Jump to content

Ny gjestehavn på Nesodden i sommer?

Pequod

Recommended Posts

Var en tur innom Spor havn igjen.

Vannet var litt høyere nå enn sist jeg var der, så kaien er nok litt mer småbåtvennlig enn man kunne få inntrykk av sist.

5D731818-4BE0-4B4D-85B8-32562E1E2D5A.jpeg.13f9ceeef9a9703c7177c3b2b41417ba.jpeg

Dessuten er det som nevnt over plenty med plasser på flytebryggene som kan brukes for de med høydeskrekk :glimter: Både båser og longside.

8AE89D8A-71E6-46C3-9D5C-62E57E5BC7FA.jpeg.aff39ddc977ec0431358299a7d856069.jpeg201CD3A2-9C72-4DDC-8C14-B6CCE967EF80.jpeg.920a84adcd2e5b7a0fcbaea88f6a932e.jpeg2C50BB61-5810-4063-98F6-74F383EB6A8A.jpeg.5688851374616890abe9c06ed69a1f8c.jpeg

septiksug var det også der inne.

Man skal dog ha bra høy båt for å se over moloen, så da får man stirre inn på den fine kaiprommenaden isteden.

Restauranten leverte i dag også. Sjeldent bra mat for gestehavnrestaurant å være .. hvertfall her i indre gokkfjord :fniser:

Bra tilskudd i indre oslofjord synes jeg :tommel_opp:. Både for dag og overnattingsbesøkende.

8A734412-6386-4688-B753-7CFC1D563838.jpeg

F6DCE0FC-61BB-49BB-8661-7E3C3EDE875F.jpeg

5D825B21-AA2F-4BD4-A10A-8019CB592539.jpeg

29823492-C682-485E-A108-AB6469C8DB41.jpeg

D2BFEC90-DE80-4624-9880-B4580F944E58.jpeg

Mvh. SAP

400 kroner for en overnatting med en 40-fots båt, det er vel litt mye?  På den andre enden av skalaen, det skal godt gjøres å slå gratis for dagsbesøk :-)

Betales for Vipps, enkelt og greit for de som har Vipps - men de burde ha noe reserveløsning for de som ikke har Vipps.

Gjestehavna er kanskje litt for langt unna til å kunne fungere som et alternativ for langveisreisende som skal inn til Oslo en tur?  (Moss og Sandvika er fine alternativer slik sett).

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

tobixen skrev for 2 timer siden:

Gjestehavna er kanskje litt for langt unna til å kunne fungere som et alternativ for langveisreisende som skal inn til Oslo en tur?  

Alt kan ikke være for alle. Den er sikkert primært gjestebrygge for restauranten, men med et tilbud for overnatting om man ønsker det. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
tobixen skrev for 2 timer siden:

men de burde ha noe reserveløsning for de som ikke har Vipps.

Sa ikke du i en annen tråd at du ikke har noen havne-apper (og du har vel holt til i Middelhavet noen år nå). Så uten vipps eller andre apper så er det vel bare kontanter i en konvolurtt eller direkte til havneverten. De fleste jeg kjenner i Norge har / tar vipps, og fler og fler butikker. Jeg støtter ikke ditt krav til alternativ til Vipps.

Legg merke til at jeg nevnte Vipps og Swish i samme åndedrag (errata: der var visst i en annen tråd jeg nevnte swish).  Vipps er kanskje enkelt for deg, men er Swish like enkelt for deg?  Jeg har blitt kjeftet huden full av en havnevakt fordi jeg ikke hadde gjort opp for meg med Swish, slik det stod på plakaten.  Er det greit?  Jeg synes ikke dét.  Jeg kunne selvfølgelig ha funnet meg en annen havn eller ankringsplass, men når man har planlagt å legge til ett sted, har seilt hele dagen og brukt energi og krefter på å fortøye godt, justere fortøyningstau og fendere ... så sitter det langt inne å seile ut igjen og finne seg en annen havn.

Det er ikke en rettighet å ha tilgang til disse tjenestene, selv om det kanskje burde være det - det er bl.a. krav til at man har personnummer, og jeg antar at man må ha en fast bostedsadresse for å få et D-nummer.  Det jeg prøver å poengtere er at en gjennomsnitts båtturist fra utlandet har ikke Vipps.  Men selv om man er norsk så er ikke muligheten til å foreta Vipps-betalinger en grunnleggende rettighet - blandt annet er det noen aldersgrenser der.  Jeg har jobbet litt i loppemarked og opplevd at ungdommen har vært gammel nok til å få lov å installere og sette opp Vipps, men ikke gammel nok til å faktisk få lov å gjøre gjøre innbetalinger til korpset.  Selv har jeg prestert å bli svartelistet fra Vipps.  Dette skjedde mens Vipps var helt nytt.  Jeg fikk et tilbud som var for godt til å være sant, men det forutsatte at jeg mottok betaling vha Vipps.  Jeg skrev mail til Vipps kundeservice og ba om råd.  "Vipps er så sikkert som bare det" fikk jeg høre, "ingenting å bekymre seg over".  Vel, jeg fikk pengene mine, men vipps så sluttet Vipps'en å fungere.  Jeg forhørte meg med kundeservice et halvt år senere, "nei, du kan bare glemme av å være Vipps-kuinde ... du er svartelistet pga kredittkortsvindel!"

Det er smått utrolig, at fra Gdansk, rundt Iberia, opp til Romania og så videre, så hadde vi én overnatting i gjestehavn i Danmark (Gedser), og det var eneste stedet hvor det ikke har vært mulig å betale havneleie med kontanter (edit: nå lyver jeg - jeg har nettopp hatt en måned på land, da var bankoverføring eneste som var akseptert - mens heisoperatøren bare aksepterte kontanter).  Mange steder har kontanter vært eneste gangbare valuta.   Jeg synes prinsipielt at det er viktig at man har mulighet til å betale kontant.  Tilgang til kredittkort er heller ikke en rettighet man har.  Selv det å få seg et debetkort i Norge er vanskelig dersom man har betalingsanmerkninger eller nylig har flyttet inn i landet.  En annen ting er rettigheten til å gjøre ting uten at det kan spores.  For en tid tilbake siden var det enten Tesco som kjøpte opp et forsikringsselskap i UK eller vice versa, noen gjorde research på dette rett etter fusjonen og fant ut at dersom man hadde hatt et langvarig kundeforhold hos Tesco og regelmessig handlet øl og sigaretter, så fikk man mye dårligere forsikringstilbud enn dersom man hadde hatt et stort konsum av "familievennlige" varer.  Som kredittkortkunde er man også i praksis bundet til et duopol - Visa vs Mastercard.  Jeg fikk for alvor øyene opp for farene ved et slikt amerikansk duopol da WIkileaks la ut opplysninger som satte myndighetene i USA i et dårlig lys.  Fra å være omfavnet av amerikanske myndigheter ble de brått plutselig fiender av USA - og vipps, svartelistet av både Visa og Mastercard og mistet 90% av inntektene sine over natta.

Jeg har mange kredittkort, og kan betale med kredittkort - enten det er en betalingsautomat eller om det er en webside hvor man kan gjøre opp for seg.  Det skal ikke mye til å lage en webside, og har man først laget en god webside så fungerer det like bra på mobil som på laptop.  Mange "mobil-app'er" er faktisk ikke annet enn en godt innpakket webside.  Hvorfor ikke gjøre det like tilgjengelig fra laptop som fra mobil?  Mange app'er forutsetter også at man er kunde av "mobiltelefonduopolet".  Jeg kjører GrapheneOS på mobilen min.  Noen få app'er krever "Google Play Services", disse kjører jeg i en egen profil med "sandbox"-tilgang.  Noen få app'er - bl.a. "Oslonøkkelen" for å åpne dører til bibliotekene - fungerer ikke i det hele tatt, de krever tett integrering med Google. (Mobilen tok forøvrig kvelden i går, så nå må jeg greie meg uten en stund - da er det faktisk veldig greit å ikke være avhengig av mobiltelefonen - men det er jo noen "MFA"-løsninger som krever at jeg tar i mot SMS, BankID og kredittkortsertifiseringer kan også bli litt kjipt når telefonen ikke vil samarbeide).

(Første gang jeg ble introdusert til konseptet "pakkeautomat" var i Polen.  De fungerer veldig bra.  Automatene har QR-kode-leser og tastatur, så dersom man har en hentekode får man garantert ut pakken sin - og man kan også sende pakker gjennom pakkeautomaten.  Så kom Posten på banen og lanserte sine pakkeautomater.  Det er en lang liste med ting som må fungere før pakkeautomaten vil gi deg pakken - man må ha mobiltelefon, man må ha android eller iPhone, en vilkårlig Android-variant fungerer ganske sikkert ikke, man må trolig ha telefonen godt integrert med Google.  I tillegg er man helt avhengig av at både bluetooth og GPS fungerer på telefonen.  Fungerer sikkert veldig greit når alt bare vil fungere - men det er ikke verd risikoen, jeg henter heller pakken fra matbutikken selv om det er mye lengre dit).

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...