Båtermittnavn Startet Tirsdag 13:58 Link til dette innlegget Startet Tirsdag 13:58 Hei. Jeg har en 2 takter Yamaha 2009 motor, jeg har byttet ut forgasseren til en som har mer å gi, altså trimmet, og jeg har hørt at å bytte ut propelleren får den til å få Max hp på motoren, for med bare forgasser så var den på 12,5, og med propeller var den på 14-15 hester? Dette er noe jeg har hørt fra andre, så om det er feil. Si ifra! Har lyst til å finne ut av det til båtsesongstart😅☺️ Link to post
Båtermittnavn Svart Tirsdag 14:02 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 14:02 Glemte å si. Jeg har en seacraft 350 Link to post
dieselfan Svart Tirsdag 14:46 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 14:46 Båtermittnavn skrev 15 minutter siden: har hørt at å bytte ut propelleren får den til å få Max hp på motoren, for med bare forgasser så var den på 12,5, og med propeller var den på 14-15 hester? Dette er noe jeg har hørt fra andre, så om det er feil. Si ifra! Beklager å måtte si det så brutalt, men her har du fått veldig dårlig informasjon. Dette er rett og slett tull.... Du får ikke flere hestekrefter av å bytte propell, men du kan få lavere eller høyere fart. Dersom motoren er kjøpt som Yamaha 9.9 så kan den ha 4 forskjellige konfigurasjoner (kombinasjoner) av de delene som bestemmer hvor mange hester din motor har. De viktige delene er: Forgasser (kommer i to utgaver) Reedventil (kommer i to utgaver) Forgasserspjeldakselsperre (montert eller ikke montert) Dersom du har 15hk forgasser, stor reedventil og ikke sperre, da skal motoren din yte ca 15hk. Har du 15hk forgasser men reedventil med liten åpning så har du mindre enn 15 hk... Tar du bilde av nummeret på forgasserflensen så kan du få mer info. Del gjerne bilde av det klistremerket på braketten med alle tallene på, så vet vi snart nok til å hjelpe litt mere detaljert... Link to post
dieselfan Svart Tirsdag 15:06 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 15:06 Propell: Ser på det ene bildet ditt at du har 9 1/4" X 9" propell. (det første tallet er diameter på propellen og det siste tallet er stigningen, dvs hvor langt propellen skyver båten på en omdreining) 9" (9 tommer) er det samme som 9x25,4= 228.6mm. om vi legger inn litt "slipp" så blir det 0.2m per omdreining. Dersom du har 15hk så har nok denne for lite stigning ift å oppnå maks fart. Eller bruker du båten til å trekke vannski? Link to post
dieselfan Svart Tirsdag 18:20 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 18:20 For at TS skal ha fullt utbytte av det jeg skriver over bør TS en vite hva en reedventil er, slik at du kan sjekke selv, om du har liten eller stor åpning på reedventil stoppeplate På TS sin motor ser den slik ut dersom den har 15hk reed system. Det som peker opp på bildet skal inn i veivhuset på motoren. Det som vender ned på bildet vender mot innsuget, og til slutt kommer forgasseren. Link to post
alfaalfa Svart Onsdag 14:41 Link til dette innlegget Svart Onsdag 14:41 Du har også montert motoren for lavt i forhold til bunnen av båten. Det gir lavere hastighet. Anti ventileringsplaten (antikavitasjon heter det ikke, men...) den platen som sitter rett over propellen skal være et par centimeter over bunnen på båten. Målt rett ut fra kjølen på bunnen av båten. Det stjeler mye krefter og er stor ekstra unødig motstand i vannet. Link to post
dieselfan Svart Onsdag 14:49 Link til dette innlegget Svart Onsdag 14:49 alfaalfa skrev 4 minutter siden: den platen som sitter rett over propellen skal være et par centimeter over bunnen på båten. Målt rett ut fra kjølen på bunnen av båten. Det stjeler mye krefter og er stor ekstra unødig motstand i vannet. ..også er det et tiltak som ikke er så vrient å gjøre selv Det er fort vekk den enkleste måten å tjene 1-2knop på Link to post
Båtermittnavn Svart igår klokken 16:24 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 16:24 Så ved å løfte motoren et par cm vil hjelpe med generell fart og videre, jeg får ikke tatt bilde av forgasseren sitt nummer, men kan sende et generelt bilde av forgasseren om et par dager, hvis du forteller meg hvor det nummeret skal være, så skal jeg få gjort det så fort som murlig! og jeg kjønner ikke helst hva du mener med den ts delen, fint om du forklarer litt mer forenklet😅☺️ Link to post
Båtermittnavn Svart igår klokken 16:38 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 16:38 Og nei diselfan, jeg bruker ikke båten til å dra vannski, jeg bruker den til kjøring med venner og familie, og hva er det du da mener med for lite stigning? Link to post
mawilu Svart 23 timer siden Link til dette innlegget Svart 23 timer siden Bytter du til annen propell kan du få høyere fart når du er alene i båten og mye lavere fart med venner ombord, derfor velger de fleste en mellomting Link to post
TåT Svart 22 timer siden Link til dette innlegget Svart 22 timer siden Båtermittnavn skrev 1 time siden: Og nei diselfan, jeg bruker ikke båten til å dra vannski, jeg bruker den til kjøring med venner og familie, og hva er det du da mener med for lite stigning? Du kan tenke på stigning på propellen litt som gir på en bil eller sykkel. Har du lavt gir, dvs liten stigning, har du mye kraft i starten, men lavere toppfart. Jo høyere gir, dvs stigning, du velger, jo høyere er teoretisk toppfart. Men du kommer til et nivå der motoren ikke er sterk nok til å utnytte dette. Om du bruker båten til vannski trenger du mye kraft for å dra opp i starten, og det kan tilsi en propell med lavere stigning (aka «gir») enn den som gir høyeste toppfart med deg alene i båten. Link to post
Båtermittnavn Svart 8 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8 timer siden Da kjønner jeg bedre! Men angående propelleren, hvordan skal den hjelpe da med å gå raskere, skal jeg da ha en større en eller mindre en for fart, og det er som regel bare jeg som kjører alene, kanskje noen få ganger med andre oppi Link to post
dieselfan Svart 4 timer siden Link til dette innlegget Svart 4 timer siden TS: Du fikk veldig god forklaring av @mawilu og @TåT over på det du spurte meg om, så jeg hopper over det. Lurt å sammenligne propellvalg med gir på en sykkel Når en skal velge rett propell så finnes det noen "regler" som må følges. Jeg prøver å forenkle noen av disse reglene, og kanskje kan reglene hjelpe deg til å forstå dette bedre. En båtmotor har et turtallsvindu som en må ta hensyn ved valg av propell, det vinduet kan feks være fra 5000 til 5500omdreininger/min. Om du velger en propell som gjør at du, når du er alene i båten, båten er helt ren under, du har motoren trimmet riktig og har full gass, og motoren når ca 5500omdr, da har du funnet din toppfartpropell. La oss helt teoretisk si at det for din motor er 11" når du er alene i båten. Drar du ei på vannski, så er kanskje riktig propell 8" men da vil toppfarten bli lavere, og du vil få for høyt turtall... Dersom du gjør som @alfaalfa foreslår over, du hever motoren litt, og lemper ut 40kg meg diverse du har i båten, så kan det hende at du nå klarer å få maks turtall, 5500omdr, med en 12" propell... da vil du sannsynligvis øke toppfarten 2-3 knop... men det vil bli vanskeligere å komme i plan. Vekt i båten senker farten. Den samme vekta, men ugunstig plassert i båten, senker farta enda mere... Når en båt blir grodd og slimete under, da øker motstanden, og farta synker, og det blir mye vanskeligere å komme i plan. I en 12fot båt så vil en som er stor og en som er liten trolig ende opp med forskjellig propell som den "beste".... I en 12fot båt vil en som pleier å kjøre med 4 personer i båten, og en som alltid kjører alene, trolig ende opp med ganske forskjellige propeller. Mange på dette forumet har jobbet med dette eller hatt det som hobby i 40-50 år... men ingen kan finne riktig propell uten å vite ganske nøye hva du skal bruke båten til og hvor mye turtall du får, med en bestemt feilfri propell. I ditt tilfelle så er kanskje det enkleste å prøve seg fram, dersom du har tilgang på to forskjellige propeller. Har du mulighet til å måle turtallet, så er det nok det beste. Om dette virker vanskelig å forstå så kan du trøste deg med at det suser hundrevis store dyre båter rundt med helt feil propeller.... Spør ivei helt til du får det forklart slik at du forstår det Link to post
TåT Svart 3 timer siden Link til dette innlegget Svart 3 timer siden Det sikreste tegnet på at du har for liten propell, er at du når turtallsperra. Selv om jeg har hatt en slik motor selv en gang, så husker jeg ikke hvordan den oppfører seg når du når max turtall. På min 15 hk Suzuki slår turtallsperra inn som et tydelig fall i turtall, som om motoren fusker. Det er ganske irriterende og grunn nok til å bytte propell. Trøsten er at for mindre motorer trenger ikke propeller koste skjorta. Du finner sikkert brukte på Finn.no, da du vel har Norges vanligste 9,9 totakt motor. Og passer ikke propellen, kan den selges videre. Jeg var gjennom 5 propeller før jeg fant riktig for min 15 hk, og er på tredje for min 90 hk. Alt kjøpt på Finn og solgt videre der. Link to post
dieselfan Svart 1 time siden Link til dette innlegget Svart 1 time siden TåT skrev for 1 time siden: Selv om jeg har hatt en slik motor selv en gang, så husker jeg ikke hvordan den oppfører seg når du når max turtall. Ganske sikker på at 9.9F ikke har turtallsperre. Men med ca 1.4mm åpning på reedstoppeplata så mener jeg å huske at den ikke går over 6200 belastet, så elektronisk turtallbegrensning har lite for seg for den veiva tåler mer. Men igjen så er det gode poenger du deler Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn