Pequod Startet 17.Februar Link til dette innlegget Startet 17.Februar Leste i lokalavisa for noen dager siden (Akershus Amtstidende) at Spro havn regner med å kunne åpne gjestehavna der nå i sommer. Det er jo, mildt sagt, et noe omdiskutert boligprosjekt på Nesodden mellom Fjellstrand og Fagerstrand, som det har tatt noen år å utvikle, og til sommeren vil det uansett være en stor byggeplass rundt havneområdet ettersom det vel er flere byggetrinn som gjenstår. Byggetrinn to skal være ferdig neste år, og tror det er planlagt en byggetrinn tre også... Men en liten midlertidig restaurant skal visstnok være på plass nå i sommer, og det er planer om septiktømming også. Jeg må vel ta en tur innom for å kikke, regner jeg med, men jeg er ikke helt overbevist... Bildet under er fra brosjyren, slik de mener det skal se ut når det er helt ferdig. Og dette bildet er fra en artikkel i Amta slik det ser ut omtrent nå. Slik så det ut sist gang jeg passerte der med båten i mai i fjor. Og et par linker til Amta (dessverre er begge bak betalingsmur): https://www.amta.no/avslorer-spennende-plan-dette-blir-det-hotteste-stedet-pa-nesodden/s/5-3-1802971 https://www.amta.no/folksomt-pa-visning-i-spro-havn-vi-sovner-med-et-smil/s/5-3-1803062 ifølge den ene artikkelen skal skal havneanlegget i Spro havn med gjesteplasser, badestrand og en lekter med uteservering være på plass i juni. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Code0 Svart 17.Februar Link til dette innlegget Svart 17.Februar Jeg har båt i indre Oslofjord. Jeg ser lite hensikt i å dra fra hjemmefra og tilbringe helgen der. Som nødhavn ligger den i beskyttet område (lite behov) og den ligger for nærme Oslo til å bli et overnattings-stopp ut fjorden. Gjestehavn for de lokalboende tror jeg på, greit om man får besøk sjøveien. Men båtplasser til salg / utleie er jo ett annet marked og mer aktuelt enn gjesteplasser. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 17.Februar Link til dette innlegget Svart 17.Februar Jeg tror ikke dette blir et alternativ for oss, men jeg applauderer alle nye muligheter Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 18.Februar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar Ja, jeg tenker vel selv at dette ikke akkurat blir et stopp på vei inn eller ut av Oslofjorden, men jeg tøffer jo gjerne rundt i fjorden på små dagsturer også, og da kan kanskje en stopp her overveies, i begynnelsen kun av ren nysgjerrighet. De selger jo leiligheter med mulighet for båtplass inkludert, så jeg tror nok at flesteparten av de båtplassene der vil være faste plasser, så har de vel kanskje planlagt en gjestebrygge eller to til folk som vil besøke restauranten eller utforske den gamle kråkesølvgruven. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
tobixen Svart 20.Februar Link til dette innlegget Svart 20.Februar Jeg ser heller ikke for meg at denne gjestehavna vil bli nedrent av turister, men noe behov kan det jo være, eksempelvis stopp for å besøke resturant eller butikk, eller lokale ærender. Turister langveisfra som synes Aker Brygge er for dyrt (Sandvika gjestehavn på Kadettangen er i såfall min anbefaling, men der er det begrenset liggetid, ofte helt fullt og det har vært litt begrenset med fungerende fasciliteter). Tilsvarende finnes det gjesteplasser på Oksval, de er lite i bruk, men det hender jo at noen har ulike grunner til å legge til der. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 20.Februar Link til dette innlegget Svart 20.Februar Gjestehavna på Vollen er kanskje noe sammenlignbar, jeg har besøkt den, men det ble en engangsopplevelse. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
sap_2000 Svart 13.Juli Link til dette innlegget Svart 13.Juli Var en tur innom der forleden. Ganske mange meter med 1,5-2m høy kai for longside som er gjesteplasser. Nytt og fresht anlegg med bla badestrand, stupetårn og sitteplasser langs kaia. Er åpnet en italiensk restaurant der, som hadde overraskende god pizza og blåskjell. Fin utsikt utover fjorden og solnedgangen er nok blandt de bedre i indre fjord. Dagbesøk gratis, noenlunde edruelige priser for overnatting inkl strøm. Fint sted å dra innom, men det finnes bedre og mer idylliske steder for overnatting. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
tobixen Svart 14.Juli Link til dette innlegget Svart 14.Juli 5 hours ago, sap_2000 said: Ganske mange meter med 1,5-2m høy kai for longside som er gjesteplasser. For oss med kjøl, så kan "1.5-2m høy kai" være litt skummelt ... Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
sap_2000 Svart 14.Juli Link til dette innlegget Svart 14.Juli tobixen skrev for 10 timer siden: For oss med kjøl, så kan "1.5-2m høy kai" være litt skummelt ... Med høyde mente jeg fra vannflaten og opp. Ikke nedover. Seilbåt går bra med dybden, men mindre båter og lavt fribord er ikke ideellt med høy kai. Er noen stiger innimellom. Mulig det er noen plasser på flytebryggene også, men det vet jeg ikke sikkert. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
quantumduck Svart 14.Juli Link til dette innlegget Svart 14.Juli Code0 skrev On 17.2.2025 at 20.47: Jeg har båt i indre Oslofjord. Jeg ser lite hensikt i å dra fra hjemmefra og tilbringe helgen der. Som nødhavn ligger den i beskyttet område (lite behov) og den ligger for nærme Oslo til å bli et overnattings-stopp ut fjorden. Skikkelig molo til vern mot tsunamien fra danskebåtene. Det er nok av motvind i Oslofjorden til at ikke alle gidder seile så langt bestandig, så fint alternativ til huskestue på Steilene eller i Drøbak. Avgang første feriedag blir også alltid seint for min del slik at det ikke blir så lang etappe. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.Juli Link til dette innlegget Svart 14.Juli 1.5 - 2m høy kai er helt uaktuelt for gamlinger i en Saga 27. Er det kun trawlere og Princess på over 40 fot som gjelder nå? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Popeye70 Svart 14.Juli Link til dette innlegget Svart 14.Juli sap_2000 skrev for 16 timer siden: Ganske mange meter med 1,5-2m høy kai for longside som er gjesteplasser. Er det ikke gjesteplasser på vanlige flytebrygger også? Hvis ikke ekskluderer de ganske mange potensielle kunder, men det er jo viktig at det ser stilig ut… 🤔 Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Pequod Svart 14.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli Får prøve å ta en liten svingom innom en gang jeg også, men hvis jeg ankommer når det er fjære blir det vel nettopp det, en svingom og ut igjen... Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
sap_2000 Svart 14.Juli Link til dette innlegget Svart 14.Juli Popeye70 skrev 19 minutter siden: Er det ikke gjesteplasser på vanlige flytebrygger også? Hvis ikke ekskluderer de ganske mange potensielle kunder, men det er jo viktig at det ser stilig ut… 🤔 Lars H. skrev 57 minutter siden: 1.5 - 2m høy kai er helt uaktuelt for gamlinger i en Saga 27. Er det kun trawlere og Princess på over 40 fot som gjelder nå? Som sagt så er jeg usikker. Men godt mulig. Vi brukte kaia, spiste og dro 45 min senere. Når det er sagt så lå det flere båter type DC 22-28 fot langs kaia og brukte stige opp. quantumduck skrev for 2 timer siden: Skikkelig molo til vern mot tsunamien fra danskebåtene. Både molo og kai var det røslige dimensjoner på som minner meg om slik det ofte er i nordvest og nord. Sikkert dimensjonert for "ekstremværet" vi leser så mye om Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Lars H. Svart 14.Juli Link til dette innlegget Svart 14.Juli sap_2000 skrev 22 minutter siden: Når det er sagt så lå det flere båter type DC 22-28 fot langs kaia og brukte stige opp. Når jeg ligger langs en kai vil jeg gjerne kunne se over kaikanten! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
sunnmøre Svart 14.Juli Link til dette innlegget Svart 14.Juli Jøss. Bra at enkelte av dykk som er aktive på forumet, ikkje har båten nord om Sinsenkrysset. Faste bryggen og nokre meter forskjell mellom flo og fjøre er daglegsdags for svært mange, og vi klarer oss ganske bra. Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 14.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli sap_2000 skrev 49 minutter siden: Som sagt så er jeg usikker. Men godt mulig. Vi brukte kaia, spiste og dro 45 min senere. Når det er sagt så lå det flere båter type DC 22-28 fot langs kaia og brukte stige opp. Både molo og kai var det røslige dimensjoner på som minner meg om slik det ofte er i nordvest og nord. Sikkert dimensjonert for "ekstremværet" vi leser så mye om Skulle ønske de hadde laget en skikkelig molo ved gjestehavna i Drøbak også - den "bølgebryteren" der er bare en vits! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
tobixen Svart 14.Juli Link til dette innlegget Svart 14.Juli Det hender jo at det er stormflo i indre Oslofjord også. Her er fra Langøya i Middagsbukta, 16. og 17. februar 2000. Dybden ved denne brygga er forøvrig ikke mer enn at jeg stanger mot bunnen når det er høytrykk i lufta. (vi inviterte alle guttene i klassen til bursdagsbarnet på bursdagsfeiring med båt, men ingen fra klassen ville komme fordi det var meldt dårlig vær. En vennefamilie av oss ble med. Middagsbukta er omtrent alltid lun og fin, vi hadde en fantastisk fin tur, å se gjennom bildene nå gir meg masse gode minner. Vi gjorde nytt forsøk på å invitere til bursdagsfeiring i trampolinepark helga etter, da var det flere som kom) Forøvrig skulle jeg levere seil til reperasjon hos seilmaker i Cuxhaven, dessverre på lavvann. Jeg dro dit med jolla ... og måtte klatre mange meter opp en stige, for deretter å få hjelp til å få halt seilet opp med noe tau. En løsning som er brukt tidvis på steder hvor tidevannsforskjellene ikke er like ekstreme som i Cuxhaven er å ha partier langs brygga hvor det er lavere, og enten trapp ned eller handicapvennlig skråning, slik som her i Sandvika ... her også fra 17. februar 2020 - her har vannet trekt seg litt tilbake, men den laveste delen av brygga ligger fortsatt under vann: Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Lars H. Svart 14.Juli Link til dette innlegget Svart 14.Juli sunnmøre skrev 22 minutter siden: Jøss. Bra at enkelte av dykk som er aktive på forumet, ikkje har båten nord om Sinsenkrysset. Faste bryggen og nokre meter forskjell mellom flo og fjøre er daglegsdags for svært mange, og vi klarer oss ganske bra. Jo da jeg kjenner kysten oppe i gokk godt fra da jeg jobbet på hurtigruten, men har ikke dere der oppe hørt om flytebrygger? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
sunnmøre Svart 14.Juli Link til dette innlegget Svart 14.Juli Lars H. skrev 6 minutter siden: Jo da jeg kjenner kysten oppe i gokk godt fra da jeg jobbet på hurtigruten, men har ikke dere der oppe hørt om flytebrygger? I Gokk har vi både flytebrygger og faste brygger. Utruleg alt som går bra, om ein legg godvilja til. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 14.Juli Link til dette innlegget Svart 14.Juli Er ikke vits i å ha flytebrygger i Gokk dersom de ikke blir brukt - https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/xl/flytebrygge-i-porsanger-har-kostet-millioner-og-er-kun-blitt-brukt-en-gang-pa-atte-ar-1.17487655 Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
sunnmøre Svart 14.Juli Link til dette innlegget Svart 14.Juli tobixen skrev 10 minutter siden: Er ikke vits i å ha flytebrygger i Gokk dersom de ikke blir brukt - https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/xl/flytebrygge-i-porsanger-har-kostet-millioner-og-er-kun-blitt-brukt-en-gang-pa-atte-ar-1.17487655 Det var ei flott og viktig opplysning, takk.... Fint bidrag. Sitér dette innlegget Link to post
Tesoro Svart 14.Juli Link til dette innlegget Svart 14.Juli Det er en flytebrygge rett innenfor moloinngangen på selve moloen som kan brukes. Sitér dette innlegget Link to post
Lucky Strike Svart 14.Juli Link til dette innlegget Svart 14.Juli Kanskje på plass med litt skjerpings fra båtkapteiner i "badedammen" nær Oslo-fjorden? 😉. Det finnes fantastisk mye variert og flott båtliv både i Gokk vest, Gokk nord og Gokk sør. 😂. Sitér dette innlegget Link to post
kjing Svart 14.Juli Link til dette innlegget Svart 14.Juli Står skilt i innseilingen at alle plasser merket med grønt er gjesteplasser. Foreløpig mange ledige på flytebrygger men blir vel færre etterhvert som de blir solgt/leid ut. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.