Jump to content

Koble varmtvannsberederen via inverter eller direkte til landstrøm

Maika

Recommended Posts

For å skyte fra hofta kan jeg tenke meg at du trenger 3-4 timer for å varme opp vannet fra 20 til 65 grader med 750 w effekt uten at jeg har satt opp regnestykket spesifikt.

Da tømmer du vel halve batteribanken og mer til for en oppvarmingssyklus. Som gir kanskje 80 liter varmtvann. Og batteribanken er vel neppe full når oppvarmingsbehovet oppstår, det skjer jo ikke umiddelbart etter ankomst uthavn når man har kjørt på motor og varmtvannsbereder er varm.

Så dette gir ikke allverdens restbatterikapasitet til å fortsette oppholdet i uthavn etter at dusjinga er overstått.

Er jo litt å tenke på det om du vurderer å fyre en 230 volts varmtvannsbereder fra et mindre 12 volts anlegg.

Ein mogelegheit for å spara litt er å kjøpa vvb med ei sløyfa, og vassvarmar som går på diesel, og kopla dette i serie med motoren.

Ulempa er at du får ei meir komplisert kjølesløyfa.

På ein båt med to motorar trur eg at eg hadde gått for ei slik løysing, og kosta på meg ein god alarm på eksossida på motoren.

Chiefengineer skrev 51 minutter siden:

For å skyte fra hofta kan jeg tenke meg at du trenger 3-4 timer for å varme opp vannet fra 20 til 65 grader med 750 w effekt uten at jeg har satt opp regnestykket spesifikt.

Strømtrekket vil være 62,5A, så ditt regnestykke vil vel ta ca 3,5 timer og trekke 219Ah  + effekt-/varmetap, noe som sjeldent vil være aktuelt.
Fra 18 til 37 grader, som vil være naturlig ift at tenåringene skal få tatt seg en dusj, vil det realistisk sett ta under to timer/ca.100Ah, noe som vil være mer akseptabelt.
Så kan man jo si at det kan være dumt å ikke lage en løsning som også vil gi mer varmtvann til andre ting, men vi har som sagt aldri trengt dette tidligere, så inntil videre tenker jeg at dette er en grei løsning for oss.
Spørsmålet er i første omgang om jeg skal kjøpe en bereder med doble sløyfer så jeg i hvert fall har muligheten til å sette inn en dieselbrenner senere,, men da går som sagt prisen på 40L-berederen fra isotemp opp fra 9000,- til 14000,-, noe jeg muligens syns blir litt drøyt for en "dersomatte"-funksjon..

Ask skrev for 2 timer siden:

Ein mogelegheit for å spara litt er å kjøpa vvb med ei sløyfa, og vassvarmar som går på diesel, og kopla dette i serie med motoren.

Ulempa er at du får ei meir komplisert kjølesløyfa.

På ein båt med to motorar trur eg at eg hadde gått for ei slik løysing, og kosta på meg ein god alarm på eksossida på motoren.

Ja, det vil jo gjøre at man ikke trenger en bereder med to sløyfer, men man må vel da passe på at man ikke kjører brenneren samtidig som motoren, så man ikke varmer opp kjølevannet.

Maika skrev 54 minutter siden:

Fra 18 til 37 grader, som vil være naturlig ift at tenåringene skal få tatt seg en dusj, vil det realistisk sett ta under to timer/ca.100Ah, noe som vil være mer akseptabelt.

Dette er jo ideell temperatur for å utvikle legionellabakterier i tanken, så det er ikke nødvendigvis så lurt. For å ta knekken på disse må man over 60 grader på tanken. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev 59 minutter siden:

Dette er jo ideell temperatur for å utvikle legionellabakterier i tanken, så det er ikke nødvendigvis så lurt. For å ta knekken på disse må man over 60 grader på tanken. 

Så lenge man jevnlig øker til over 60 grader, noe som vil skje så snart jeg kjører motor en stund eller ligger i havn, så er det nok ingen risiko.
Legionella-risiko vilel jo forøvrig gjelde de som av ymse grunner ikke gjør det, kanskje da typisk seilere som bare kjører litt motor, og da kombinert med lite bruk/mye stillestående vann, men fins det noen eksempler på at dette faktisk har skjedd, eller er vi veldig teoretiske her nå?

Mulig vi er veldig teoretiske.  Men en stund var det populært å skru ned termostaten på berederen hjemme til 50-55 grader, og da dukket det opp mye legionella. Så beredere levert de siste 15-20 årene har ikke mulighet for justering. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Maika skrev for 3 timer siden:

Ja, det vil jo gjøre at man ikke trenger en bereder med to sløyfer, men man må vel da passe på at man ikke kjører brenneren samtidig som motoren, så man ikke varmer opp kjølevannet.

Det er ikke et problem hos meg ihverfall. Vannvarmeren slår seg først ned på halv effekt, og deretter av hvis vannet blir for varmt. Og på motoren vil typisk bare termostaten åpne litt mer.  

Elementet i min Isotemp tok kvelden. Brukte elementet så sjelden at jeg bestemte meg for ikke å bytte det ut. Har ikke batterikapasitet eller kraftig nok inverter til å varme opp vann. Normal motorgange i 20 min, gir varmt vann. Ellers har jeg propan ombord. Kunne godt tenke meg en dieselvannvarmer, men ikke synes jeg det er verd det en slik koster og nå er jeg blitt så gammel at jeg ikke gidder å ta jobben med en slik installasjon, selv om det sikkert hadde vært en morsom utfordring.

Eivind

Eg brukar webasto vannvarmer,den er kopla i serie med uttaket til vvbeh,og varmaren er montert lavere som ekspansjons tanken på motoren virkar svert bra og enkelt,warmaren har eg henta på ein bildemontering,der fann eg fleire slik att eg har reserve,og prisen?betalte 500 pr stk

J-Å skrev 40 minutter siden:

Det er ikke et problem hos meg ihverfall. Vannvarmeren slår seg først ned på halv effekt, og deretter av hvis vannet blir for varmt. Og på motoren vil typisk bare termostaten åpne litt mer.  

husky dane 85 skrev 18 minutter siden:

Eg brukar webasto vannvarmer,den er kopla i serie med uttaket til vvbeh,og varmaren er montert lavere som ekspansjons tanken på motoren virkar svert bra og enkelt,warmaren har eg henta på ein bildemontering,der fann eg fleire slik att eg har reserve,og prisen?betalte 500 pr stk

Hvis seriekobling fungerer uproblematisk, så trenger jeg jo ikke kjøpe den dyre berederen, selv om jeg senere vil utvide med dieselvarmer. Takk til dere, og @Ask👍

J-Å skrev 47 minutter siden:

Jeg ser Truma har noe lignende, Truma Therme.  Hvor varm er luften ut fra en luftvarmer? Jeg lurer litt på om en får tilstrekkelig legionellabeskyttelse.

For min del ville jeg ikke tenkt på det, blir jo bare noen dager med for lav varme, så går jeg for motor, og da er det jo 90 grader igjen....

Bruk vest!

Maika skrev for 12 timer siden:

Det blir jo mye billigere enn Thermo Top, ja. Fornøyd?

Ser det har vært noen tråder om slike billig-varmere, og er litt skeptisk til kvaliteten både når det gjelder sikkerhet og drift/varighet.

Så langt. Har bare hatt den i drift en kort stund i garasjen for test. Vannet ble varmt svinfort. Ser greit ut, vurderer en til bilen også når den er på veien. Men først skal jeg forsøke å få liv i den gamle termotoppen som jeg har liggende.

Så langt har jeg fått flyttet dieseltanken, og koblet den til igjen, og fikk koblet dieseltilførsel til dieselpumpa til varmeren idag. Men dieseltanken er fortsatt tom, og dieselvarmeren er fortsatt ikke koblet opp.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Maika skrev for 8 timer siden:

Spørsmålet er i første omgang om jeg skal kjøpe en bereder med doble sløyfer så jeg i hvert fall har muligheten til å sette inn en dieselbrenner senere,, men da går som sagt prisen på 40L-berederen fra isotemp opp fra 9000,- til 14000,-, noe jeg muligens syns blir litt drøyt for en "dersomatte"-funksjon..

Jeg setter inn VV-tank med enkel sløyfe. Varmtvann fra motor vil gå gjennom dieselvarmer, defroster og vvtank. Har hatt dieselvarmer i bilen, og der fungerte det greit, men da uten vv-tank. Nå tror jeg plassen til diselvarmer er tatt av en luftkompressor, men det er sikkert mulig å fikse på. Må først få satt den sammen igjen, og få den godkjent igjen

Vifa - Bruce Roberts 35

Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Chiefengineer skrev for 12 timer siden:

Jeg har en 50 liter VVB, på 800 watt, når den varmes opp på 230 v, går det rett under 1 time til det er kokvarmt..

Vet ikke hvor mange amp det vil ta, men en kjenning av meg har 600 amp Litium, og varmer opp varmtvannet fra batteriene via inverter når det behovet er der... 

Han har også et gedigent solcelle panel..

Vet de ofte ligger dagesvis i uthavn.

Maika skrev for 7 timer siden:

Så lenge man jevnlig øker til over 60 grader, noe som vil skje så snart jeg kjører motor en stund eller ligger i havn, så er det nok ingen risiko.
Legionella-risiko vilel jo forøvrig gjelde de som av ymse grunner ikke gjør det, kanskje da typisk seilere som bare kjører litt motor, og da kombinert med lite bruk/mye stillestående vann, men fins det noen eksempler på at dette faktisk har skjedd, eller er vi veldig teoretiske her nå?

Veldig teoretisk...for å utsettes for legionella må en puste inn fine vanndråper/tåke..

Har aldri hørt noen som har fått det via å ta en dusj... men vanntåke fra aircond er vist en klassiker..

Ida Marie III skrev for 8 timer siden:

Veldig teoretisk...for å utsettes for legionella må en puste inn fine vanndråper/tåke..

Har aldri hørt noen som har fått det via å ta en dusj... men vanntåke fra aircond er vist en klassiker..

I følge FHI:

De mest sannsynlige smittekildene hjemme er:

• Dusjer
  • Boblebad
  • Luftbefuktere der vannet forstøves ved romtemperatur
  • Høyttrykksspylere
  • Sprayflasker for dusjing av blomster, stryketøy etc.
Ida Marie III skrev for 10 timer siden:

Jeg har en 50 liter VVB, på 800 watt, når den varmes opp på 230 v, går det rett under 1 time til det er kokvarmt..

Med 12 volt skulle det bli 67Ah, om en ser bort fra "litt" tap i inverter. Og i utgangspunktet kan du fordele det ut over så lang tid du vil, om du vil varme opp vannet på 1 time blir det 67 amp, 34 amp om du vil ta det på 2 timer.

Bruker du lang tid på å varme vannet, så får du litt varmetap fra vvtank (og rør) i tillegg.

Vifa - Bruce Roberts 35

Maika skrev for 16 timer siden:

Hvis seriekobling fungerer uproblematisk

Det fungerer fint hos meg i hvert fall. Jeg har gjort det sånn at vannet ut fra vannvarmeren går først til varmtvannstanken. Jeg vet andre har montert ventiler for å unngå å bruke varme til å varme opp motorene unødvendig. Man kan jo gjøre det så enkelt eller komplisert man bare vil. En annen fordel med vannvarmer på diesel er at man kan forvarme motorene dersom man bruker båten om vinteren. 

GH 11 delux, FUN 3, Scand 26,  Flem 340

Maika skrev for 20 timer siden:

Hei.

Det bør ikkje vera noko problem om kjølinga er god nok. 

Det har i alle høve ikkje vore noko eg har tenkt på dei gangane eg har testkøyrt motoren medan båten var surra til kai, og vvb var kopla til landstraum.

Ein dieselvassvarmar gjev nok meir effekt enn ein 230 v kolbe.

Du har vel VP, og du veit kva eg meiner om dei....

finnarne skrev for 10 timer siden:

Med 12 volt skulle det bli 67Ah, om en ser bort fra "litt" tap i inverter. Og i utgangspunktet kan du fordele det ut over så lang tid du vil, om du vil varme opp vannet på 1 time blir det 67 amp, 34 amp om du vil ta det på 2 timer.

Bruker du lang tid på å varme vannet, så får du litt varmetap fra vvtank (og rør) i tillegg.

Du skriver 67 Ah , som er energi, men når du fordeler dette på en eller to timer skriver du bare A, som er effekt

Jeg antar at en såpass liten bereder til båt ikke har effektregulering, min Isoterm har det så vidt jeg vet ikke, og dermed vil den trekke 64 A fra batteriet frem til termostaten stopper bruken av elementet pga innstilt maks temp. Pluss eventuelt tap i inverter etc. 

PS! Jeg har brukt en spenning på 12,5 Volt i beregningen 

Det vil slik jeg ser det ikke være tap i rørnettet så fremt det ikke tappes vann under oppvarmingen (og da er det vel ikke berederen eller noe annet i det elektriske systemet som skal få skylden :-)

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Bellil skrev for 3 timer siden:

Du skriver 67 Ah , som er energi, men når du fordeler dette på en eller to timer skriver du bare A, som er effekt

Jeg antar at en såpass liten bereder til båt ikke har effektregulering, min Isoterm har det så vidt jeg vet ikke, og dermed vil den trekke 64 A fra batteriet frem til termostaten stopper bruken av elementet pga innstilt maks temp. Pluss eventuelt tap i inverter etc. 

PS! Jeg har brukt en spenning på 12,5 Volt i beregningen 

Det vil slik jeg ser det ikke være tap i rørnettet så fremt det ikke tappes vann under oppvarmingen (og da er det vel ikke berederen eller noe annet i det elektriske systemet som skal få skylden :-)

A er strøm og ikke effekt. 😊

Effekt =Spenning(U) x Strøm(A).

Effekten kan reguleres ved hjelp av effektregulator eller (relé)styring,dersom man ønsker dette. En VVB er normalt kun utstyr med On/off termostat.

Jeg vil nok fanta at man havner på ca 75-80Ah, dersom man legger til grunn at en 800W VVB bruker en time på oppvarming.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...