Senjahopen Startet 26.Februar Link til dette innlegget Startet 26.Februar Må skifte ut halve dekket ombord pga råte i kryssfiner og bjelkelag. Da går jeg for alu hele veien. Ikke helt landet på om jeg skal legge u-profil til bjelkelag eller om det blir firkantrør enda, men etterhvert så må det uansett isoleres. det er dekk over motorrom, så tenkte å isolere og etterhvert kle med blikk og poppe fast. Men er det noen feller å gå i her? Ønsker jo å holde et tørt og fint maskinrom… har tidligere brukt armaflex i skrogsider og sånn, men vil lyddempende plater fungere bra mot varmetap også? Eller bør en legge begge deler? og isåfall hva legges øverst rett mot dekksplatene? https://www.flak.no/produkter/motortilbehoer/isolasjon-og-motordempere/motorromsisolasjon-m-aluminium-pH1034790 https://www.biltema.no/bil---mc/biltilbehor/lydisolering/lyddempingsplate-1000-x-500-x-30-mm-2000058346?gad_source=1&gclid=Cj0KCQiA8fW9BhC8ARIsACwHqYq8Otqwi-MsKyfnD1NAbb61arebDf2A60L0x68-pml2ML4Lme1Xe-AaAoBTEALw_wcB er disse brukbare, og noenlunde det samme? Biltema for tilgjengeligheten sin del er en fordel for meg. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.Februar Link til dette innlegget Svart 26.Februar Du bør i såfall bruke Biltema 36-9221. Demper både lyd og varme. Om de henger i dekket over motoren, ville jeg skrudd de fast. Stoler ikke ubetinget på lim. Sitér dette innlegget Link to post
Senjahopen Svart 26.Februar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar Nei med temperatursvigningene er det nok best å sikre seg ja. Blikk under er nok det beste, da har man jo sjans å gjøre reint i fremtiden også. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.Februar Link til dette innlegget Svart 26.Februar Bruk heller perforert aluminiumsplate, så blir lyddempingen bedre. Slik har isloasjonen hengt hos meg borti 20 år. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 26.Februar Link til dette innlegget Svart 26.Februar Har nå både hatt og ikke minst brukt en del båter bygd i aluminium. Og jeg er ikke i tvil om hva som har vørt den mest effektive og ikke minst holdbare isolasjonen. De verfts byde båtene som har vert isolert med Roocwool har jo Absolut fungert best. Både med tanke på lyd og varme. Sitér dette innlegget Link to post
Senjahopen Svart 26.Februar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar Åja med hull i? Er det for at evt fukt skal renne ut? Bedre lufting? Må jo være siste sort å vaske det der men… hvis det har sine fordeler så? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 26.Februar Link til dette innlegget Svart 26.Februar Kler du med en perforert plate får du bedre lyddemping. Sitér dette innlegget Link to post
Senjahopen Svart 26.Februar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar Får legge sjela i å få 110% tett eksos så det ikke blir behov for nedvask da sikkert, støy er vel ikke cummins 4bt sin beste side så Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.