Jump to content

Koble varmtvannsberederen via inverter eller direkte til landstrøm

Maika

Recommended Posts

TrikkerN Lønning skrev for 7 timer siden:

A er strøm og ikke effekt. 😊

Effekt =Spenning(U) x Strøm(A).

Effekten kan reguleres ved hjelp av effektregulator eller (relé)styring,dersom man ønsker dette. En VVB er normalt kun utstyr med On/off termostat.

Helt korrekt. My bad om A 😢

Men om reguleringen mener jeg at jeg står meg. Ja det er mulig å montere en løsning for å redusere effekten, og dermed bruke lengre tid på å varme opp samme mengde vann, men en reléstyring vil slik jeg ser det kun slå av og på samme effekt. For strømregning hjemme kan det ha en betydning i spesielle tilfeller, men i båten må nok det elektriske utstyret kjøpes for å takle maks effekt/strøm og dermed er investeringen gjort.

Mulig en mindre VVB, med dermed mindre effekt, kunne monteres etter den store. På den måten får man nok varmtvann med høy temperatur, men ikke i «overflod»,. Strømtrekket reduseres, det elektriske utstyret blir billigere og man vil med motordrift og landstrøm ha mer varmtvann tilgjengelig 

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Bellil skrev 4 minutter siden:

Helt korrekt. My bad om A 😢

Men om reguleringen mener jeg at jeg står meg. Ja det er mulig å montere en løsning for å redusere effekten, og dermed bruke lengre tid på å varme opp samme mengde vann, men en reléstyring vil slik jeg ser det kun slå av og på samme effekt. For strømregning hjemme kan det ha en betydning i spesielle tilfeller, men i båten må nok det elektriske utstyret kjøpes for å takle maks effekt/strøm og dermed er investeringen gjort.

Mulig en mindre VVB, med dermed mindre effekt, kunne monteres etter den store. På den måten får man nok varmtvann med høy temperatur, men ikke i «overflod»,. Strømtrekket reduseres, det elektriske utstyret blir billigere og man vil med motordrift og landstrøm ha mer varmtvann tilgjengelig 

Utstyret må kunne håndtere effekten som er påstemplet VVB, det er helt korrekt.😊 

Det finnes forskjellige varmekolber/element med forskjellig effekt. Varmekolben er egentlig bare en motstand, og det er jo varmen som utvikles i motstanden som gir varme til vannet.

Ser Maritim har varmeelementer fra 550 til 1250 watt.

Varme tap i rør (skrevet i parentes) kan nok utelukkes ja, men om en trekker det ut i tid, så er det en faktor  ta hensyn til.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Jeg benytter inverter og varmeelement på 750W for å varme vann. I realiteten benytter man mye mindre effekt for å ta en dusj da det alltid er restvame i tanken. Etter ca to dager i uthavn holder det å varme vannet i ca en time for å få grei temperatur på vannet. Da går det ca 60-70 Ah ut fra banken på 400Ah. Om du også installerer et 100W solcellepanel vil dette på sommertid være nok til å varme opp tanken via inverteren (gitt litt sol). Dette er ikke en dårlig løsning, men om du dusjer mye i uthavn ville jeg heller gått for en vannvarmer.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Etter at LiFePo4 batterier ble installert (560Ah), og det virket som om det var brukbart med strøm tilgjengelig om sommeren, dukket det opp en tanke om å sette inverteren til å sørge for varmtvannet. Vi prøver å seile mye og bruker ganske lite motor, så kjølevannsvarme er ofte utilstrekkelig. Og på svai er det lite fristende å bruke motor. Men skille mellom landstrøm og inverter til varmtvannsberederen måtte løses. Det ble gjort med et relativt rimelig 3-solenoids 220V rele fra Omron. Dette sørger for at landstrømmen kutter kontakten mellom inverter og varmtvannsbereder og kobler landstrømmen til berederen. Det er separate 220V kontakter i båten for landstrøm og inverter, så strøm "blandes" ellers ikke. Dette har fungert fint, vi har som regel varmtvann, men det er klart at å varme 40 liter vann krever en del energi. Så det går ikke alltid. Vi har imidlertid ikke tenåringer om bord, så 40 liter skikkelig varmt vann er egentlig overkill. Derfor er faktisk 40-literen byttet ut med en 22-liter. Da bør vi enda oftere ha nok varmtvann til oppvask og dusj. Og båten er jamt 20kg lettere. Spent på sommerens erfaring med dette.

Rele fra RS Components.jpg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...