Jump to content

Jordfeil? Seastar sportfisher 23fot Mercruiser 1,7dti


Pekka i arktis

Recommended Posts

Det er nok snakk om dårlig kontakt et sted, ikke jordfeil. For du har jo ikke jording på 12 volts anlegget. jeg ville skrudd løs alle kablesko, pusset rent og montert sammen igjen. Gjerne med litt polfett/vaselin på kontaktene for å holde fremtidig korrosjon unna. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Var borti et tilfelle for mange år siden med en kar som hadde skiftet hele aggregatet til kjøleskapet siden det startet og stoppet hele tiden. Det nye oppførte seg helt likt. Etter å ha målt litt forskjellig er par minutter så snurret jeg litt på porselensikringen til kjøleboksen. Deretter var det helt i orden. Han ble både glad for at det virket og litt forba..et for at han ikke hadde sjekket litt mer før han kjøpte nytt.

Link to post

Ofte greit å feste en ledning på batteriets minuspol og så strekke den til minus på plotteren(eller minus i nærheten). Om plotteren  ikke slukker ved start av vifta er feilen på minussida i anlegget. Om den fremdeles slukker så er feilen på plussida i anlegget. På denne måten blir feilsøking halvert. Vær obs på at feilen kan være nærmest hvor som helst fordi slike plottere ofte faller ut når spenningen blir lav i anlegget.

Link to post

Har du motoren i gang, eller lading tilkoblet , når dette skjer? 

 

For meg så kan det virke som dette skjer når motoren er avslått, og det er lav spenning. Blir det for lav spenning, så faller plotteren ut. Sjekk også spenningen, helst på batteriet, eller så er det enkelt å ta et multimeter å sjekke i en sigarettutak, hvis du har. 

Hvis så er tilfelle, sett på lading, å se hvordan det går. 

Hvis spenningen på batteriet faller under ca 12.4 over lengre tid, så knekker du batteriet. 

Link to post
Sørlandet2 skrev for 10 timer siden:

Har du motoren i gang, eller lading tilkoblet , når dette skjer? 

 

For meg så kan det virke som dette skjer når motoren er avslått, og det er lav spenning. Blir det for lav spenning, så faller plotteren ut. Sjekk også spenningen, helst på batteriet, eller så er det enkelt å ta et multimeter å sjekke i en sigarettutak, hvis du har. 

Hvis så er tilfelle, sett på lading, å se hvordan det går. 

Hvis spenningen på batteriet faller under ca 12.4 over lengre tid, så knekker du batteriet. 

Takk. Det er når motoren er igang. Nytt batteri.

 

Link to post
TrikkerN Lønning skrev for 1 time siden:

Her tenker jeg du må frem med multmeteret og mål.

 

Ev. har de fleste kartplotter mulighet for å vise spenning på selve plotteren. Det er stor sannsynlighet for at det kan være dårlig kontakt et sted.

Takk. Eldre plotter Raymarine C80. skal nok inn og måle litt og se over hele anlegget.

Link to post

Hva slags varmevifte er det du har? Hvor mange Watt? 

Det er nok et spenningsfall inn til plotteren som fører til at den faller ut. Mulig de er koblet på samme ledning, og den kursen ikke er dimensjonert for varmevifta. 

Varmevifta trekker som sagt mye strøm, og av den grunn trenger godt dimensjonert kabel. 

Link to post

Som @Hulda sier, feilen ligger ofte på minussiden siden denne er felles forbrukere. Plussen er gjerne fordelt på flere kurser. Men begge deler er mulig, om man vet hvordan man bruker et multimeter til feilsøking finner man feilen uten å løsne en eneste skrue som regel.  

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Dette behøver ikke være dårlig kontakt, så avvent med å løsne koblinger. Sjekk først kabling fra fordeling skinne til plotter og vifte. Viften kan være ettermontert og lagt inn på samme kurs som plotter og det blir for lite kvadrat. Plotteren trekker 2 Amper og viften 10 til 15 Ampere. Mål spenningen på fordelingskinna der plotteren er tilkoblet. Slå på vifta og se hvor mye den endrer seg. Samme gjelder på minus fordelingen. På endel eldre mindre båter er det alt for tynne ledninger hele veien fra batteri til forbruker. Det enkleste kan være og etablere en ekstra kurs direkte fra batteriet til slike forbrukere som vifte, men husk sikring ved batteriet.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...