Jump to content

Mugg i båten. Hva bør jeg gjøre NÅ for å hindre videre utvikling av mugg?


skøytelars

Recommended Posts

Båten, en joda 290, står på land i vinter, uten kalesje og med dobbel presenning. God lufting (mener jeg selv) foran og bak. Ikke mulig å ligge med strøm når man ikke selv er tilstede. Ligger i Oslo. 
 

Var innom båten i dag for å bytte tørrballer. Masse mugg i uteområdet, på seter (niroxx) og innredning. 
 

Er forholdsvis fuktig luft på Østlandet om dagen..
 

Jeg må ta en full nedvasking til våren, men hva er det beste jeg kan gjøre NÅ for å unngå videre spredning? Får jo ikke akkurat vasket og tørket opp nå i februar/mars. 
 

Tips mottas med STOR takk 😔



 



 

 

Link to post
skøytelars skrev 3 minutter siden:

Jeg må ta en full nedvasking til våren, men hva er det beste jeg kan gjøre NÅ for å unngå videre spredning? Får jo ikke akkurat vasket og tørket opp nå i februar/mars. 

 

Jeg ville ha tatt en full nedvask nå, og laget så god lufting som det går. Min erfaring er at det mugler betydelig mer når flatene ikke er rene. Vask med zalovann med en liten dæsj salmiakk oppi, så fjerner du alt av fettrester som muggen liker.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
index skrev 1 minutt siden:

 

Jeg ville ha tatt en full nedvask nå, og laget så god lufting som det går. Min erfaring er at det mugler betydelig mer når flatene ikke er rene. Vask med zalovann med en liten dæsj salmiakk oppi, så fjerner du alt av fettrester som muggen liker.


Da prøver jeg på det 😀 vet du om niroxx tåler salmiakken? 

Link to post
skøytelars skrev Just now:

vet du om niroxx tåler salmiakken? 

 

Aner ikke, vet det funker på stoff og glatte flater. Det er det jeg har brukt det på. Det burde jo gå greit vil jeg tro, men ikke gi meg skylden om det ikke går da.:ler:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

For å bli helt kvitt sopp å skape et bra miljø i båten Så er det lurt å skrubbe med en blanding av salo og salmiakk og til våren kan det være lurt å kjøre ei runde med ozon behandling ,den dreper allt av sopp og fjerner båtlukta.. Bare pass på å følge bruksanvisning nøye om du bruker ozon da det er farlig å puste inn.. 

Link to post

Jeg bruker klorin WC spray, oppvaskbørste i hulrom hvor det har dannet seg mugg. Ser ut som å funke, samt gir frisk lukt.

Skal du male så er nok salmiakk eller kraftvask tingen. 

 

Ble feil post jeg svarte på her.. 

 

Men mugg på flater og innredning, skyldes fukt, som nevnt flere ganger her. Men mugg dannes ofte der det er forurensing, slik som fett fra mat eller fra fingeravtrykk og annet. Så med god vask fjerner og forebygges mugg. Jeg bruker en sprut wc-rengjøring i vannet på flater som tåler det. Ville ikke brukt klorin på Nitrox. 

Link to post

God lufting og bruk av tørrballer trodde jeg var en dårlig kombo. Forstår det sånn da at den luften som tørrballene skal redusere fuktigheten i stadig blir byttet ut. Når jeg brukte tørrballer så var det med lukket kabin.

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Link to post
Bellil skrev 6 minutter siden:

God lufting og bruk av tørrballer trodde jeg var en dårlig kombo. Forstår det sånn da at den luften som tørrballene skal redusere fuktigheten i stadig blir byttet ut. Når jeg brukte tørrballer så var det med lukket kabin.

Du har jo et poeng der. 

 

Det har vært fuktig i vinter, Hulda er grønn av alger på dekk. Innvendig holder RF seg under 60 %.

Link to post
1 hour ago, Bellil said:

God lufting og bruk av tørrballer trodde jeg var en dårlig kombo.

 

Enig - tørrballer har svært lite effekt, for at effekten skal være signifikant må man ha et relativt lite rom som er tilnærmet hermetisk lukket.

 

En effektiv elektrisk luftavfukter gir heller ikke helt mening dersom man samtidig kjøëer på med "god lufting".  Den vil imidlertid jobbe hardt nok til å kunne holde en middels stor båt tørr dersom den holdes lukket og har en del naturlig lufting.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Laba_n skrev for 18 timer siden:

For å bli helt kvitt sopp å skape et bra miljø i båten Så er det lurt å skrubbe med en blanding av salo og salmiakk og til våren kan det være lurt å kjøre ei runde med ozon behandling ,den dreper allt av sopp og fjerner båtlukta.. Bare pass på å følge bruksanvisning nøye om du bruker ozon da det er farlig å puste inn.. 

takk for gode tips 😊

Link to post
Worry II skrev for 16 timer siden:

Det nytter nok lite med tørrboller og avvfukter om kalesjen er av. Men kan ikke den få være på, da ?


Har alltid hørt at det er lurt å ta den av for å få bedre lufting. Og at den fort kan bli skadet av presenningen som gnikker imot. 🤷🏻‍♂️🤷🏻‍♂️

Link to post
Sørlandet2 skrev for 13 timer siden:

Jeg bruker klorin WC spray, oppvaskbørste i hulrom hvor det har dannet seg mugg. Ser ut som å funke, samt gir frisk lukt.

Skal du male så er nok salmiakk eller kraftvask tingen. 

 

Ble feil post jeg svarte på her.. 

 

Men mugg på flater og innredning, skyldes fukt, som nevnt flere ganger her. Men mugg dannes ofte der det er forurensing, slik som fett fra mat eller fra fingeravtrykk og annet. Så med god vask fjerner og forebygges mugg. Jeg bruker en sprut wc-rengjøring i vannet på flater som tåler det. Ville ikke brukt klorin på Nitrox. 


tror jeg styrer unna klorin ja. 

Link to post
24 minutes ago, skøytelars said:

Har alltid hørt at det er lurt å ta den av for å få bedre lufting. Og at den fort kan bli skadet av presenningen som gnikker imot. 🤷🏻‍♂️🤷🏻‍♂️

 

Det er to forskjellige strategier for å forhindre skadelig mengde fukt i båten, det ene er å sørge for maksimal lufting kombinert med maksimal beskyttelse mot regn.  Problemet er at luftfuktigheten ute i Norge vinterhalvåret ofte blir liggende på skadelige nivåer over lengre tid.  Det sier seg selv at uansett hvor mye man lufter, så blir ikke luftfuktigheten på innsiden av presenningene lavere enn luftfuktigheten utenfor presenningene.  Det som da kan hjelpe er å holde lufttemperaturen under presenningen høyere enn lufttemperaturen ute.  "Passiv" varme fra sola kombinert med god nok ventilasjon kan være tilstrekkelig til å holde luftfukten på OK nivåer under presenningen.  Nå er det jo dessverre begrensede mengder med solskinn i store deler av Norge i vinterhalvåret.  (Det er viktig å være klar over at bruk av varme forutsetter også at man har god nok ventilasjon - fukt og varme fører mye raskere til muggdannelse enn fukt og kald luft, noe av det værste man kan gjøre med båten sin er å lukke den helt, la den stå hele vinterhalvåret med noe regnvannslekkasjer og elektrisk oppvarming "for å holde det tørt").

 

Den motsatte strategien er å lukke båten helt og prøve å absorbere det som måtte komme inn av fukt.  Dersom man har strøm tilgjengelig og benytter elektrisk luftavfukter, så er dette nesten garantert å holde det tørt nok - så lenge man har en god plan på hvor det kondenserte vannet skal gå, samt unngår langvarig strømbrudd.  Har man ikke strøm, så kan man fortsatt berge seg på "passiv" fuktabsorbasjon vha "tørrballer", opphengte nylonstrømper med veisalt eller silica-gel.  Det er imidlertid svært begrensede mengder vann man kan trekke ut av lufta på denne måten.  Har man noe som helst regnvannslekkasje hvor vann kan komme inn i båten, eller noe som helst slags ventilasjonskanal eller luke som ikke er skikkelig tett, så er det bare å glemme.  Å holde det tørt under en kalesje eller et telt ved hjelp av passiv luftavfukting, det kan man bare glemme.

 

Så er det en ting til, muggsoppene trenger næring.  Man kan få voldsomme muggangrep på steder hvor man har sølt noe mat, mens man omtrent kan unngå muggangrep der hvor man har vasket og avfettet etter beste evne.  Mange kommer seg gjennom vinterhalvåret ved å vaske godt og ta ut alt av puter og tekstiler fra båten og bare la det stå til - men det er nå allikevel slik at metallflater og motor tar noe skade av å stå hele vinterhalvåret i høy luftfuktighet, og at det kan gå råte i overflater av tre.

 

 

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
skøytelars skrev 26 minutter siden:


... Og at den fort kan bli skadet av presenningen som gnikker imot. 🤷🏻‍♂️🤷🏻‍♂️

 

Det er ikke et problem, så lenge ikke presenningen beveger på seg. Om presenningen ligger stramt nedpå kalesjen, får du ikke slitasje. Det blir som å klemme "litt hart" for så å klemme "hardere" på fingern, for eksempel. Ikke mer slitasje på stoffet av det.

Link to post
tobixen skrev for 21 timer siden:

 

Det er to forskjellige strategier for å forhindre skadelig mengde fukt i båten, det ene er å sørge for maksimal lufting kombinert med maksimal beskyttelse mot regn.  Problemet er at luftfuktigheten ute i Norge vinterhalvåret ofte blir liggende på skadelige nivåer over lengre tid.  Det sier seg selv at uansett hvor mye man lufter, så blir ikke luftfuktigheten på innsiden av presenningene lavere enn luftfuktigheten utenfor presenningene.  Det som da kan hjelpe er å holde lufttemperaturen under presenningen høyere enn lufttemperaturen ute.  "Passiv" varme fra sola kombinert med god nok ventilasjon kan være tilstrekkelig til å holde luftfukten på OK nivåer under presenningen.  Nå er det jo dessverre begrensede mengder med solskinn i store deler av Norge i vinterhalvåret.  (Det er viktig å være klar over at bruk av varme forutsetter også at man har god nok ventilasjon - fukt og varme fører mye raskere til muggdannelse enn fukt og kald luft, noe av det værste man kan gjøre med båten sin er å lukke den helt, la den stå hele vinterhalvåret med noe regnvannslekkasjer og elektrisk oppvarming "for å holde det tørt").

 

Den motsatte strategien er å lukke båten helt og prøve å absorbere det som måtte komme inn av fukt.  Dersom man har strøm tilgjengelig og benytter elektrisk luftavfukter, så er dette nesten garantert å holde det tørt nok - så lenge man har en god plan på hvor det kondenserte vannet skal gå, samt unngår langvarig strømbrudd.  Har man ikke strøm, så kan man fortsatt berge seg på "passiv" fuktabsorbasjon vha "tørrballer", opphengte nylonstrømper med veisalt eller silica-gel.  Det er imidlertid svært begrensede mengder vann man kan trekke ut av lufta på denne måten.  Har man noe som helst regnvannslekkasje hvor vann kan komme inn i båten, eller noe som helst slags ventilasjonskanal eller luke som ikke er skikkelig tett, så er det bare å glemme.  Å holde det tørt under en kalesje eller et telt ved hjelp av passiv luftavfukting, det kan man bare glemme.

 

Så er det en ting til, muggsoppene trenger næring.  Man kan få voldsomme muggangrep på steder hvor man har sølt noe mat, mens man omtrent kan unngå muggangrep der hvor man har vasket og avfettet etter beste evne.  Mange kommer seg gjennom vinterhalvåret ved å vaske godt og ta ut alt av puter og tekstiler fra båten og bare la det stå til - men det er nå allikevel slik at metallflater og motor tar noe skade av å stå hele vinterhalvåret i høy luftfuktighet, og at det kan gå råte i overflater av tre.

 

 


Veldig godt oppsumert, takk skal du ha 😀👍

Link to post
Worry II skrev for 22 timer siden:

 

Det er ikke et problem, så lenge ikke presenningen beveger på seg. Om presenningen ligger stramt nedpå kalesjen, får du ikke slitasje. Det blir som å klemme "litt hart" for så å klemme "hardere" på fingern, for eksempel. Ikke mer slitasje på stoffet av det.

Om man lar kalesje være på og legger presenning over,vil ikke da kalesjen bli full av jordslag?

Link to post
Laba_n skrev 1 minutt siden:

Om man lar kalesje være på og legger presenning over,vil ikke da kalesjen bli full av jordslag?

 

Min erfaring tilsier mindre fukt. Så vil saltboller få en enklere jobb inne i der, contra å avfukte atmosfæren :smiler:

Jeg har ikke hatt jordslag på noen av mine kalesjer under presenning på Østlandet. 

Link to post
Worry II skrev 8 minutter siden:

 

Min erfaring tilsier mindre fukt. Så vil saltboller få en enklere jobb inne i der, contra å avfukte atmosfæren :smiler:

Jeg har ikke hatt jordslag på noen av mine kalesjer under presenning på Østlandet. 

Aha ja da er nok dette en god løsning 👍

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...