Bellil Svart 20.Februar Link til dette innlegget Svart 20.Februar TrikkerN Lønning skrev for 7 timer siden: A er strøm og ikke effekt. 😊 Effekt =Spenning(U) x Strøm(A). Effekten kan reguleres ved hjelp av effektregulator eller (relé)styring,dersom man ønsker dette. En VVB er normalt kun utstyr med On/off termostat. Helt korrekt. My bad om A 😢 Men om reguleringen mener jeg at jeg står meg. Ja det er mulig å montere en løsning for å redusere effekten, og dermed bruke lengre tid på å varme opp samme mengde vann, men en reléstyring vil slik jeg ser det kun slå av og på samme effekt. For strømregning hjemme kan det ha en betydning i spesielle tilfeller, men i båten må nok det elektriske utstyret kjøpes for å takle maks effekt/strøm og dermed er investeringen gjort. Mulig en mindre VVB, med dermed mindre effekt, kunne monteres etter den store. På den måten får man nok varmtvann med høy temperatur, men ikke i «overflod»,. Strømtrekket reduseres, det elektriske utstyret blir billigere og man vil med motordrift og landstrøm ha mer varmtvann tilgjengelig Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
TrikkerN Lønning Svart 20.Februar Link til dette innlegget Svart 20.Februar Bellil skrev 4 minutter siden: Helt korrekt. My bad om A 😢 Men om reguleringen mener jeg at jeg står meg. Ja det er mulig å montere en løsning for å redusere effekten, og dermed bruke lengre tid på å varme opp samme mengde vann, men en reléstyring vil slik jeg ser det kun slå av og på samme effekt. For strømregning hjemme kan det ha en betydning i spesielle tilfeller, men i båten må nok det elektriske utstyret kjøpes for å takle maks effekt/strøm og dermed er investeringen gjort. Mulig en mindre VVB, med dermed mindre effekt, kunne monteres etter den store. På den måten får man nok varmtvann med høy temperatur, men ikke i «overflod»,. Strømtrekket reduseres, det elektriske utstyret blir billigere og man vil med motordrift og landstrøm ha mer varmtvann tilgjengelig Utstyret må kunne håndtere effekten som er påstemplet VVB, det er helt korrekt.😊 Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 20.Februar Link til dette innlegget Svart 20.Februar Det finnes forskjellige varmekolber/element med forskjellig effekt. Varmekolben er egentlig bare en motstand, og det er jo varmen som utvikles i motstanden som gir varme til vannet. Ser Maritim har varmeelementer fra 550 til 1250 watt. Varme tap i rør (skrevet i parentes) kan nok utelukkes ja, men om en trekker det ut i tid, så er det en faktor ta hensyn til. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Chiefengineer Svart 20.Februar Link til dette innlegget Svart 20.Februar Her er en kalkulator for oppvarming av vann: https://kalkula.net/kalkulator-for-oppvarming-av-vann Man kan se at for å varme 50 liter vann fra 20 til 65 grader kreves det 2,62 kWh. Da er ikke en bank på 400 Ah så veldig storsprekt, man brenner av 55% av banken under maksimalt fulladede forhold på en oppvarming. Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 22.Februar Link til dette innlegget Svart 22.Februar Jeg benytter inverter og varmeelement på 750W for å varme vann. I realiteten benytter man mye mindre effekt for å ta en dusj da det alltid er restvame i tanken. Etter ca to dager i uthavn holder det å varme vannet i ca en time for å få grei temperatur på vannet. Da går det ca 60-70 Ah ut fra banken på 400Ah. Om du også installerer et 100W solcellepanel vil dette på sommertid være nok til å varme opp tanken via inverteren (gitt litt sol). Dette er ikke en dårlig løsning, men om du dusjer mye i uthavn ville jeg heller gått for en vannvarmer. Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Lucky Strike Svart 22.Februar Link til dette innlegget Svart 22.Februar Etter at LiFePo4 batterier ble installert (560Ah), og det virket som om det var brukbart med strøm tilgjengelig om sommeren, dukket det opp en tanke om å sette inverteren til å sørge for varmtvannet. Vi prøver å seile mye og bruker ganske lite motor, så kjølevannsvarme er ofte utilstrekkelig. Og på svai er det lite fristende å bruke motor. Men skille mellom landstrøm og inverter til varmtvannsberederen måtte løses. Det ble gjort med et relativt rimelig 3-solenoids 220V rele fra Omron. Dette sørger for at landstrømmen kutter kontakten mellom inverter og varmtvannsbereder og kobler landstrømmen til berederen. Det er separate 220V kontakter i båten for landstrøm og inverter, så strøm "blandes" ellers ikke. Dette har fungert fint, vi har som regel varmtvann, men det er klart at å varme 40 liter vann krever en del energi. Så det går ikke alltid. Vi har imidlertid ikke tenåringer om bord, så 40 liter skikkelig varmt vann er egentlig overkill. Derfor er faktisk 40-literen byttet ut med en 22-liter. Da bør vi enda oftere ha nok varmtvann til oppvask og dusj. Og båten er jamt 20kg lettere. Spent på sommerens erfaring med dette. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.