Jump to content

Hvordan skjære/sage/kutte i skumgummi?

tom Cognac

Recommended Posts

Så er jeg straks i gang med fortsatt restaurering i båten min. Nå skal jeg få laget nye sitteputer og ryggputer til forpiggen. Putene som er der nå er nok ikke de originale. Sitteputene er for store og passformen putene imellom blir derfor dårlig. Ryggputene er slaskete og slitt. Jeg planlegger å tilpasse skumgummien i sitteputene bedre dvs: ta av eksisterende trekk, tilpasse skumgummien og få sydd nytt trekk. Til ryggputene har jeg laget plater som skrus fast til hylla mot skrogsiden. Her skal skumgummien tilpasses til platestørrelsen og trekk sys. Jeg har en dyktig syerske som skal ta syjobben. Jeg tenkte å tilpasse skumgummien selv. Jeg kjøper skumgummimadrass på Jysk (https://jysk.no/soverom/madrasser/barnemadrasser/skummadrass-60x120-ygna-bf5), men er veldig usikker på hvordan jeg kutter den opp. Hvordan skal jeg gjøre det? Kan jeg sage - bruke skarp kniv (tapetkniv f.eks) - hvordan gjør jeg det best? Noen som har erfaring med dette? Bildet viser hvordan det har sett ut før jeg rev det ut :smiler:

puteribten.jpg.ad8ea9710d5e2d4acefce28a8a65312f.jpg

jeg tørker ut på land....!

En god skarp kniv går fint, helst litt langt blad.  Merket opp hvor kuttet skulle være og dro kniven en gang over og fikk ett kutt på ca en cm dybde. Åpnet kuttet ved å bøye litt på skumgummien og tok ett nytt snitt. Følte det var måten for meg for  å ha kontroll på kuttingen.

Sa ingenting til konemor at jeg synes en av hennes kniver fra kjøkkenet var ypperlig til bruken. :fniser:

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Har nettopp tilpasset en 10cm tykk skumgummimadreass.

Kostet på meg en helt ny kniv med ubesudlet blad, to snitt så var jeg gjennom, helt rene snittkanter. 

Merket snittet på forhånd med sort sprittusj. 

Kniv kr 49,90 hos Claes https://images.clasohlson.com/medias/sys_master/hbe/hd1/68447353110558.jpg

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

finnarne skrev for 15 timer siden:

For meg tror jeg det blir 0 kr på kniv fra biltema, siden den ligger her,

Nytt blad og ut i full lengde, jeg brukte en lang  aluminiums linjal , som fabrikk skjert.

En jeg snakket med, brukte to planker og tvinger, jeg synes det ble mye styr.  

Baard skrev for 16 timer siden:

Tror jeg ville satset på en sånn en nå: Batteridrevet varmskjærer 4 V | Ryobi USB Lithium RHC4-0 | Jula

Vil ikke den smelte og gir harde sårkanter på skumgummien ?

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Isolasjonskniv som har vært nevnt synes jeg fungerte utmerket. Hadde noen fra Glava liggende så brukte de og bevarte freden med rederinnen :glorie:

Glava sin kniv mener jeg er litt taggete og derfor måtte jeg «sage» uten at det var noen stor sak. 
Du for rette nok kutt med isolasjonskniv

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...