slik at når man starter generatoren og boksen kjenner at her kommer det strøm så venter den noen sekunder til generatoren ordentlig har fått opp sikker spenning før den kopler den til. Boksen kan gjemmes og da er det bare det lille displayet igjen for montering. Den prioriterer 1. Landstrøm, 2. Generatorstrøm og 3. Inverterstrøm sømløst. Om man har lite landstrøm tilgjengelig i Ampere, som holder til feks batterilader men ønsker å bruke mer strøm til feks å varme varmtvann kan man slå på bryteren for midlertidig å prioritere generator uten å måtte kople fra landstrøm kabelen.

Maika skrev for 7 timer siden:

Ja, en dieselvannvarmer vil jo gi nok varmt vann, men prisen, kompleksisteten og vekten øker jo, så det blir ikke i denne omgang, men jeg kjøper vel en kolbe som også har tilkobling for dette så jeg har muligheten senere hvis det blir behov.

Jeg kjøpte min dieselvarmer med eksosslange, utløp, potte og drenering for å montere i båten fra Ekholt Agentur

Kom på 9500 med 6 meter eksosslange.

Om du skal ut med 5k for bryter, kanskje må ha ny inverter, og litt annet så er du fort på det samme.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Maika skrev for 23 timer siden:

Å kjøre via batterilader, batterier og inverter gir jo både unødvendig effekttap og slitasje de gangene jeg har landstrøm, men så slipper jeg vel da unna risiko for galvanisk tæring?

Ask skrev for 16 timer siden:

For meg er dette ein "no  brainer", for å sei det på oschlosk. 

Landstraum via sikring og rett til varmtvasstanken. 

Eg har hatt lyst på eber som varmar vatn, men til no har eg ikkje prioritert å bruka tid og pengar på det.

Maika skrev for 16 timer siden:

Det er kanskje en "no brainer" for deg fordi du kanskje vanligvis ligger med landstrøm når du har behov for varmtvann utenom motorkjøring? (Altså et litt annet behov enn det jeg har?)

Eg var kanskje uklår, men "no brainereren" er å varma opp vatnet med landstraum, og ikkje via batteri og inverter, dei gangane me likevel ligg til kai med landstraum.

Me er ikkje "stikkontaktseglarar". I fjor betalte me hamneavgift for tre fira døgn.

finnarne skrev for 12 timer siden:

Jeg kjøpte min dieselvarmer med eksosslange, utløp, potte og drenering for å montere i båten fra Ekholt Agentur

Det blir jo mye billigere enn Thermo Top, ja. Fornøyd?

Ser det har vært noen tråder om slike billig-varmere, og er litt skeptisk til kvaliteten både når det gjelder sikkerhet og drift/varighet.

dobsen62 skrev for 12 timer siden:

Starter Pentaen i 30-45 minutter.

2 personer dusjer kjapt, varmtvann i oppvaskkum, full varmtvannstank og batteri.

Det enkleste er vel av og til, det beste.

Ikke aktuell løsning for oss, da vi ikke trives med å kjøre motorer på svai. I tillegg er det jo enklere å starte inverteren enn å starte motoren.

Ask skrev 52 minutter siden:

"no brainereren" er å varma opp vatnet med landstraum, og ikkje via batteri og inverter, dei gangane me likevel ligg til kai med landstraum

Enig i at det jo er det ideelle, og da må det altså lages en løsning for å bytte strømkilde hvis man vil varme opp via feks. inverter når man ikke ligger med landstrøm.

Gabi skrev for 14 timer siden:

https://sterling-power.com/products/automatic-manual-ac-power-selector-switch?variant=891891343

Jeg har en slik i båten på 6. Året nå, kjøpt fra Jörg Becker. Det fine med den er at den automatisk switcher over fra den ene til den andre til den tredje strømtilførsel avhengig av hva som er tilgjengelig.

Den er jo et fint alternativ til manuell switch, ja:tommel_opp:

Foreløpig oppsummering/konklusjon:
Jeg går for en 40L Isotemp med enkel sløyfe til ca. 9000,- eller dobbel til 14000,-, og starter med en enkel løsning for å koble manuelt til stikk for landstrøm/inverter.

I tillegg må jeg ha kjølevannsslanger, varmtvannslanger, slangetilkoblinger og slangeklemmer som fort ender på 5000,-.

Skal jeg ha mulighet til å enkelt kunne velge mellom kildene, kjøper jeg en kvalitetsbryter (manuell eller automatisk) til rundt 5000,- 

Skal jeg ha mulighet til å varme opp vannet ofte i uthavn, kjøper jeg en vannvarmer++ til rundt 10-30 000,-.

Så, varmtvann i båten koster meg fra 14000,- til 54000,-.

Det koster å være komfortabel, men det er det verdt hvis det gjør at tenåringene trives ombord :smiler:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...