Jump to content

Ny gjestehavn på Nesodden i sommer?

Pequod

Recommended Posts

Leste i lokalavisa for noen dager siden (Akershus Amtstidende) at Spro havn regner med å kunne åpne gjestehavna der nå i sommer.

Det er jo, mildt sagt, et noe omdiskutert boligprosjekt på Nesodden mellom Fjellstrand og Fagerstrand, som det har tatt noen år å utvikle, og til sommeren vil det uansett være en stor byggeplass rundt havneområdet ettersom det vel er flere byggetrinn som gjenstår. Byggetrinn to skal være ferdig neste år, og tror det er planlagt en byggetrinn tre også... Men en liten midlertidig restaurant skal visstnok være på plass nå i sommer, og det er planer om septiktømming også.

Jeg må vel ta en tur innom for å kikke, regner jeg med, men jeg er ikke helt overbevist...

Bildet under er fra brosjyren, slik de mener det skal se ut når det er helt ferdig.

lfmqvflwheaixttjgk8c.jpg.9e9be61a429e5533c75e6071fc19f7d8.jpg

Og dette bildet er fra en artikkel i Amta slik det ser ut omtrent nå. 

6.jpg.e15a71b75ad8a46a9661ad43075aa4bc.jpg

Slik så det ut sist gang jeg passerte der med båten i mai i fjor.

IMG_7729.jpg.93c7a4ef135bd8c0f002361d2dec9a7f.jpg

Og et par linker til Amta (dessverre er begge bak betalingsmur):

https://www.amta.no/avslorer-spennende-plan-dette-blir-det-hotteste-stedet-pa-nesodden/s/5-3-1802971

https://www.amta.no/folksomt-pa-visning-i-spro-havn-vi-sovner-med-et-smil/s/5-3-1803062

ifølge den ene artikkelen skal skal havneanlegget i Spro havn med gjesteplasser, badestrand og en lekter med uteservering være på plass i juni.

Jeg har båt i indre Oslofjord. Jeg ser lite hensikt i å dra fra hjemmefra og tilbringe helgen der. Som nødhavn ligger den i beskyttet område (lite behov) og den ligger for nærme Oslo til å bli et overnattings-stopp ut fjorden. Gjestehavn for de lokalboende tror jeg på, greit om man får besøk sjøveien. Men båtplasser til salg / utleie er jo ett annet marked og mer aktuelt enn gjesteplasser.

Ja, jeg tenker vel selv at dette ikke akkurat blir et stopp på vei inn eller ut av Oslofjorden, men jeg tøffer jo gjerne rundt i fjorden på små dagsturer også, og da kan kanskje en stopp her overveies, i begynnelsen kun av ren nysgjerrighet. 

De selger jo leiligheter med mulighet for båtplass inkludert, så jeg tror nok at flesteparten av de båtplassene der vil være faste plasser, så har de vel kanskje planlagt en gjestebrygge eller to til folk som vil besøke restauranten eller utforske den gamle kråkesølvgruven.

Jeg ser heller ikke for meg at denne gjestehavna vil bli nedrent av turister, men noe behov kan det jo være, eksempelvis stopp for å besøke resturant eller butikk, eller lokale ærender.  Turister langveisfra som synes Aker Brygge er for dyrt (Sandvika gjestehavn på Kadettangen er i såfall min anbefaling, men der er det begrenset liggetid, ofte helt fullt og det har vært litt begrenset med fungerende fasciliteter).

Tilsvarende finnes det gjesteplasser på Oksval, de er lite i bruk, men det hender jo at noen har ulike grunner til å legge til der.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...