Jump to content

sv Hulda har et spøkelsesbatteri.

Hulda

Recommended Posts

Hulda skrev for 11 timer siden:

Jeg begynner å bli for gammel for 225 Ah batterier.

Det låter kjent ut.

Hulda skrev for 4 timer siden:

Kan godt tenke meg at batteriet jeg har nå er et godt stykke under 1000 A. Så det kommer nok ikke å leve lenge som primærbatteri.

Det var jo ikke rare futten hvis batteriet er 225AH,

Hulda skrev for 5 timer siden:

Kunne egentlig tenkt meg startbatteriet fra Skanbatt som gir 1500 A. Det koster borti 13000 kroner, krever budsjettanalyse, ombygging og fintenking.

Du får gi lyd i fra deg på PM hvis du vil ha ett Sønak eller Bosch batteri til "innkjøpspris" levert hos en forhandler der du bor.
En fjerde del av prisen bør vel holde i masse vis...ville jeg tro
Dog ikke 1500A men 1300A er realistisk uten å måte tenke på de 3 tingene.

Sulfatering har vært nevnt, men det ser ikke ut til at noen her har erfaring med desulfatering eller reconditioning. De siste årene har jeg hver vår kjørt en ladesekvens med "recondition" på mitt batteri. Lader: CTEK MXS10. Recondition-modus gir en "kokespenning" på 16 volt i en periode. Vet ikke om den pulser. Startbatteri: Sønnak Dual SR350, 80Ah, CCA (kun) 510. Åpne blyceller med riktig syrevekt og mengde. Alltid vært godt over 50% ladet. Dette batteriet er nå 15 år (Produsert mai 2015.), og jeg fortsetter med dette så lenge motoren (D1-30F) er startvillig. Tilslutt regner jeg med at jeg kan juksekoble lithium bruksbanken i parallell før nytt startbatteri kjøpes inn. 

Du kan ikke få et batteri produsert i 2025 til å bli 15 år før i 2030. 

Laderen fra Stirling som lader startbatteriet mitt har desulfatering.

Laderen, Ctek, som lader baugbatteriet montert i 2013 har ikke desulfatering. Det er samme produsent for både start- og baugbatteri i Hulda. Den eneste forskjellen på disse batteriene er at baugbatteriet jobber mye mer enn startbatteriet.

Faxen skrev for 7 timer siden:

Ti år er et veldig gammelt batteri. Det var på 70 tallet at det gikk med 10 år gammelt batteri. Mer bly den gangen.

Fortsatt blir noen Japanske biler levert med Yuasa batterier med god gammel kvalitet som lett kan bli + 15 år gamle.
Men det er ikke samme kvalitet hvis du kjøper ett Yausa batteri på ettermarkedet selv ikke hvis du kjøper det av bilforhandleren.
Så ikke noe tvil om produsentene kan produsere bedre batterier hvis de vil

Faxen skrev for 22 timer siden:

Ti år er et veldig gammelt batteri. Det var på 70 tallet at det gikk med 10 år gammelt batteri. Mer bly den gangen.

Driste meg til å påstå at en av hemmeligheten til et langt batteri-liv er å unngå for mange dyp-utladninger, holde seg over 60%

Holde meg over 12V ved 5 A forbruk da holde mine i  over 10År,

fortalte en batteriguru i 1987 om mitt behov og forbrukere.

Guruen kom fram med 4 stk Fulem 140AH batterier svindyre ja, men er de det når de har holdt i 10 og 11

Fulem er utgått og det  "ekspertene "  tre forskjellige sier at det nærmeste jeg kom er  Sønnak SE1853.

Er nå i min andre runde med Sønnak.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Roger jo skrev On 1.3.2025 at 10.55:

Guruen kom fram med 4 stk Fulem 140AH batterier svindyre ja, men er de det når de har holdt i 10 og 11

Fulem er utgått og det  "ekspertene "  tre forskjellige sier at det nærmeste jeg kom er  Sønnak SE1853.

Er nå i min andre runde med Sønnak.

Trur Hulda kjøpte Exide EF1853 som er tvillingen

Da var batteriet på plass uten uhell av noe slag:

20250306_1222022.jpg.0f4ef5a4059096d0f4784c2f8d6e5d24.jpg

Skanbatt reservebatteri har CCA 800. Exide har CCA 1150.  Utmerket service fra pipe.

Når baugbatteriet fra 2013 ryker, blir det erstattet med LiFePO4.

Bare hyggelig å kunne dra i noen tråder for ett respektert forum medlem.
Ser Exide nå kommer med en serie litium batterier til greiere priser så kanskje vi kan gjenta stuntet når den tid kommer?
Det var fint batteriet fant veien til innsiden av Hulda og ikke havnet i drinken som en dyr isbit med ett stort plask.
Fikk du kvittering?
Hvis ikke har jeg fått en som kan videre sendes.

Det gikk greit og motoren starter.

Tar gjerne øvelsen en gang til. Men da trenger jeg et Li startbatteri til bruk som baugbatteri. Dog har ikke baugbatteriet konket enda. Jeg fikk kvittering, OK.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...