Maika Startet 24.Februar Link til dette innlegget Startet 24.Februar Jeg ønsker å ha mulighet til å stenge sirkulasjonen av motorens ferskvanns-kjølevann til varmtvanssberederen. Motoren er en VP MD-2030, og det er begrenset med plass der uttakene er, dvs. trangt å få plass til å skru på noen med store hendler, så jeg tenkte jeg kanskje kunne ha slike mini-kuleventiler. Er det ok med slike i messing, eller vil det kunne skape problemer med korrosjon: https://www.vvskupp.no/uponor/1009029/uponor-fpl-x-kuleventil-3-4-x-3-4-forniklet Evt andre alternativer? (Skrur jeg av håndtakene på de vanlige kuleventilene, så tar de kanskje heller ikke så mye plass?) Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 24.Februar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar Eller slike til halve prisen: https://www.billigvvs.no/34quot-kuleventil-ubehandlet-hylsenippel-1087579 (Det er vel messing, selv om det ikke står beskrevet) Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 24.Februar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar Biltema er billigere: https://www.biltema.no/bygg/vvs/sanitet-og-vann/ventiler-vvs/minikulventiler-vvs/kuleventil-hanhun-38-2000058806 https://www.biltema.no/bygg/vvs/sanitet-og-vann/ventiler-vvs/minikulventiler-vvs/minikuleventil-rett-38-x-38-2000061359 Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 24.Februar Link til dette innlegget Svart 24.Februar Hei. Det bør jo vera rimeleg tørt i motorrommet ditt, og du skal heilt sikkert har frosvæska i kretsen. Dvs. at det er lite sannsynleg med korrosjonsproblem. For ca. 15 år sidan monterte eg handpumper for å pumpa ut olja ved oljeskift. Då monterte eg eit par små kuleventilar nedst på motorane. Det er ikkje teikn til korrosjonsproblem. Dette var "tilfeldige" kuleventilar kjøpt hjå Tess. Dersom du først skal ha ventilar for å stenga desse kretsane er det kanskje best å ha ventilar du kan stenga utan bruk av verktøy? Sitér dette innlegget Link to post
Pondu_s Svart 24.Februar Link til dette innlegget Svart 24.Februar Du skal iallefall ikke kjøpe noe på biltema.Jeg har som rørlegger montert utallige ventiler av den fpl typen,største problemet med de er at de har en tendens til å sette seg om de ikke blir brukt. Jeg ville godt for en slik og tatt av hendel,jeg har i mine år som rørlegger sjeldent opplevd at den setter seg.https://www.vvskupp.no/muffe-muffe/-hash-5665003/cim11-cr-kuleventil-m-hendel-muffe-muffe Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 24.Februar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar Ask skrev 9 minutter siden: Dersom du først skal ha ventilar for å stenga desse kretsane er det kanskje best å ha ventilar du kan stenga utan bruk av verktøy? Jeg regner med at behovet for å stenge disse vil være sjeldent, (om noen gang i det hele tatt), så jeg tenkte at det ikke skulle være nødvendig å kunne stenge disse uten verktøy. Laba_n skrev 6 minutter siden: Du skal iallefall ikke kjøpe noe på biltema. Biltema er ikke spesielt poppulært hos rørleggerne, skjønner jeg :) Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 24.Februar Link til dette innlegget Svart 24.Februar Maika skrev 8 minutter siden: Jeg regner med at behovet for å stenge disse vil være sjeldent, (om noen gang i det hele tatt), så jeg tenkte at det ikke skulle være nødvendig å kunne stenge disse uten verktøy. Biltema er ikke spesielt poppulært hos rørleggerne, skjønner jeg :) Hei Dersom du monterer varmaren i separat sløyfa er eg einig. Dersom varmaren skal vera i serie med motoren så ville eg tenkt annleis. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 24.Februar Link til dette innlegget Svart 24.Februar Har själv sådana miniatyr-kulventiler i kylvattenkretsarna och tror säkert att Biltema-ventiler kan vara bra nog. Men var uppmärksam på genomloppet, en del mini-kulventiler har inte fullt genomlopp och det är lätt att strypa för mycket i varmvattenkretsen. Sitér dette innlegget Link to post
Pondu_s Svart 24.Februar Link til dette innlegget Svart 24.Februar Om ventilen sjeldent skal stenges så er den ventilen jeg linket til veldig god. Typen fpl eller balofix skal du styre unna. Dette har jeg jobbet med i mange år og jeg tør påstå at jeg vet hva som er bra og ikke.... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Februar Link til dette innlegget Svart 24.Februar Jeg har brukt ventiler fra Biltema for alle tenkelige konfigurasjoner, de funker helt greit. Sitér dette innlegget Link to post
Pondu_s Svart 24.Februar Link til dette innlegget Svart 24.Februar Hulda skrev 5 minutter siden: Jeg har brukt ventiler fra Biltema for alle tenkelige konfigurasjoner, de funker helt greit. Å de har stått ubrukt i 5-10år og funker helt fint? Og ikke minst skal man være så gjerrig at man går på biltema for å spare 100kr... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Februar Link til dette innlegget Svart 24.Februar Nei, jeg har aldri hatt bruk for ventiler som står i 5- til 10 år. Vanlig prosedyre i forhold jeg har vært engasjert i, ligger det inne at ventiler skal beveges med gitte intervaller. Uansett materiale eller prosess. Jeg har noen år som rørlegger innen olje og gass. Jeg har fagbrev jeg også. Sitér dette innlegget Link to post
Pondu_s Svart 24.Februar Link til dette innlegget Svart 24.Februar Hulda skrev 3 minutter siden: Nei, jeg har aldri hatt bruk for ventiler som står i 5- til 10 år. Vanlig prosedyre i forhold jeg har vært engasjert i, ligger det inne at ventiler skal beveges med gitte intervaller. Uansett materiale eller prosess. Jeg har noen år som rørlegger innen olje og gass. Jeg har fagbrev jeg også. Ja men da vet du gjerne at hos privatkunder så står gjerne ventil på inntak i 10-20år.Er det da montert en seteventil eller slusekran så sitter det,er det montert en slik kuleventil som jeg linket til så funket den helt fint. At du som rørlegger handler rørdeler på biltema er tja.. Det er ikke allt en skal spare penger på. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Februar Link til dette innlegget Svart 24.Februar Nei, det vet jeg ikke. Hvis folk ikke vil, kan, skjønner eller begriper så er ikke det noe jeg forholder meg til. Jeg er bare husrørlegger hos meg selv. Og her er det bare inntaksventilen som ikke er Biltema. Med unntaket av nåleventilen som fulgte med dassen da jeg byttet den. Nå avslutter jeg denne diskusjonen. Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 25.Februar Link til dette innlegget Svart 25.Februar For å forsvare Biltema litt: Biltema Tilbakeslagsventil, 1" (R25) Art.nr. 86-6163 kr89,90. Denne fungerer eksemplarisk på vannpumpa på hytta. Lokal vvs butikk skulle ha over kr900,- !! Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 26.Februar Link til dette innlegget Svart 26.Februar 7 hours ago, paxo said: For å forsvare Biltema litt: Biltema Tilbakeslagsventil, 1" (R25) Art.nr. 86-6163 kr89,90. Denne fungerer eksemplarisk på vannpumpa på hytta. Lokal vvs butikk skulle ha over kr900,- !! Er du sikker på at det er samme materiele på disse? Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Hulda Svart 26.Februar Link til dette innlegget Svart 26.Februar Nei, sikkert ikke. Den fra rørleggeren har kule i platina og resten er hvitt gull. Story, igjen: I forrige årtusen jobbet jeg med sentralsmøring. Det engelske selskapet laget en manifold i galvasnisert stål som sammen med rustfrie rør førte til at galvaniseringen forsvant og manifolden rustet noe helt hinsides. Jeg foreslo å lage denne 20 000-kroners manifolden i AISI 316. "Are you crazy Harold, far too expensive!" Så jeg satt meg ned og regnet på det. Prisøkningen ble rundt 150 kroner. Et halvt år etter på annonserte fabrikken en gjennomgripende nyvinning "All 18/8 Stainless Steel". 18/8 ligger vel og suller rundt AISI 304. Tror jeg, gidder ikke å google. Fabrikken gikk uansett konk. Mao, materialet i en 1" ventil gir ikke mange kronene utslag på prisen. Mesteparten av prisen ligger i maskinering, montering, lagerhold og frakt. Sitér dette innlegget Link to post
Pondu_s Svart 26.Februar Link til dette innlegget Svart 26.Februar -morten- skrev for 3 timer siden: Er du sikker på at det er samme materiele på disse? Med all sannsynlighet ikke samme kvalitet... Det er en grunn til at vvs rørleggere ikke kjøper rørdeler osv på biltema. Dra på megaflis så får du samme deler og merker som vi rørleggere bruker til en langt hyggeligere pris en hva du får av en rørlegger eventuelt bruk en nettbutikk... Ellers føler jeg meg trygg på at du får avkortning på forsikring på hytta om du får en lekkasje og du har benytta deler fra Biltema.Da lyser det,dette har jeg eller pjolter gjort. Sitér dette innlegget Link to post
Pondu_s Svart 26.Februar Link til dette innlegget Svart 26.Februar Da var det litt smøys etter dagens jobb,sto ballofix på sammlestokk og alle satt fast. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.