Jump to content

Switching mellom landstrøm og inverter

Maika

Recommended Posts

Ref en annen tråd, så vil jeg i stikkontaktene mine ombord kunne velge mellom landstrøm og inverter-strøm, noe jeg syns fortjener en egen tråd. Det kan være svært farlig å blande strøm fra forskjellige kilder, så jeg må ha en mulighet for switching, og vil for sikkerhetens skyld ha noe som er litt kvalitet.

Jeg kan da velge mellom manuelle switcher, som denne enkle fra Sterling til noen hundrelapper:

https://sterling-power.com/products/230v-manual-16-30-50a-3-way-crossover-switch?srsltid=AfmBOordiIkYoDx19e2bO7-NeXQR4LVqSfod7Ty_E5kUzCAo1XTB8t4t

Eller denne mer fancy fra BlueSea som kommer på ca 5000,-:

https://www.bluesea.com/products/8358/AC_Rotary_Switch_Panel_30_Ampere_3_positions_%2B_OFF_2_Pole

Eller automatiske løsninger som denne fra Victron (med riktignok bare to inputs) som jeg finner til 3750,-/4750,- (avhengig av modell):
https://www.victronenergy.com/transfer-switches/ve-transfer-switch#pd-nav-image

Eller denne fra Sterling som ender på ca 9000,- (eller noe over 6000,- hvis jeg får den sendt til bror i Danmark), med remote panel som viser hvilken input som er i bruk og gir manuell overstyring :
https://sterling-power.com/products/automatic-manual-ac-power-selector-switch?variant=891891343

Vi ligger jo ikke ofte til havn, så det er vanskelig å forsvare noe annet enn den billigste manuelle, men kanskje noen har noen meninger om dette som er interessant å høre? 

Ser at den dyre automatiske fra Sterling ikke fungerer med power saving-funksjon på inverteren, noe vi bruker mest.

Det samme gjelder vel kanskje for Victron sin (selv om det ikke står noe om det i manualen), og jeg syns 5K er for mye for et par led-lys, så det blir fort Hulda-stil her i gården også.

Forskjellige folk har forskjellige behov, men ... hos meg er i allefall behovet for 220V ganske begrenset, det aller meste av konsumenter er koblet til 12V-anlegget, det går tidvis uker mellom hver gang jeg starter opp inverteren - for ting som loddebolter, vinkelsliper, etc, samt lading av ett og annet sært batteri hvor jeg kun har 220V-lader tilgjengelig.  Ofte er jeg enda sjeldnere koblet til landstrøm.  Dermed er en helmanuell løsning mer enn godt nok.  Jeg har rett og slett bare kappet den innvendige landstrømsinntaksledningen, satt på hanplugg og hunplugg på denne, så kan jeg koble inverteren rett på landstrømsinntaket.  Litt styr er det, jeg må jo da også skru av batteriladning (ellers blir det mye varmetap når batterilader forskyner inverter som forsyner batterilader ...) og eventuelt også varmtvannsbereder (avhengig av hvor mye batterikapasitet jeg har tilgjengelig).

Et alternativ som ble nevnt i en annen tråd er å koble landstrømsinntaket rett inn på en heftig batterilader og koble alt av forbruk rett på inverter.  Det gir noen fordeler, som at man er sikret strøm 24/7 i stikkontaktene uavhengig av kvaliteten på landstrømmen, samt at man (dersom batteriladerene er kraftig nok) er i stand til å hente ut nært 100% av kapasiteten fra landstrømmen uten å risikere at sikringene går.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Maika skrev for 10 timer siden:

Ser at den dyre automatiske fra Sterling ikke fungerer med power saving-funksjon på inverteren, noe vi bruker mest.

Det samme gjelder vel kanskje for Victron sin (selv om det ikke står noe om det i manualen),

Fikk svar om at det vil ikke være noe problem å bruke inverter i Eco mode med Victron VE Transfer Switch, så da er den løsningen fortsatt aktuell for min del.

Er ikke dette mulig å løse med et par vekslende kontaktorer som trigges når landstrøm kobles til? Slik at til vanlig er inverter tilkoblet, men straks landstrøm kobles til kobler kontaktorene ut inverter og kobler inn landstrøm. 

Dette vil i så fall være en helautomatisk løsning, noe som er en fordel for enkelte av oss. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Siden du likevel må ha elektriker ombord så kan han løse dette med et din-relé/kontaktor i en liten boks til en lavere pris. Slik er det gjort i min båt, originalt fra importør. Landstrøm er koplet til NO kontakter og Inverter til NC kontakter. Kontaktor har AC spole så når landstrøm koples til så sjalter kontaktor og legger inn landstrøm som kilde.

Har ordnet dette med kontaktorer, men strømmen rekker å slå ut sikringene på land før den slår over fra landstrøm til generator. Må sikkert inn med en tidsforsenker eller noe lignende for at dette skal fungere opptimalt. En som har elektro kunnskap må gjerne tegne opp et forslag som fungerer.

Ankriel skrev for 2 timer siden:

Har ordnet dette med kontaktorer, men strømmen rekker å slå ut sikringene på land før den slår over fra landstrøm til generator. Må sikkert inn med en tidsforsenker eller noe lignende for at dette skal fungere opptimalt. En som har elektro kunnskap må gjerne tegne opp et forslag som fungerer.

Dersom en bruker flere uavhengige kontaktorer kan det bli kluss, men med en kontaktor der en er garantert break before make så bør det ikke være noe behov for forsinkelse. Har i alle fall ikke erfart slike problemer med mitt oppsett. Kontaktor må ha 4 poler, 2NO og 2NC.

Ankriel skrev for 5 timer siden:

Ok, har flere kontaktorer ja, 2stk. Må eventuelt bygge om da slik at den bryter strømmen før den kobler til for at dette skal fungere opptimalt.

Ja, du må ha tidsrelé som forsinker innslaget på kontaktor fra landstrøm om du har to kontaktorer. 1 sekund tidsforsinkelse er mer enn nok.

Alltid noen som vil snakke om noe annet enn det TS spurte om. Jeg bruker inverteren mange ganger om dagen, og kunne nok ha tenkt meg en slik løsning. Det er imidlertid ikke lov å ordne selv og jeg har andre fagfolk jeg må bruke penger på, så jeg bruker skjøteledning med grenkontakt ut fra inverteren. Rekker det meste. Ikke så elegant, men funker.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

17 hours ago, tobixen said:

Et alternativ som ble nevnt i en annen tråd er å koble landstrømsinntaket rett inn på en heftig batterilader og koble alt av forbruk rett på inverter.

Jeg har en Mastervolt Combimaster lader/inverter, og den kobler inn inverteren automatisk dersom landstrøm ikke er tilgjengelig, eventuelt at jeg prøver å bruke mer strøm enn landstrømmen kan levere. Det er en instilling på inverteren der du kan stille inn hvor mange amp landstrøm er tilgjengelig. 

Landstrømmen er koblet til laderen/inverteren (og ikke tilkoblet andre plasser), og uttaket fra inverteren er koblet til båtens fordelingspanel.

Fungerer helt sømløst.

Fantino skrev for 20 timer siden:

Siden du likevel må ha elektriker ombord så kan han løse dette med et din-relé/kontaktor i en liten boks til en lavere pris. Slik er det gjort i min båt, originalt fra importør. Landstrøm er koplet til NO kontakter og Inverter til NC kontakter. Kontaktor har AC spole så når landstrøm koples til så sjalter kontaktor og legger inn landstrøm som kilde.

Av nysgjerrighet, er det en mindre tidsforsinkelse i mellom?

Akkurat på dette vil jeg personlig hatt manuell bryter, som er en rimelig og funksjonell løsning.:glimter:

Ev. inverter med denne funksjonalitet integrert. 

TrikkerN Lønning skrev 55 minutter siden:

Av nysgjerrighet, er det en mindre tidsforsinkelse i mellom?

Akkurat på dette vil jeg personlig hatt manuell bryter, som er en rimelig og funksjonell løsning.:glimter:

Ev. inverter med denne funksjonalitet integrert. 

Nei, bare en stor kontaktor i en liten DIN-boks. Schneider om jeg husker rett. Så vidt jeg kan forstå så går jo sleiden på begge kontakter samtidig (mekanisk forbundet) og dermed kan det ikke bli overlapp. Slike kontaktorer har vel også en spesifikk minimumstid mellom make og break har jeg sett på spec ark.

Alt kan jo svikte, f.eks. en fastbrent kontakt som likevel tillater de andre å veksle, men det ville jo hatt samme konsekvens om jeg hadde hatt flere kontaktorer og en tidsforsinkelse? Så jeg tenker vel at det enkleste gjerne er det beste?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...