Jump to content

Båtbrann i Bergen

Sun Flyer

Recommended Posts

@Steihy De såkalte forsikringsgodkjente vifteovnene har veltesikring og keramisk PTC varmeelement. Svært få vifteovner hadde veltesikring når disse ovnene kom på markedet. PTC varmeelement fungerer sånn at motstand øker med økende temperatur og avgitt effekt avtar. Varmeelementet er selvregulerende og på den måten forhindres overoppheting. Så om viften stopper på grunn av feil vil ikke ovnen overopphete om termostikringene svikter.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Lars H. skrev for 4 timer siden:

Den er også veltesikker

Du skal ha litt sjø for å velte den padda der, Lars. 

Jens_P skrev for 2 timer siden:

De såkalte forsikringsgodkjente vifteovnene har veltesikring og keramisk PTC varmeelement. Sv

Det er ingen tvil om at det er forskjell på ovner. Men jeg tror du blander begrepene og øker forvirringen

Poenget mitt var at det ikke finnes særskilte lovkrav til ovner på båt, og at dersom det ikke nevnes særlige krav i dine forsikringsvilkår gjelder ikke begrepet forsikringsgodkjent. Du kan bruke en hvilken som helst CE merket ovn.

Forsikringsgodkjenning er en bransjestandard, administrert for selskapene av FG Skadeteknikk. De er særlig opptatt av sikringsutstyr. Søkemotoren på hjemmesiden finner ikke "ovn" eller "vifteovn". Så vidt jeg kan se, finnes ingen FG godkjente vifteovner, og at begrepet blir brukt i hytt og pine.

Dersom jeg har gått glipp av noe eller tar feil vil jeg gjerne vite det. Det er mye forvirring rundt dette med lovkrav og regler, særlig rundt forsikring. Det gjelder ikke bare ovner, selv om det var dagens tema. 

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Steihy skrev 1 time siden:

Poenget mitt var at det ikke finnes særskilte lovkrav til ovner på båt, og at dersom det ikke nevnes særlige krav i dine forsikringsvilkår gjelder ikke begrepet forsikringsgodkjent.

Enig i din betraktning! :smiler:

Ser at jeg har stilt spørsmål om denne Thermal 2000 tilbake i 2003 og henvist til den som godkjent av Gjensidige.

Finner en annen tråd fra 2013 der det samme var tema. Ser at den igjen omtales som godkjent av Gjensidige

Er nok herifra oppfatningen av "godkjent" stammer og at denne godkjenningen er/var kun internt i Gjensidige. 

Min spekulasjon er at Gjensidige aksepterte denne ovnen og ikke ville fraskrive seg ansvar dersom denne var i bruk på et skadetidspunkt.

Jeg har forsikring i Gjensidige i dag og søk i betingelsene der nevner ikke noe om konkrete produkter for varme.

Riktignok er varme en del av tema når det gjelder frostbeskyttelse og fraskrivelse av erstatning ved gitte situasjoner.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Ask skrev 41 minutter siden:

Finst det nokon norske forsikringsselskap som godkjenner elektriske produkt? Eg tvilar på det. Dersom produkta er CE-godkjente er vel det nok? 

Høres logisk ut men mener å ha hørt du sliter med forsikringselskapet hvis du bruker en random vifteom i bilen.'

Skal du bruke ovnen i bilen er det blant annet krav til PTC element.

Men hvem som stiller dette kravet er for meg litt usikkert.
Står jo ikke noe i forsikrings vilkårene og har heller ikke sett noe i kjøretøyforskriften men mulig det er er en eller annen lov som regulerer det.
Isåfall ser jeg ikke bort i fra det også kan gjelde båter hvis det er slikt for biler.
Så ser ikke bort i fra forsikringselskapet eller loven stiller krav til varmekilden utover att den er CE merked.
Hjelper jo lite med en dum CE  merked vifteovn som brenner opp bilen fordi den varmer opp sete til det tar fyr

Før i verden leverte DEFA vifteovner til å ha i bil. Monterte et par slike for 50- 60 år siden. Jeg husker ikke effekt eller type element. Et av kravene var DEFA strømopplegg og at ovnen skulle være fast montert. Den gangen hadde vi NEMKO.

Hulda skrev 12 minutter siden:

Før i verden leverte DEFA vifteovner til å ha i bil. Monterte et par slike for 50- 60 år siden. Jeg husker ikke effekt eller type element. Et av kravene var DEFA strømopplegg og at ovnen skulle være fast montert.

I dag ville jeg tro det ikke var noe krav til att ovnen skal være fastmontert da Defa leverer en frittstående holder til ovnene sine.
Hadde det vært ett krav tror jeg ikke dette produktet hadde eksistert
https://www.defa.com/no/produkt/termini-stand/

Det er kanskje bruksanvisningen på ovnene som setter begrensninger.

De fleste vifteovner skal ha fritt rom rundt og langt foran. Knapt plass til det i en vanlig bil, men i båter kan man nok få det til.

Hvis du setter den på trangere plass enn bruksanvisningen tilsier kan forsikringen kanskje bruke det ved brann?

Etpar utdrag fra en tilfeldig bruksanvisning på vifteovn fra et kjent merke;

Ovnen må ikke settes på myke underlag, f.eks. på en seng, hvor åpningene kan blokkeres. 

La ikke ovnen stå på uten tilsyn.

Trekk alltid ut støpselet når ovnen ikke er i bruk. .

Sørg for at brennbare materialer, slik som møbler, puter, sengetøy, papir, klær og gardiner, har en avstand på minst 0,9 meter fra fronten av ovnen og minst 0,3 meter fra sidene og bak.

11. Ovnen har varme og lysbue- og gnistdannende deler inni. Den må IKKE brukes på potensielt farlige steder, f.eks. i antennelige, kjemisk ladede eller våte omgivelser. Denne ovnen er KUN ment for generell bruk.

12. Denne ovnen må ikke brukes i våte eller fuktige omgivelser.

Ovnen må aldri plasseres slik at den kan falle ned i ..

Mons

Hulda skrev for 8 timer siden:

Les bruksanvisningen:

Termini™ er beregnet for fast montering i bilens kupé. Den kan monteres på midtkonsollen eller på A-stolpen under hanskerommet.

Da er bare spørsmålet hvorfor Defa lager ett produkt som bryter med egen bruksanvisning.
Så da spørs det bare hvilken bruksanvisning man skal lese.

Bruksanvisningen til Defa ovn eller til Defa frittstående holder?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...