Jump to content

Gammel og sjøsjuk

Steihy

Recommended Posts

Det er lenge siden jeg har blitt skikkelig sjøsyk men når det er skikkelig ille så havner jeg i en tilstand slik at om jeg skulle ramle på sjøen så er det helt greit... og det er IKKE greit i det hele tatt...

Har vel lært litt etterhvert om både hvordan unngå/redusere sjøsyke og ta noen piller ved behov.

Hadde en tur Haugesund-Lyngdal tur-retur i kuling for en del år siden. Gikk veldig fint ved å ta en Postafen i ny og ne når jeg kjente behov for det.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Har heldigvis sluppet unna dette, og har ikke merket noen endring selv om jeg begynner å bli en gammel gubbe.

Tror nok jeg ble herdet ganske tidlig som guttunge da jeg og moren min i skoleferiene gjerne var med faren min til sjøs. Han var fra midten av 70-tallet kaptein på bulkskip som hovedsakelig gikk i fart på Nordsjøen og i Østersjøen, så jeg ble vel tidlig krøket...

Sjøsyketabletter bør tas senest et par timer før man kommer ut i grov sjø. Tar man de først når symptomer på sjøsyke begynner å merkes, risikerer man at medisinen gir motsatt effekt av ønskelig. Dette ble jeg fortalt på apoteket for en del år siden.

Trond123 skrev 9 minutter siden:

Sjøsyketabletter bør tas senest et par timer før man kommer ut i grov sjø. Tar man de først når symptomer på sjøsyke begynner å merkes, risikerer man at medisinen gir motsatt effekt av ønskelig. Dette ble jeg fortalt på apoteket for en del år siden.

Det har jeg også hørt men min erfaring er helt motsatt. Jeg kan ta en tablett når jeg begynner å kjenne meg litt ugg  så går det raskt over og så ta ny noen timer senere når virkningen avtar.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Jeg har i senere tid (nærmer med ungdom som 40 åring snart) blitt mer og mer utsatt for "å bli uggen". Heldigvis ikke blitt skikkelig ubrukelig sjøsyk, men kjenner litt på frykten for det med 3 små barn ombord. Vi går heldigvis ikke ut i drittvær, men 1-2m merkes. Så tips tidligere om ingefær, og i en eldre tråd også ingefær tabletter. Så tenkte jeg skulle prøve dette for å se om det kan hjelpe. 

Tidligere har vi sverget til kavringer (pågen grove) og det har fungert aldeles perfekt på kona. Kanskje placebo, men virket iallfall. Har vurdert sjøsyketalebletter, men redd bivirkning med å bli trøtt når en f.eks skal seile i 22+ timer i strekk. 

Det er jo litt arbeid å skrelle ingefær og skjære opp i skiver/biter, men allikevel ... jeg tror jeg ville prøvd det med fersk ingefær først.  Dersom det fungerer, kan man jo senere teste ut forenklede varianter som tabletter, teposer eller krydderglass med tørket og malt ingefær.

Den ferske ingefæren kan kokes med vann i noen minutter, så tilsetter man gjerne noen sitrondråper og drikker som varm te.  Jeg har hørt at noen drikker dette med en skje honning - det står jeg over, men er sikkert godt det og.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Jeg bruker mye ingefær i te. Trenger ikke skrelles men raspes på litt fin rasp for å få ut mest mulig av godstoffet. Har ikke prøvd det mot sjøsyke da, men ryktene sier det skal være bra.

Innvandrerbutikkene har ofte ingefærsnop med kraftig ingefærsmak, knallgode. Ser ut som en 20-pakning med sigaretter, kanskje litt mindre.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...