oblygre Startet 19.Februar Link til dette innlegget Startet 19.Februar Hei! Skal ha oss seglbåt snart, og eine båten me ser på (skal sjå på den i helga ) er uten lettbåt så det må event. kjøpes relativt snart. Såg på anna seglbåt som hadde ein lettbåt i plast lignende det som brukes på Pioner (rotasjonsstøpt polyetylen) , så kanskje ein 12 Maxi (381 lang) eller 325 er rette eller blir denne stor? Båtene me ser på har daviter og ein bruker vinsjer for å ta båten opp, så 160 kg + motor er sikkert greit og disse kan ein ha opptil 15hk på. Tenker at ein slik båt tåler mykje juling og tåler å bli dratt opp ein strand da det blir mykje til anker for oss. Andre fabrikanter som har båter som tåler litt skraper ? edit: Ser ISY har/hadde nokre båter i samme kategori. Har tettet ein del gummbåter med og uten fastbunn og synes ikkje dei tåler så mykje. Synspunkt? edit: Fann denne lista her på diskusjon.no (sikkert på kvinneguiden også :-)) som eg har gjennomgått River http://www.riverboats.no AL http://www.alboats.no/ (videreført som ISY) Hasle http://www.arnehasle.no Steady http://www.steadyboat.no (overtatt av Pioner) Pioner http://www.pionerboat.no Isy (er vel historie) https://velihavn.no/bat/robat-jolle/isy Fun Yak (fransk) http://www.funyak.no/ -> https://fun-yak.co.uk/product-category/fun-yak-boats/ Jack-pot (dansk) https://drp.dk/produkter/born-og-fritid/kajakker-i-plast produserer vel ikkje lenger båter Sitér dette innlegget Link to post
Steini Svart 19.Februar Link til dette innlegget Svart 19.Februar Alu rib er kansje eit alternativ? Sjølv gjekk eg for ein highfield (trur det var classic 290) med 20 hk. Kanon båt Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
oblygre Svart 19.Februar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar Alurib er jo fortsatt ein gummibåt, men ein heil alubåt kunne vore aktuellt, men spørs kor mykje bunnen tåler når ein kjører/ror opp på ei steinete strand. Sitér dette innlegget Link to post
Traale Svart 19.Februar Link til dette innlegget Svart 19.Februar Vi har gjennom årene hatt alle typer joller, plast, gummi, RIB, "mykplast" osv. Alle har sine fordeler og ulemper, kommer an på hva du skal bruke den til. Nå har vi en 12 fot Kimple alu båt, veier ca 65 kg og jeg sveiver den opp i davitene for hånd. Har en 10Hk 2-takt, planer med 3 voksne. Disse tåler ganske mye juling. Sitér dette innlegget Link to post
oblygre Svart 19.Februar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar Godt tips, er det denne du har? https://www.finn.no/mobility/item/389850245 Men når dei er 65 kg kor tjukk alu er det i bunnen? Ser ut som 1,6mm? Skal sjekke dei, alu tåler ein del og er lett å fikse (relativt da...). Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 19.Februar Link til dette innlegget Svart 19.Februar Avhenlgig av størrelsen på seilbåten selvfølgelig, men å ha 200+ kilo hengene høyt bak gjør ikke akkurat underverker for seilegenskapene. Vi har hatt en Highfield Classic nå i mange år, som vi drar opp på steiner stadig vekk uten problemer. Sitér dette innlegget Link to post
Traale Svart 19.Februar Link til dette innlegget Svart 19.Februar oblygre skrev 45 minutter siden: Godt tips, er det denne du har? https://www.finn.no/mobility/item/389850245 Men når dei er 65 kg kor tjukk alu er det i bunnen? Ser ut som 1,6mm? Skal sjekke dei, alu tåler ein del og er lett å fikse (relativt da...). Ja, det er en sånn, har hatt den i 5 år nå. Vet ikke hvor tykke plater som er brukt. Fungerer også utmerket som slepejolle, med og uten motor. Sitér dette innlegget Link to post
oblygre Svart 19.Februar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar 23 minutes ago, Maika said: Avhenlgig av størrelsen på seilbåten selvfølgelig, men å ha 200+ kilo hengene høyt bak gjør ikke akkurat underverker for seilegenskapene. Vi har hatt en Highfield Classic nå i mange år, som vi drar opp på steiner stadig vekk uten problemer. Motor er nok ikkje på til vanleg utpå havet da båten ofte må jo henge opp ned :-) så da vert vel det 150 kg og rundt der om det blir plast, må vel ha ein elektrisk vinsj og tenker eg (heilt til eg ser prisen - fyameg..) om ikkje ankerspelet bak kan brukes. Får heller lagre alt ølet framme om båten blir for lett:-) Sitér dette innlegget Link to post
RITS Svart 20.Februar Link til dette innlegget Svart 20.Februar Har hatt gummijoller i alle år men kjøpte en River 290 for 4 år siden. Utrolig kjekk liten sak med Suzuki 9,9 og konsoll. Mye bedre plass, ingen pontonger som løsner eller lekker, og kan dras opp i fjøresteinene. Økt livskvalitet vil jeg hevde Eneste minuset er at den ikke bør stå på krybbe da rotasjonsstøpte båter lett blir deformert i bunn. Betyr svært lite for vår bruk Sitér dette innlegget Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500 - Ex 1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP 2003 Fairline Squadron 55 VP D12-715 Link to post
Kallethekid Svart 22.Februar Link til dette innlegget Svart 22.Februar Jeg har hatt en aluminiumsjolle som fungerte greit. En ting som er verdt å tenke på er at hvis man bare fester jollen med tau til hovedbåten blir den lett liggende å slå, hvis det er rolig vær. Sitér dette innlegget Link to post
oblygre Svart 23.Februar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar Snakket med ein langturselger som hadde vore ute i 4 år og hardplast var hans anbefaling. River 290 er godt forslag, veg 80 kg. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 24.Februar Link til dette innlegget Svart 24.Februar Etter å ha lappet litt på div gummibåter og blitt lei av det, så kjøpte jeg meg en brukt Pioneer 8 fot jolle. Den er vel ikke akkurat noen racerbåt og den er vel heller ikke noe særlig i bølger og dårlig vær, men bortsett i fra det så lever den godt opp til mine forventninger, og den framstår vel nærmest som vedlikeholdsfri og evigvarende. Tror vekten er på 54 kg. Ville tro at River 290 er veldig mye bedre på stabiltitet og sjøegenskaper, mens det er slik at Pioneerjolla har vist seg å være et godt nok valg for mitt bruk. Og så vil jeg også tro at Pioneer 8 fot er en bedre robåt enn river 290, hvis det er en faktor å ta med. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Februar Link til dette innlegget Svart 24.Februar 8 fot Pioner var en ubetinget slager på 70- og 80-tallet. De kom i to utgaver, det vil si den første- og den andre utgaven. Mot alle odds var den første utgaven mye bedre slepejolle enn den siste utgaven. Så det var rift etter å skaffe den eldste utgaven. Så, etter at vi giftet oss i 1969, hadde vi Padillac, Pioner og seljolle fra Linge (tror den var 8 fot). Joller var mye mer i bruk før i tiden. Vanligere å ligge for anker og å ligge i bøye (som fast plass). Vi hadde båten i bøye på Killingen før vi flyttet til Son. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 24.Februar Link til dette innlegget Svart 24.Februar Hei. Me har ein River 350 jolla. Den heng i davitar på vår FP Athena 38 cat. Jolla veg ca. 115 kg. Kjøpt brukt i 2006. Tidlegare blei jolla brukt på annleggsarbeid. Med unntak av vekta så er det ei suveren jolla. Med 10 hk totakt så planar jolla med to vaksne. Med 15 hk totakt planar jolla med to vaksne og to barn. Med 5 hk totakt planar jolla akkurat ikkje med ein vaksen mann. Det avgjerande, for val av jolla, var at eg var drittlei av å lappa gummibåtar, og at eg ville ha ei stødig jolla som kan brukast til dykking. Med lange årar er jolla nokolunde ok å ro. Å ro i sterkt motvind er umogeleg. Eg opplever jolla som "våt" om det er litt sjø. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.