Jump to content

Hva kan gjøres for å få en Yamaha 2009 9.9 2 takter til å gå raskere

Båtermittnavn

Recommended Posts

@Anders And

Jeg deler at det står to forskjellige forgassere i delelistene. Antar at det er bra for TS å vite at det finnes to forgassere, selv om jeg ikke kan bevise at det er forskjell på disse to delenummerne?  

Om jeg hadde hatt riggen til TS, og trodd jeg har 15hk men blir regelrett frakjørt av en lik båt og motor....  da kan tipset om at det finnes to forskjellige forgassere kanskje gi en rask løsning ? 

dieselfan skrev 7 minutter siden:

Hva er din egentlige agenda?

Jeg har "alltid" levd i den tro at det er kun å fjerne sperren slik at forgasseren åpner helt, og bytte reedventilen så har man 15 hester.

Du virker veldig kunnskapsrik på mange områder ut i fra det jeg har lest på forskjellige tråder. Så når du introduserer noe som "rokker" med min tro, så må det jo undersøkes. Mest for egen sinnsro, men det er jo også viktig for TS vil jeg anta. 

GH 11 delux, FUN 3, Scand 26,  Flem 340

Anders And skrev 2 minutter siden:

når du introduserer noe som "rokker" med min tro, så må det jo undersøkes. Mest for egen sinnsro, men det er jo også viktig for TS vil jeg anta. 

Så ikke den komme.

Om du kan tåle en antagelse så tror jeg at det lengste nummeret er til en forgasser til bruk i høyden. 1500-2500m ish over havet, men jeg finner ikke alle dysenummerne i delelista. Men jeg finner ikke det nummeret i de gamle delelistene for Norden, BeNeLux og Polen. Men det finnes for Italia. Om dette er riktig så gir den forgasseren altfor mye bensin her nede i lavlandet hos oss. Jeg finner to dyser, og de er store, men de alene sier ikke nok til å si sikkert. Store motorer ble levert ferdige fra fabrikken, og små motorer med en forgasser, byttet forhandler forgasser på for motorer tilpasset høylandet.
Det finnes sikkert data på dette i Homologiseringspapirene ifm V15 feks. Har ikke studert disse siden 1997 og husken min blir stadig mer lik nøtteliten, dessverre. Kjenner du noen i rekruttmiljøet i Lillesand/Tvedestrand så finnes det vel mange flinke som sikkert kan dette på rams... 

• 2 uker senere...
On 2/18/2025 at 3:46 PM, dieselfan said:

Beklager å måtte si det så brutalt, men her har du fått veldig dårlig informasjon. Dette er rett og slett tull....

Du får ikke flere hestekrefter av å bytte propell, men du kan få lavere eller høyere fart.

Dersom motoren er kjøpt som Yamaha 9.9 så kan den ha 4 forskjellige konfigurasjoner (kombinasjoner) av de delene som bestemmer hvor mange hester din motor har.

De viktige delene er:

Forgasser (kommer i to utgaver)

Reedventil (kommer i to utgaver)

Forgasserspjeldakselsperre  (montert eller ikke montert)

Dersom du har 15hk forgasser, stor reedventil og ikke sperre, da skal motoren din yte ca 15hk.

Har du 15hk forgasser men reedventil med liten åpning så har du mindre enn 15 hk...

Tar du bilde av nummeret på forgasserflensen så kan du få mer info.
Del gjerne bilde av det klistremerket på braketten med alle tallene på, så vet vi snart nok til å hjelpe litt mere detaljert...

Jeg skal dra og se på båten min i dag, så da skal prøve å finne ut av hvor det er klistremerket er! Og takk for all bra informasjon❤️

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...