Jump to content

Både NPT og BSP-gjenger på samme Isotherm varmtvannsbereder?

Maika

Recommended Posts

1/2 BSP er bare på blandingstermostaten. 

"1/2"NPT to 1/2"BSP. Both have 14 threads per inch so they match up quite well. The primary difference is in the pitch (angle of the thread) which is 60 to 55."

Ville ikkje blandet de to men brukt overgang.

Konas båt skrev 1 time siden:

The primary difference is in the pitch (angle of the thread) which is 60 to 55."

Ville ikkje blandet de to men brukt overgang.

Ikke ta det ille opp men dette er ikke fakta... har du spurt et KI verktøy eller noe?

Pitch er per definisjon i alle gjengestandarder jeg har sett det som på norsk heter stigning. 
Vinkelen mellom to gjengersider/flanker er flankevinkel.

Å råde TS til å montere adaptre til BSP er jeg veldig enig i :tommel_opp: da kan en normalt skru av og på flere ganger uten problemer.

NPT er designet slik at gjengen i mange materialer til slutt skjærer seg ved tiltrekking... det er rett og slett en gjenge som i mange applikasjoner ikke egner seg til mer enn en tiltrekking, men den tetter normalt meget bra. I mange bransjer og formål er NPT bannlyst... 

@dieselfanTar det ikkje ille opp, 

Hadde eg brukt KI hadde sikkert svaret vært bedre. Men her blei det eit raskt klipp på første og beste som kom opp fra Google søk.

Synest rørgjrnger generelt er vanskelig da de ofte er dårlig merket i butikken.

F.eks. like deler fra to båtutstyrs butikker der delene ser like ut men eine er BSPP og andre er BSPT.

Har god erfaring med å handle hos Hydroscand. Der er ting litt meir i gjenge.

Viktigste må være å ikkje blande gjengestandarder om det gjelder rør eller bolter.

Maika skrev for 1 time siden:

Men hvorfor i alle dager lager/leverer man et produkt som har både NPT og BSP?

Har to teorier, ingen av de kommer til å senke blodtrykket ditt...

Teori 1

Her har produsenten fått kjøpt inn varmesløyfa billigst i BSP og termostat/blander var billigst i NPT

Teori 2

Delene var ikke tilgjengelig i rett dimensjon med ønsket gjenge

Anbefaler deg å bruke egnet Loctite på NPT, og heller trekke til moderat, fordi da reduserer du sjansen for at NPT gjengene skjærer seg... Husk at NPT gjenger ikke kan friskes opp med gjengetapp eller gjengesnitt. Det er fordi gjengene er koniske, og der du stopper og snur, etterlater du noe som ligner på en brøytekant i ett veikryss, når du ser på stoppkanten i mikroskop, og da vil en slite med å få det tett... beklager

dieselfan skrev 20 minutter siden:

Har to teorier, ingen av de kommer til å senke blodtrykket ditt...

Teori 1

Her har produsenten fått kjøpt inn varmesløyfa billigst i BSP og termostat/blander var billigst i NPT

Teori 2

Delene var ikke tilgjengelig i rett dimensjon med ønsket gjenge

Isotherm/Isotemp er vel den dyreste/mest annerkjente berederen som selges i vanlige båtbutikker, så da heller jeg mot Teori 2.

dieselfan skrev 21 minutter siden:

Anbefaler deg å bruke egnet Loctite på NPT, og heller trekke til moderat, fordi da reduserer du sjansen for at NPT gjengene skjærer seg... Husk at NPT gjenger ikke kan friskes opp med gjengetapp eller gjengesnitt. Det er fordi gjengene er koniske, og der du stopper og snur, etterlater du noe som ligner på en brøytekant i ett veikryss, når du ser på stoppkanten i mikroskop, og da vil en slite med å få det tett... beklager

Takk for tips!

dieselfan skrev On 18.2.2025 at 15.08:

Anbefaler deg å bruke egnet Loctite på NPT, og heller trekke til moderat, fordi da reduserer du sjansen for at NPT gjengene skjærer seg... Husk at NPT gjenger ikke kan friskes opp med gjengetapp eller gjengesnitt.

Enig i at lLoctite er ok, har god erfaring med gjengetape  har på ting en vet skal demonteres.

Det med NPT var vel en skrivefeil.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

dieselfan skrev On 17.2.2025 at 22.33:

det er rett og slett en gjenge som i mange applikasjoner ikke egner seg til mer enn en tiltrekking

Jeg vil på ingen måte si at npt er engangs. Gjør man det riktig med gjengetape eller gjengetetning, så er det ingenting som tilsier at gjengene skal skjære seg.

Husk at NPT gjenger ikke kan friskes opp med gjengetapp eller gjengesnitt.

Det finnes gjengetapper for npt og utvendig gjenger kan fint friskes opp med gjengefil.

hansa82 skrev 1 time siden:

Jeg vil på ingen måte si at npt er engangs

Dette er et forum hvor du står veldig fritt til å ha en mening.

Men, det hindrer ikke meg i å gjøre alt jeg kan for å gi TS det som jeg mener er det beste rådet...

Anbefaler deg å lese deg opp på hva som står i "design criteria" for NPT gjengen. Så får du litt fakta om saken.

hansa82 skrev 1 time siden:

Det finnes gjengetapper for npt

Det er kjent for de fleste. Også for meg. Ikke har jeg påstått at det ikke finnes heller...
Poenget mitt er at når du gjenger opp en hunngjenge med en NPT tapp i et objekt, så får du en langsgående "skade" i overflaten, for hvert skjær, der skjæret stopper når en slutter å rotere gjengetappen. En gjengetapp for NPT opp til 1" har gjerne 3, 4 eller 5 skjær. Har tappen 4 skjær så blir det 4 langsgående defekter i gjengen. Dette fordi gjengen er konisk, hadde den vært sylindrisk så kunne man ha gjenget tappen gjennom objektet, og gjengen ville ikke hatt slike stopp-skader.
Dersom man feks maskinerer en konisk NPT gjenge med ett skjær så blir gjengen uten slike stoppskader.

Når mange oljeselskaper nasjonalt og internasjonalt forbyr bruken av NPT gjenger på sine "dyrkjøpte" utstyr, er det da rimelig å anta at det kan være noe i det jeg påstår?

Om en har to alternativer BSP og NPT, hvor den ene er designet for å gå i flyt ved tiltrekking (og dermed dessverre ha en lei tendens til å rive seg i gjengene ved demontering) og den andre (BSP) er forutsigbar, har en mye lavere brukerterskel, og er designet for å brukes igjen og igjen...

Hva er da den beste løsningen for TS?

dieselfan skrev for 23 timer siden:

Jeg henger ikke med... vil du utdype

litt bombastisk

Har frisket opp mange  drenventiler med med MPT, der noen har satt fast en  syrefast rørgjengeansats.

Ellers er NPT flott hvis en ikke skal demontere.

men må stoppe i tide.

image.png.16498858e2336343849740137721fa55.pngimage.png.c7d61c8eecad97fc7ba58597debbb2b1.png

Roger jo skrev 5 minutter siden:

litt bombastisk

Ja, når jeg leser det jeg har skrevet en gang til så er jeg 100% enig, det er ikke fakta og det er ikke det jeg mener og det var ikke det jeg prøvde å uttrykke. Leser du fra toppen og ned håper jeg du får et mer nyansert inntrykk.
Er takknemlig for at du sier det rett ut, det er bombastisk, og det er fint at jeg får muligheten til å presisere, for jeg så det ikke selv.

Min oppriktige mening er at å friske opp en reven NPT gjenge er krevende, og det blir ikke like bra som nytt. Har du erfaring og trening så har du gode muligheter til å få det tett.
Tettemiddel/hjelpemiddel (ala Loctite XXX, stry, hamp, gjengeteip ++) er gode hjelpemidler, og noen ganger helt nødvendige hjelpemidler...  Men det er viktig å vite at både gjengeteip og de andre hjelpemidlene, kan ødelegge utstyr, og at i manualen til enkelte utstyr så står det at bruk av feks gjengetape gjør at garantien ikke gjelder...

Men, skal jeg råde en som ikke har mye og riktig erfaring med NPT, til å velge mellom BSP og NPT, da anbefaler jeg BSP.

Forklaringen ligger sikkert i att man bruker billigste leverandør når man bestiller inn deler til produksjonen, eller at blandeventilen bare finns med BSP gjenger.

Leste en gang at det finnes bare 3-4 leverandører av utstyr til vaskemaskiner. I dag måtte jeg bestille ny lukelås til min electrolux vaskemaskin. Det viste seg at det var en AEG del.

dieselfan skrev for 1 time siden:

Min oppriktige mening er at å friske opp en reven NPT gjenge er krevende, og det blir ikke like bra som nytt.

Der er vi enige oppfriska NTP gjenger må ha tetningsmiddel , ville aldri tatt sjansen på at en får skrudd det tett 

med oppfriska gjenger og da sitter det  virkelig fast.

I disse agurktider må en begynte muligheten til en mild korreksjon, når en ser feil, overså med vilje at du tok deg inn

på slutten av innlegget.

NPT er fint for permanent opplegg. det trygge for de fleste er BSP .

Ha en fin aften.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...