Jump to content

sv Hulda har et spøkelsesbatteri.

Hulda

Recommended Posts

Mitt startbatteri fra 2015 drar ikke starteren rundt. Batteriet er på 225 Ah og CCA 1300 A. Veier 60 kg, så det er ikke noe pinglebatteti. Saken er at halvannen uke etter siste lading er hvilespenningen 12,95 V. Og alle cellene har egenvekt >1300. Altså, batteriet er i teorien som nytt. Etter to startforsøk med gløding burde toppspenningen vært tatt vekk. Den er fremdeles 12,95 V. Batteriet går uansett i søpla. Dog hadde det vært artig om noen har idé om hvorfor. Det eneste jeg kan tenke meg er at det er et nestenbrudd i batteriet som kun lar noen få A passere. For det er plenty futt til å dra toalettpumpen.

Her hadde jeg sjekket alle koblinger, inklusive jord til blokk. Kanskje by-passe alt med startkabler? 
Ellers har jeg hatt AGM batteri med samme symptomer. Hvilespenning ok, men ingen kapasitet. Som om arealet på cellene var redusert. 

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Det er typisk når ei celle i batteriet er dårlig.

Viser normal spenning ved liten eller ingen belastning.

Vist du måler batteriet menst du starter vil du nok sjå spenningen detter til 9-10 volt.

Har hatt noken biltema batteri som har vore sånn og noken valtra batteri som har køddet litt

11 minutes ago, Viksund Bravo said:

Her hadde jeg sjekket alle koblinger, inklusive jord til blokk.

Enig, dårlig kontakt et sted er en allminnelig feilkilde.  Måling av spenningsfall ved batteriet vs ved startmotoren vil kunne gi en god indikasjon på om det er kontaktfeil, hvis det er mulig å få til.

Minnes en gang jeg røsket ut den gamle eberspacheren etter år med problemer og gjentatte reperasjonsforsøk, satte i en splitter ny, og ... problemet bestod.  Problemet lå i at det ikke var nok oomph i dieselpumpa (den gamle pumpa fungerte, ingen tvil om det, men den fungerte ikke godt nok).  En dieselpumpe koster vel noen få hundrelapper, hele varmeren kom vel på ti båtlapper tror jeg.  Moralen er at man ikke kaster ting før man er 100% sikker på at det er defekt :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Da tar jeg det én gang til, jeg. 225 Ah batteri starter ikke V8'er. Et 115 Ah batteri starter V8'ern momentant. Jeg ville trodd at kjøring av toalettpumpen og et par startforsøk skulle gitt utslag på spenning eller syrevekt. Det gjør det ikke. Og det er hva som forbauser meg. Jeg vet at batteriet er defekt. Nå skal jeg hente sekketralla og trille det bort til battericontaineren.

Høyst privat synsing, setter en knapp på sulfaterte blyplater etter mer eller mindre normal aldring. Belegg på blyplatene som bremser elektronenes frie vandring. Som å stenge et felt på E6 i rush'en, bilene kommer fram men ikke i samme tempo. Samme med elektronene her.

45 minutes ago, Hulda said:

Da tar jeg det én gang til, jeg. 225 Ah batteri starter ikke V8'er. Et 115 Ah batteri starter V8'ern momentant.

Ble batteriklemmene koblet fra 225Ah-batteriet, koblet til 115Ah-batteriet og så tilbake igjen, eller står 115Ah-batteriet klart til bruk, og omkoblingen ble gjort vha brytere? Jeg ser selvfølgelig sannsynligheten i at det ti år gamle batteriet er dødt, men dersom det siste er tilfellet så er det fortsatt en mulighet for kontaktfeil mellom batteripoler og ledningsnett :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

For det det er verdt. En lang diskusjon med chatgpt ender sånn:

"Konklusjon:
Et batteri med høy syrevekt men lav kapasitet er ofte et tegn på vanntap, sulfatering eller celleskade. Hvis batteriet ikke kan holde spenning selv etter lading, kan det være utslitt og bør byttes ut."

Det siste var nok veldig nyttig, tenker jeg ;-).

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

tobixen skrev for 2 timer siden:

Ble batteriklemmene koblet fra 225Ah-batteriet, koblet til 115Ah-batteriet og så tilbake igjen, eller står 115Ah-batteriet klart til bruk, og omkoblingen ble gjort vha brytere?

Henger meg på denne. Syrevekt og hvilespenning virker å være helt hundre, så er det en mulighet for restriksjon mellom batteri og der det andre batteriet kobles/ sjaltes inn?

Var alt helt i orden ved forrige start? Ofte skjer jo slikt over tid og man merker at starten blir slappere og slappere lenge før den ikke greier  å dra rundt.

Vært artig og kjørt en belastningstester rett på batteriet samt målt spenning samtidig. Men batteriet er kanskje på batterikirkegården allerede? 

Mvh. SAP

Hulda skrev for 3 timer siden:

Da tar jeg det én gang til, jeg. 225 Ah batteri starter ikke V8'er. Et 115 Ah batteri starter V8'ern momentant. Jeg ville trodd at kjøring av toalettpumpen og et par startforsøk skulle gitt utslag på spenning eller syrevekt. Det gjør det ikke. Og det er hva som forbauser meg. Jeg vet at batteriet er defekt. Nå skal jeg hente sekketralla og trille det bort til battericontaineren.

Internt delvis brudd kan vel forklare disse symptomene? Har vært ute for det samme et par ganger. Cellene er fulladet men du får ikke tappet særlig strøm fordi intern motstand er for høy.

Det gikk fra '100' på en start, til '0' på neste start. Det er ingen buler på batteriet. Det har det vannet det skal ha. Det har aldri gått tomt for vann, alltid korrekt med vann over celleplatene. Aldri utladet mer enn til 60 % max. Og med 1300 CCA er det et meget potent batteri. Derfor antar jeg, som Fantino, at det har skjedd et brudd i batteriet. Så i stedet for 1300 CCA, leverer det kanske 50 CCA, bare for å ta et tall. Men nå ligger det i battericontaineren og venter på regenerering. Batteriet reklamerer forresten med å være laget i EU. Batteriet burde holdt 3 år til.

Jeg har opplevd akkurat det samme. Startet motoren min uten problemer og etter en kort kjøretur så skulle jeg  starte på nytt,da var det ikke liv i startmotoren.  Batteriet hadde plutselig uten forvarsel fått ett innvendig brudd. Der var også hvilespenning og syrevekt helt perfekt. (3 år gammelt Biltemabatteri) Satt dit ett nytt batteri og båten gikk perfekt i mange sesonger etterpå. 

Hulda skrev 40 minutter siden:

Jeg begynner å bli for gammel for 225 Ah batterier.

Jeg er i lithiumalderen selv. Håper det har kommet mer AAC kapasitet til start- og trusterbatterier må ut.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Slike batterier leverer blant annet Skanbatt. Problemet er prisen på borti 13000. I tillegg kommer beskyttelse av motorens dynamo. Som kan innebære ekstra batteri, DC/DC-lader. Og med flaks kryper man under 20000 for å kunne starte motoren.

Hulda har 400 Ah Li som forbruksbank. Fungerer helt greit.

StorStas skrev On 26.2.2025 at 13.31:

Høyst privat synsing, setter en knapp på sulfaterte blyplater etter mer eller mindre normal aldring. Belegg på blyplatene som bremser elektronenes frie vandring. Som å stenge et felt på E6 i rush'en, bilene kommer fram men ikke i samme tempo. Samme med elektronene her.

Helt enig her. Desto mer sulfatert blyplatene er desto mindre ampertimer og desto lavere CCA får du. Dette til tross av att både spenning og syre vekt ser helt normalt ut. Enkleste måten å verifisere dette på, er å måle spenningen mens man belaster batteriet.  Hadde spenningen vært lavere er det mer sannsynlig at det er feil på en celle.

Sulfatering er noe som skjer over tid, ikke i løpet noen timer. Jeg hører det på startmotoren hvor mye strøm som går gjennom systemet. 1300 A smeller starteren rundt i en fantastisk fart. Det nye 115 A startbatteriet jeg har nå med under 1000 A er vesentlig dauere. 

Kunne egentlig tenkt meg startbatteriet fra Skanbatt som gir 1500 A. Det koster borti 13000 kroner, krever budsjettanalyse, ombygging og fintenking.

Jeg er glad jeg har en motor/starter som klarer seg med et 5 år gammelt Biltema 620A CCA batteri. Hvor fort starteren går rundt er ikke greit å vurdere når motoren fyrer på drøyt 1 sekund, men det er fort.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ja. V8'ern min er også ekstremt startvillig. Men stor motor krever mer strøm. Kan godt tenke meg at batteriet jeg har nå er et godt stykke under 1000 A. Så det kommer nok ikke å leve lenge som primærbatteri. Lav spenning/amp er noe som sliter på startmotoren.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...