Jump to content

Bytte tuber på Grand rib

Viksund Bravo

Recommended Posts

Duken på vår Grand 275 rib var sliten og med hull. Selve skroget er helt fint, og fant ut at jeg ville kjøpe hele tuben ny. Da blir det « ny» jolle til en billig penge. 
Dette har jeg ikke gjort før, så tips til fremgangsmåte tas imot med takk 🙂

Alt må limes. Det er ingen ferdige spor som denne kan tres inn i slik noen større båter har. 

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Hadde en Grand Rib mener den var 310 for noen år siden. Der ble gummien i tuben helt klissete den hadde ikke tålt å ligge i sola fremme på dekket på seilbåten vår. Undersøkte da muligheten for å skifte tuben. Men prisen for en ny var jo slik at en like godt kunne kjøpe ny rib. Mulig det har endret seg, har du sjekket pris på ny tube?

Har kjøpt duken. Ca 1/3 av pris for ny båt. Så da blir det en rimelig « ny» båt. 
Har lett litt på YouTube men har ikke helt funnet rett instruksjon. 
spennende prosjekt iallefall 😅

• 2 uker senere...

IMG_1020.jpeg.39614e35ab445718dffd0cc6ddc40421.jpegFerdig med prosjektet, og må si meg fornøyd med resultatet 🙂

Brukte et lim som først skal tørke, og så aktiveres med varmepistol for sammensetting. Sitter en vinkellist hele veien mellom tube og skrog som først ble limt til tube etter nøye måling og merking. Så ble alt limt til skroget. Deretter er det å montere bred pvc stripe hele veien under som sitter over skrog og tube. Til slutt opp på sidene bak. 
selvfølgelig litt hektisk når det står på. Redd for å varme for mye, og limet hugger til momentant, så det er ikke noe angreknapp underveis. 
Måtte fjerne et par bokstaver før montering av puter til snap- daviter. Gikk greit med varme. 

IMG_0956.jpeg

IMG_0957.jpeg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...