Hulda Startet 26.Februar Link til dette innlegget Startet 26.Februar Mitt startbatteri fra 2015 drar ikke starteren rundt. Batteriet er på 225 Ah og CCA 1300 A. Veier 60 kg, så det er ikke noe pinglebatteti. Saken er at halvannen uke etter siste lading er hvilespenningen 12,95 V. Og alle cellene har egenvekt >1300. Altså, batteriet er i teorien som nytt. Etter to startforsøk med gløding burde toppspenningen vært tatt vekk. Den er fremdeles 12,95 V. Batteriet går uansett i søpla. Dog hadde det vært artig om noen har idé om hvorfor. Det eneste jeg kan tenke meg er at det er et nestenbrudd i batteriet som kun lar noen få A passere. For det er plenty futt til å dra toalettpumpen. Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 26.Februar Link til dette innlegget Svart 26.Februar Tror du må måle spenninger mens du prøver å starte. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
tobixen Svart 26.Februar Link til dette innlegget Svart 26.Februar Har du utelukket at det kan være problemer med starteren? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Viksund Bravo Svart 26.Februar Link til dette innlegget Svart 26.Februar Her hadde jeg sjekket alle koblinger, inklusive jord til blokk. Kanskje by-passe alt med startkabler? Ellers har jeg hatt AGM batteri med samme symptomer. Hvilespenning ok, men ingen kapasitet. Som om arealet på cellene var redusert. Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Portofin Svart 26.Februar Link til dette innlegget Svart 26.Februar Det er typisk når ei celle i batteriet er dårlig. Viser normal spenning ved liten eller ingen belastning. Vist du måler batteriet menst du starter vil du nok sjå spenningen detter til 9-10 volt. Har hatt noken biltema batteri som har vore sånn og noken valtra batteri som har køddet litt Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.Februar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar Neida, V8'ern brummer i vei på reservebatteriet. Defekt er det uansett. Det som undrer meg er syrevekten. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 26.Februar Link til dette innlegget Svart 26.Februar Viksund Bravo skrev On 26.2.2025 at 11.29: Her hadde jeg sjekket alle koblinger, inklusive jord til blokk. Vis hele sitatet Enig, dårlig kontakt et sted er en allminnelig feilkilde. Måling av spenningsfall ved batteriet vs ved startmotoren vil kunne gi en god indikasjon på om det er kontaktfeil, hvis det er mulig å få til. Minnes en gang jeg røsket ut den gamle eberspacheren etter år med problemer og gjentatte reperasjonsforsøk, satte i en splitter ny, og ... problemet bestod. Problemet lå i at det ikke var nok oomph i dieselpumpa (den gamle pumpa fungerte, ingen tvil om det, men den fungerte ikke godt nok). En dieselpumpe koster vel noen få hundrelapper, hele varmeren kom vel på ti båtlapper tror jeg. Moralen er at man ikke kaster ting før man er 100% sikker på at det er defekt :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Hulda Svart 26.Februar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar Da tar jeg det én gang til, jeg. 225 Ah batteri starter ikke V8'er. Et 115 Ah batteri starter V8'ern momentant. Jeg ville trodd at kjøring av toalettpumpen og et par startforsøk skulle gitt utslag på spenning eller syrevekt. Det gjør det ikke. Og det er hva som forbauser meg. Jeg vet at batteriet er defekt. Nå skal jeg hente sekketralla og trille det bort til battericontaineren. Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 26.Februar Link til dette innlegget Svart 26.Februar Høyst privat synsing, setter en knapp på sulfaterte blyplater etter mer eller mindre normal aldring. Belegg på blyplatene som bremser elektronenes frie vandring. Som å stenge et felt på E6 i rush'en, bilene kommer fram men ikke i samme tempo. Samme med elektronene her. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.Februar Link til dette innlegget Svart 26.Februar Det er vel som med gamle vannrør. Det hjelper ikke med godt vann og bra trykk når rørene er tette av rust. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tobixen Svart 26.Februar Link til dette innlegget Svart 26.Februar Hulda skrev On 26.2.2025 at 12.07: Da tar jeg det én gang til, jeg. 225 Ah batteri starter ikke V8'er. Et 115 Ah batteri starter V8'ern momentant. Vis hele sitatet Ble batteriklemmene koblet fra 225Ah-batteriet, koblet til 115Ah-batteriet og så tilbake igjen, eller står 115Ah-batteriet klart til bruk, og omkoblingen ble gjort vha brytere? Jeg ser selvfølgelig sannsynligheten i at det ti år gamle batteriet er dødt, men dersom det siste er tilfellet så er det fortsatt en mulighet for kontaktfeil mellom batteripoler og ledningsnett :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Steihy Svart 26.Februar Link til dette innlegget Svart 26.Februar For det det er verdt. En lang diskusjon med chatgpt ender sånn: "Konklusjon: Et batteri med høy syrevekt men lav kapasitet er ofte et tegn på vanntap, sulfatering eller celleskade. Hvis batteriet ikke kan holde spenning selv etter lading, kan det være utslitt og bør byttes ut." Det siste var nok veldig nyttig, tenker jeg ;-). Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
sap_2000 Svart 26.Februar Link til dette innlegget Svart 26.Februar tobixen skrev On 26.2.2025 at 12.56: Ble batteriklemmene koblet fra 225Ah-batteriet, koblet til 115Ah-batteriet og så tilbake igjen, eller står 115Ah-batteriet klart til bruk, og omkoblingen ble gjort vha brytere? Vis hele sitatet Henger meg på denne. Syrevekt og hvilespenning virker å være helt hundre, så er det en mulighet for restriksjon mellom batteri og der det andre batteriet kobles/ sjaltes inn? Var alt helt i orden ved forrige start? Ofte skjer jo slikt over tid og man merker at starten blir slappere og slappere lenge før den ikke greier å dra rundt. Vært artig og kjørt en belastningstester rett på batteriet samt målt spenning samtidig. Men batteriet er kanskje på batterikirkegården allerede? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Fantino Svart 26.Februar Link til dette innlegget Svart 26.Februar Hulda skrev On 26.2.2025 at 12.07: Da tar jeg det én gang til, jeg. 225 Ah batteri starter ikke V8'er. Et 115 Ah batteri starter V8'ern momentant. Jeg ville trodd at kjøring av toalettpumpen og et par startforsøk skulle gitt utslag på spenning eller syrevekt. Det gjør det ikke. Og det er hva som forbauser meg. Jeg vet at batteriet er defekt. Nå skal jeg hente sekketralla og trille det bort til battericontaineren. Vis hele sitatet Internt delvis brudd kan vel forklare disse symptomene? Har vært ute for det samme et par ganger. Cellene er fulladet men du får ikke tappet særlig strøm fordi intern motstand er for høy. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.Februar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar Det gikk fra '100' på en start, til '0' på neste start. Det er ingen buler på batteriet. Det har det vannet det skal ha. Det har aldri gått tomt for vann, alltid korrekt med vann over celleplatene. Aldri utladet mer enn til 60 % max. Og med 1300 CCA er det et meget potent batteri. Derfor antar jeg, som Fantino, at det har skjedd et brudd i batteriet. Så i stedet for 1300 CCA, leverer det kanske 50 CCA, bare for å ta et tall. Men nå ligger det i battericontaineren og venter på regenerering. Batteriet reklamerer forresten med å være laget i EU. Batteriet burde holdt 3 år til. Sitér dette innlegget Link to post
steyr t Svart 26.Februar Link til dette innlegget Svart 26.Februar Jeg har opplevd akkurat det samme. Startet motoren min uten problemer og etter en kort kjøretur så skulle jeg starte på nytt,da var det ikke liv i startmotoren. Batteriet hadde plutselig uten forvarsel fått ett innvendig brudd. Der var også hvilespenning og syrevekt helt perfekt. (3 år gammelt Biltemabatteri) Satt dit ett nytt batteri og båten gikk perfekt i mange sesonger etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.Februar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Februar Batteri på vei ut, og da røk det ene håndtket: Da er ikke jeg lenger eier av 59,9 kg batteri: Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart 27.Februar Link til dette innlegget Svart 27.Februar Greit å ha stålbåt når en strør om seg med batterier på den måten. Hadde du fått det over kanten? Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Hulda Svart 27.Februar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Februar Håndtaket røk da jeg skulle heise videre fra øverste bilde. Ga batteriet en ekstra 'husk' for å teste håndtaket. For sikkerhets skyld. Jeg begynner å bli for gammel for 225 Ah batterier. Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart 27.Februar Link til dette innlegget Svart 27.Februar Hulda skrev On 27.2.2025 at 8.20: Jeg begynner å bli for gammel for 225 Ah batterier. Vis hele sitatet Jeg er i lithiumalderen selv. Håper det har kommet mer AAC kapasitet til start- og trusterbatterier må ut. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Hulda Svart 27.Februar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Februar Slike batterier leverer blant annet Skanbatt. Problemet er prisen på borti 13000. I tillegg kommer beskyttelse av motorens dynamo. Som kan innebære ekstra batteri, DC/DC-lader. Og med flaks kryper man under 20000 for å kunne starte motoren. Hulda har 400 Ah Li som forbruksbank. Fungerer helt greit. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 27.Februar Link til dette innlegget Svart 27.Februar StorStas skrev On 26.2.2025 at 12.31: Høyst privat synsing, setter en knapp på sulfaterte blyplater etter mer eller mindre normal aldring. Belegg på blyplatene som bremser elektronenes frie vandring. Som å stenge et felt på E6 i rush'en, bilene kommer fram men ikke i samme tempo. Samme med elektronene her. Vis hele sitatet Helt enig her. Desto mer sulfatert blyplatene er desto mindre ampertimer og desto lavere CCA får du. Dette til tross av att både spenning og syre vekt ser helt normalt ut. Enkleste måten å verifisere dette på, er å måle spenningen mens man belaster batteriet. Hadde spenningen vært lavere er det mer sannsynlig at det er feil på en celle. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.Februar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Februar Sulfatering er noe som skjer over tid, ikke i løpet noen timer. Jeg hører det på startmotoren hvor mye strøm som går gjennom systemet. 1300 A smeller starteren rundt i en fantastisk fart. Det nye 115 A startbatteriet jeg har nå med under 1000 A er vesentlig dauere. Kunne egentlig tenkt meg startbatteriet fra Skanbatt som gir 1500 A. Det koster borti 13000 kroner, krever budsjettanalyse, ombygging og fintenking. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 27.Februar Link til dette innlegget Svart 27.Februar Jeg er glad jeg har en motor/starter som klarer seg med et 5 år gammelt Biltema 620A CCA batteri. Hvor fort starteren går rundt er ikke greit å vurdere når motoren fyrer på drøyt 1 sekund, men det er fort. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 27.Februar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Februar Ja. V8'ern min er også ekstremt startvillig. Men stor motor krever mer strøm. Kan godt tenke meg at batteriet jeg har nå er et godt stykke under 1000 A. Så det kommer nok ikke å leve lenge som primærbatteri. Lav spenning/amp er noe som sliter på startmotoren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.