Pekka i arktis Startet 26.Februar Link til dette innlegget Startet 26.Februar Hei har en el-utfordring på nykjøpt brukt båt. Når jeg setter på varmevifta slukker Raymarin plotteren. Skal få den inn i varm hall snart og lurer på hvor jeg bør starte søk etter feil. Pekka Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.Februar Link til dette innlegget Svart 26.Februar Det er nok snakk om dårlig kontakt et sted, ikke jordfeil. For du har jo ikke jording på 12 volts anlegget. jeg ville skrudd løs alle kablesko, pusset rent og montert sammen igjen. Gjerne med litt polfett/vaselin på kontaktene for å holde fremtidig korrosjon unna. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 26.Februar Link til dette innlegget Svart 26.Februar Når du slår på 220 V vifte så slukker 12 V Raymarine? Sitér dette innlegget Link to post
Pekka i arktis Svart 26.Februar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar Da får jeg vel bare starte og gå over hele anlegget. sikkert en stund siden det har vært rørt. Sitér dette innlegget Link to post
Pekka i arktis Svart 26.Februar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar Hulda skrev On 26.2.2025 at 16.28: Når du slår på 220 V vifte så slukker 12 V Raymarine? Vis hele sitatet Nei 12 V vifte! Sitér dette innlegget Link to post
Cheyenne Svart 26.Februar Link til dette innlegget Svart 26.Februar Og hvor tar du strøm til den 220 volt varmevifta fra? Sitér dette innlegget Link to post
Pekka i arktis Svart 26.Februar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar Cheyenne skrev On 26.2.2025 at 18.43: Og hvor tar du strøm til den 220 volt varmevifta fra? Vis hele sitatet Sorry svarte litt raskt. det er 12V vifte Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.Februar Link til dette innlegget Svart 26.Februar Typiskspenningsfall som følge av dårlig kontakt eller generelt for mye motstand i anlegget. Ofte finner man årsaken på minussiden av anlegget. Sitér dette innlegget Link to post
Cheyenne Svart 26.Februar Link til dette innlegget Svart 26.Februar Var borti et tilfelle for mange år siden med en kar som hadde skiftet hele aggregatet til kjøleskapet siden det startet og stoppet hele tiden. Det nye oppførte seg helt likt. Etter å ha målt litt forskjellig er par minutter så snurret jeg litt på porselensikringen til kjøleboksen. Deretter var det helt i orden. Han ble både glad for at det virket og litt forba..et for at han ikke hadde sjekket litt mer før han kjøpte nytt. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 26.Februar Link til dette innlegget Svart 26.Februar Ofte greit å feste en ledning på batteriets minuspol og så strekke den til minus på plotteren(eller minus i nærheten). Om plotteren ikke slukker ved start av vifta er feilen på minussida i anlegget. Om den fremdeles slukker så er feilen på plussida i anlegget. På denne måten blir feilsøking halvert. Vær obs på at feilen kan være nærmest hvor som helst fordi slike plottere ofte faller ut når spenningen blir lav i anlegget. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 26.Februar Link til dette innlegget Svart 26.Februar Har du motoren i gang, eller lading tilkoblet , når dette skjer? For meg så kan det virke som dette skjer når motoren er avslått, og det er lav spenning. Blir det for lav spenning, så faller plotteren ut. Sjekk også spenningen, helst på batteriet, eller så er det enkelt å ta et multimeter å sjekke i en sigarettutak, hvis du har. Hvis så er tilfelle, sett på lading, å se hvordan det går. Hvis spenningen på batteriet faller under ca 12.4 over lengre tid, så knekker du batteriet. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 27.Februar Link til dette innlegget Svart 27.Februar Her tenker jeg du må frem med multmeteret og mål. Ev. har de fleste kartplotter mulighet for å vise spenning på selve plotteren. Det er stor sannsynlighet for at det kan være dårlig kontakt et sted. Sitér dette innlegget Link to post
Pekka i arktis Svart 27.Februar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Februar Sørlandet2 skrev On 26.2.2025 at 22.10: Har du motoren i gang, eller lading tilkoblet , når dette skjer? For meg så kan det virke som dette skjer når motoren er avslått, og det er lav spenning. Blir det for lav spenning, så faller plotteren ut. Sjekk også spenningen, helst på batteriet, eller så er det enkelt å ta et multimeter å sjekke i en sigarettutak, hvis du har. Hvis så er tilfelle, sett på lading, å se hvordan det går. Hvis spenningen på batteriet faller under ca 12.4 over lengre tid, så knekker du batteriet. Vis hele sitatet Takk. Det er når motoren er igang. Nytt batteri. Sitér dette innlegget Link to post
Pekka i arktis Svart 27.Februar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Februar TrikkerN Lønning skrev On 27.2.2025 at 6.40: Her tenker jeg du må frem med multmeteret og mål. Ev. har de fleste kartplotter mulighet for å vise spenning på selve plotteren. Det er stor sannsynlighet for at det kan være dårlig kontakt et sted. Vis hele sitatet Takk. Eldre plotter Raymarine C80. skal nok inn og måle litt og se over hele anlegget. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 27.Februar Link til dette innlegget Svart 27.Februar Hva slags varmevifte er det du har? Hvor mange Watt? Det er nok et spenningsfall inn til plotteren som fører til at den faller ut. Mulig de er koblet på samme ledning, og den kursen ikke er dimensjonert for varmevifta. Varmevifta trekker som sagt mye strøm, og av den grunn trenger godt dimensjonert kabel. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.Februar Link til dette innlegget Svart 27.Februar Som @Hulda sier, feilen ligger ofte på minussiden siden denne er felles forbrukere. Plussen er gjerne fordelt på flere kurser. Men begge deler er mulig, om man vet hvordan man bruker et multimeter til feilsøking finner man feilen uten å løsne en eneste skrue som regel. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
JRK Svart 27.Februar Link til dette innlegget Svart 27.Februar Dette behøver ikke være dårlig kontakt, så avvent med å løsne koblinger. Sjekk først kabling fra fordeling skinne til plotter og vifte. Viften kan være ettermontert og lagt inn på samme kurs som plotter og det blir for lite kvadrat. Plotteren trekker 2 Amper og viften 10 til 15 Ampere. Mål spenningen på fordelingskinna der plotteren er tilkoblet. Slå på vifta og se hvor mye den endrer seg. Samme gjelder på minus fordelingen. På endel eldre mindre båter er det alt for tynne ledninger hele veien fra batteri til forbruker. Det enkleste kan være og etablere en ekstra kurs direkte fra batteriet til slike forbrukere som vifte, men husk sikring ved batteriet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.