Jump to content

Båtbrann i Bergen

Sun Flyer

Recommended Posts

Trist å se så flotte og kostbare båter brenne opp!  håper ingen ble skadet og at forsikringer er i orden! Ikke minst at die finner årsaken!!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Chiefengineer skrev for 15 timer siden:

Denne har de vel hatt for salg lenge ?

Så sant det er  den båten jeg tror det er, så ble den solgt i fjor og så tatt i innbytte igjen.

V62 er relativt kurrant, så den hadde nok gått ut igjen snart.

De var flinke og handlekraftige gutta på BM som fikk løsnet fortøyninger og slept den ut fra bryggeanlegget. Ellers hadde antagelig alle båtene de hadde på brygga si gått med. Kanskje bygningsskader også.

Hadde det skjedd på natt eller kveld hadde de ikke vært tilstede.

Ang årsak. så blir det bare spekulasjoner, men tankene går til strøm/ lading eller varme.

Som nevnt i en annen tråd her nylig, mange har opplever batterier hvor det feks ryker en celle eller flere og man oppdaget et glovarmt, fresende batteri i siste liten.

Store båter som dette er i stor grad basert på at de ligger på landstrøm, generator eller motorer går. Med andre ord lading, lading og overladning (motorlading) stort sett hele tiden. Batterikapasitet er relativt lav i forhold til behov og med typisk bruksmønster hvor det altid er landstrøm tilgjengelig (fra land eller Gen) og laderen går i gang med bulk og absorbasjon  hver gang det veksles vil batteriene alltid være fulle, tildels overladet.

Så fyres motorene som (ofte) ikke har smartlading og batteriene kokes på ny.

Ofte er det tempsensor på hovedbank, men like ofte er det satt inn ekstra batterier her og der til thrustere/ vinsjer osv andre steder som ikke har tempsensor.

Slik bruk (eller misbruk) medfører ofte batterier som tar kvelden før tiden og da kan det fort gå galt om ting ikke oppdages før det er for sent.

Har mang en gang registret dårlige batterier på større båter som alltid er plugget inn. Eierene merker det ofte ikke da de "alltid" ligger på strøm eller Gen likevel....

Når jeg kjører lange henteturer dropper jeg alltid å plugge inn kabelen over natta. Vil at batteriene skal få tappet seg et stykke ned før neste dag når motorene skal gå i 12-14 timer med ladespenning på 14-14,4 v....

Muligheten er mange. Håper årsak blir klarlagt.

IMG_9550.jpg

Mvh. SAP

Dette er nok mye sant i, jeg oppdaget ved en tilfeldighet et slikt batteri i min gamle batteribank bestående av 4 batterier. Det hadde begynt å svulme ut, tørrkokte og var varmt. Da ble hele banken byttet til lithium. 

Det bruksmønsteret der er nok en gjenganger på større båter og en feil kan oppstå ganske fort og utvikle seg i farlig retning. Generelt er vel ikke elektriskanleggene ellers så ille på Princess av disse årsmodellene.

Chiefengineer skrev 49 minutter siden:

Dette er nok mye sant i, jeg oppdaget ved en tilfeldighet et slikt batteri i min gamle batteribank bestående av 4 batterier. Det hadde begynt å svulme ut, tørrkokte og var varmt. Da ble hele banken byttet til lithium. 

Det bruksmønsteret der er nok en gjenganger på større båter og en feil kan oppstå ganske fort og utvikle seg i farlig retning. Generelt er vel ikke elektriskanleggene ellers så ille på Princess av disse årsmodellene.

Det jeg har sett som har kommer i fra fabrikk er godt gjennomført.

Godt at det ikke ble noe alvorlige personskader! :)

Ref ene bildet i artikkelen...

Synes det er rart at de legger den rett på asfalten og moser propeller, ror, akslinger og P-braketter til over en halv mill som kunne brukes/ selges når alt man hadde trengt å gjøre var å slenge et par klosser under kjølen akter....

Sikker mye annet som kan brukes der. Thrustere, gir, muligens motorer (minus det elektroniske), mekanisme til Hi-Lo plattform osv...

Mvh. SAP

Børnes teoretiserer om at brannen muligens kan ha startet under dashbordet. Her burde vel alle kretser være godt sikret. Og de båtene jeg har sett fra denne produsenten har et virkrlig god opplagt el.anlegg. Uansett, jeg har selv slukket kabelbrann i en 2,5 kvadrat ledning sikret med 10 A sikring. Dog 220 V. Det brant lystig og hadde vært nok til at hele brakka hadde brent ned. Jeg fikk kjeft for at jeg ikke lot naturen gå sin gang :-) Det var et elendig bygg.

Mange mulige feilkilder her. Har selv opplevd en liten sense ledning med dårlig kabelsko klemme (original fra Princess) som ble varmt, å smeltet isolasjon.  Litt uflaks da, så kunne det blitt samme resultat. Heldigvis kom jeg tilbake i båten akkurat når dette oppstod. 

12 volt kan bli varmt nok, ved dårlig kontakt.  

Endelig ble det Bobåt

Bjørn Løvjomås skrev for 2 timer siden:

12 volt kan bli varmt nok, ved dårlig kontakt.  

Lærte mye om det under bygging og testing av lithium. Bruk samme kvadrat til inverter som videre til 2 kW bruker - typisk 1,5 mm² i 10 A kurs. Hands on læring: Det er amperen som lugger, ikke volten. Også med god kontakt.

Samme med alle typer som drar mye strøm. Start, thruster etc. 

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Angående vifteovner; jeg bruker bare en billig vifteovn fra Biltema til oppvarming på de kaldeste dagene. En jeg kjenner som også eier en båtbutikk mener at jeg bør kjøpe en forsikringsgodkjent ovn, da det vil være et problem om ovnen tar fyr mtp forsikring…

Er det galskap av meg å bruke denne billige biltemaovnen?

Finnes noe eget register over forsikringgodkjente ovner og annet elektrisk utstyr?

Hvorfor skulle brannfaren være større i båt enn i et soverom? Skal ovnen brukes i sjøen eller i utsatt havn må den sikres mot bevegelse, men ut over det?

Jeg har ikke funnet slikt register. Det er publisert bilder av vifteovner i plast som har brent. Jeg har aldri sett en vifteovn i metall som har brent/startet brann. Hos meg er det slik at går ovnen for varm så kutter termostaten. Direkte overheting så kutter internsikringen. Setter ovnen i gsng med overforbruk av strøm så kutter 10 A sikring. Hvis jordfeil  så kutter jordfeilbryteren. Om jeg er nervøs for å sove med vifteovnen på? Nix. Kan den velte? Bare om jeg velter den.

Jeg har en fastmontert Defa kupévarmer som styres med en Mill smartplugg. Den er på de kaldeste vinterdagene. Jeg synes den virker ganske trygg. Men den har ganske høyt støynivå. Så den brukes aldri om natten når vi er ombord. Jeg har ikke satt meg inn i hva den er godkjent for, men de oppgir  EN60335-1, EN50408, EN55014-1 / 2, EN61000-3-2 / 3-3

Jeg har ikke behov for å ha vifteovnen på når vi ikke er tilstede, men høst og vår har vi gjerne vår 45 år gamle ganske stillegående veltesikre Adax vifteovn stående på om natten på svakt når vi sover. Den er norskprodusert og 100% i metall (vel en plast pyntering har den, og så er jo bryteren i plast). Sist år hadde jeg den åpen og rengjorde for støv og hår. Jeg gikk også over alle skruer. Plasten rundt ledningene inne i ovnen var også helt fin.

adax_vifteovn_45aar.jpg.8f8543a307a96d417facad8e568ff472.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg blir like forvirret hver gang det snakkes om forsikringsgodkjenning, og jeg ikke finner noe. Sjekket ekstra grundig da jeg installerte vedovn og folk advarte mot ovner som ikke er godkjent for båt, men fant ikke egne krav for båt. "Følg produsentens krav til..-" Helt vanlige regler for ildsted.

Det gis ofte råd som "det bør du sjekke i forhold til forsikring, ikke sikkert de vil godta - et eller annet - om det skjer noe." Og så finner en ingenting om dette i vilkårene. I et skadeoppgjør kan ikke selskapet sitte og synse fritt, et avslag eller avkortning må være begrunnet med noe som er hjemlet et sted.

Om krav til ovner i båt, sier chatgpt følgende:

"Det finnes ingen egne formelle krav eller klassifiseringer for elektriske ovner til bruk i fritidsbåter i Norge.

Så lenge ovnen er CE-merket og oppfyller vanlige sikkerhetsstandarder for husholdningsbruk, kan du bruke den i en båt. Det viktigste er å sørge for at ovnen passer til båtens miljø, men det kreves ingen spesifikke godkjenninger eller sertifiseringer utover det som gjelder for vanlige elektriske apparater." 

Om "forsikringsgodkjent" - som er en bransjestandard som håndheves litt forskjellig fra selskap til selskap.

"Krav om "forsikringsgodkjent" utstyr for fritidsbåter skal være hjemlet i forsikringsvilkårene til det aktuelle forsikringsselskapet."

Hvilket jeg tolker som at dersom det ikke står i mine vilkår, behøver jeg ikke sjekke mer.

Chatgpt er ikke sikker kilde, og dette er ikke sjekket av meg. Men det stemmer godt med egne forsøk på å finne noe.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...