lr-80 Startet 25.Februar Link til dette innlegget Startet 25.Februar (redigert) Har så smått begynt å glede meg til ferien. Har fått noe makrell i indre Oslofjord, men oftest ikke noe napp. Ser bl.a. SV Polaris på YouTube, som fisker mye av maten selv på vei nordover, og det inspirerer. Hvor langt må jeg for å få noe særlig med fisk? Det blir nok ikke Vestlandet nå til sommeren (heller ned mot Sørlandet eller Bästkusten), men innen få år skal jeg nok både dit og lenger nordover. Så altså: hvordan få fisk i nærområdet (Oslo-Kristiansand/Göteborg) nå? Og hvordan ende opp der jeg er sikker på å hente middag når ferien blir litt lengre om et par år? Er helt grønn på dette, og har kun et par fiskestenger med stingsild. Skal jeg drive rundt på grunne banker, eller skal jeg dorge under seil? Jeg tar gjerne imot dine beste tips! Jeg har fisket noe fra land og båt i Trondheimsfjorden, men der er det andre forekomster enn her i Oslofjorden… Redigert 25.Februar av lr-80 Oppdatert for å vise at jeg er ute etter både kortreiste og «langreiste» erfaringer. (see edit history) Link to post
Torsen67 Svart 25.Februar Link til dette innlegget Svart 25.Februar Med riktig utstyr så bør du få makrell. Men du bør lese deg litt opp på dette for å få best utbytte. Ellers hadde jeg satset på noen bokser med fiskeboller i reserve Link to post
Big Horn Svart 25.Februar Link til dette innlegget Svart 25.Februar 3,5 knop med harpe og svarte kroker drar mye makrell hvertfall fra Lågøya og sørover. Link to post
Hulda Svart 25.Februar Link til dette innlegget Svart 25.Februar Dorge og seile gir deg mer makrell enn du orker å tygge i deg. Hvertfall mellom Son og Göteborg. Og det er vel stort sett det som er igjen av fisk. Sydover i Bohuslän har det begynt å komme en del rokke, for de som liker det. Link to post
pipe Svart 27.Februar Link til dette innlegget Svart 27.Februar lr-80 skrev On 25.2.2025 at 13.31: Er helt grønn på dette, og har kun et par fiskestenger med stingsild. Skal jeg drive rundt på grunne banker, eller skal jeg dorge under seil? Hvis du tauer rundet på en stingsild når du seiler så får du mer makrell en du orker å tygge i deg i løpet av sesongen. Tipper du også kan hilse på sjøørreten og kanskje havabbor. Den som fisker får fisk og den som ikke fisker får ikke så ha snøret ute så napper det. Er vel ikke være enn det? Men klart skal du på fisketur så kommer man lengst med riktig utstyr og kunnskap men dorger man alltid rundt så er det gjerne godt nok. Link to post
lr-80 Svart 28.Februar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar Så bra. Takk for alle svar. Jeg få begynne der, dorge når jeg seiler, og spise så mye makrell jeg orker. Så får torsk og sei komme når jeg runder Lindesnes (forhåpentlig neste sommer). Link to post
Tore B Svart 2.Mars Link til dette innlegget Svart 2.Mars Du kan jo ta med deg et par sammenleggbare krabbeteiner for å få litt variasjon i kosten så lenge du er i Norge. Link to post
lr-80 Svart 2.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars Tore B skrev 48 minutter siden: Du kan jo ta med deg et par sammenleggbare krabbeteiner for å få litt variasjon i kosten så lenge du er i Norge. God ide 👍 Link to post
Hulda Svart 2.Mars Link til dette innlegget Svart 2.Mars Det er noe helt horribelt med tomme krabber nedover i Bohuslän. Kommer inn i hummerteinene, de blir bare kastet ut igjen. Link to post
seilfred Svart 2.Mars Link til dette innlegget Svart 2.Mars Var vel også faretruende mye miljøgifter i dem en stund? Er det kanskje fortsatt?? Hørte om alarmerende kvikksølv nivåer i krabben fra hvaler-omrdet, nærmere bestemt tisler.. men har ikke fakta. Ville sjekket det nøye først hvertfall Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Lazyjack Svart 2.Mars Link til dette innlegget Svart 2.Mars Big Horn skrev On 25.2.2025 at 14.49: 3,5 knop med harpe og svarte kroker drar mye makrell hvertfall fra Lågøya og sørover. Bare et spørsmål: Hva betyr svarte kroker? Er det rett og slett kroker uten agn eller betyr det noe om krokene er sølvfarget eller annet? Link to post
Big Horn Svart 2.Mars Link til dette innlegget Svart 2.Mars Svarte vanlige kroker uten agn. Fungerer bedre enn sølvbling eller gummimark. Link to post
Luske_Ludvig Svart 2.Mars Link til dette innlegget Svart 2.Mars Bare ikke steik fisk og serlig makrell inni kabinen. Da lukter det makrell ett helt år. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn