skøytelars Svart 28.Februar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar atletico1 skrev 7 minutter siden: Hadde presenning over kalesjen en vinter, men presenningen blafret mye gjennom en vindfull vinter og gnagde hull i kalesjen på utsatte steder med kontakt. Akkurat der der jeg er redd for 🙈 Link to post
Worry II Svart 28.Februar Link til dette innlegget Svart 28.Februar skøytelars skrev 1 time siden: Akkurat der der jeg er redd for 🙈 Det er derfor den må være stram. Har hatt presenning mot kalesje på alle båtene mine siden 2005, aldri sett noe slitasje. I år ligger jeg på vannet på den mest vindutsatte plassen av de alle, med presenning mot fly-kalesje, ikke antydning til slitasje på kalesje. Link to post
Krimart Svart 2.Mars Link til dette innlegget Svart 2.Mars skøytelars skrev On 27.2.2025 at 12.19: tror jeg styrer unna klorin ja. Klorin tar knekken på mugg, så jeg ville vasket med en svak klorin-vannløsning. Ikke bland kloring og salmiak og bruk hansker og øyevern! Link to post
skøytelars Svart 2.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars Krimart skrev for 6 timer siden: jeg ville vasket med en svak klorin-vannløsning. Hm, hvor svak kan den være for å ta knekken på mugg, og samtidig ikke bleke setene… Link to post
index Svart 3.Mars Link til dette innlegget Svart 3.Mars skøytelars skrev for 16 timer siden: Hm, hvor svak kan den være for å ta knekken på mugg, og samtidig ikke bleke setene… Den vil bleke over tid, samme hvor svak den er. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
skøytelars Svart 3.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars index skrev for 4 timer siden: Den vil bleke over tid, samme hvor svak den er. Aha, takk for svar 👍 Link to post
tobixen Svart 3.Mars Link til dette innlegget Svart 3.Mars Jeg vet ikke om etanol hjelper mot mugg, men etanol er noe jeg bruker ofte for rengjøring. Det er ikke like destruktivt som klor eller aceton, det er destruktivt nok til å ta knekken på det meste av bakterier, og det fordunster, trenger ikke skylles vekk, løser opp fett. Biltema selger vel 4l-dunker med rødsprit relativt billig. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Mr grønn Svart 4.Mars Link til dette innlegget Svart 4.Mars Vaske med eddik, den dreper sporer også. Har det blitt lukt kan også eddik stå i små skåler senere, den trekker til seg all dårlig lukt i tillegg, det er helt utrolig. Og mere lufting hvis mulig, vannvittig fuktig om dagen, men fjern alt av puter å løse ting liten 12v vifte og solcellepanel så du får litt bevegelse, virker tørrballene bedre. hvis mulig Link to post
Krimart Svart 4.Mars Link til dette innlegget Svart 4.Mars skøytelars skrev On 2.3.2025 at 15.08: Hm, hvor svak kan den være for å ta knekken på mugg, og samtidig ikke bleke setene… Litt vanskelig å si eksakt blandingsforhold, men jeg har brukt en halv bøtte vann og en dash med klorin, så ca 1:20 kanskje? Men du må vaske over med rent venn etterpå og ikke la det stå med klorinblandingen. Link to post
tobixen Svart 4.Mars Link til dette innlegget Svart 4.Mars 4 hours ago, Mr grønn said: Har det blitt lukt kan også eddik stå i små skåler senere, den trekker til seg all dårlig lukt i tillegg, det er helt utrolig. Og mere lufting hvis mulig, Dette er noe jeg har hørt fra flere. Det høres litt utrolig ut at eddik i en liten skål skal kunne "trekke til seg dårlig lukt fra lufta" dersom man allikevel lufter for harde livet. Jeg skal ikke si at det ikke fungerer, men for meg høres det ut som like lite nyttig som å sette ut "tørrboller" i en båt med full ventilasjon :-) 4 hours ago, Mr grønn said: vannvittig fuktig om dagen, Det er faktisk en svært god idé, og noe jeg praktiserer daglig. Full lufting når det er relativt tørt ute, og stenge alt igjen ved regnvær og natterstid, når det er kaldt og duggete ute - men jeg har jo litt andre forutsetninger, for det første bor jeg i båten og kan kontrollere dette manuelt daglig, og for det andre oppholder jeg meg på breddegrader hvor det stort sett er stor temperaturforskjell mellom dag og natt. For de som ikke er i båten 24/7, finnes det muligheter for å automatisere dette - eksempelvis en elektrisk avtrekksvifte som skrur seg på og av avhengig av luftfuktigheten ute. I aller enkleste form så kobler man opp vifta direkte til solcellepaneler uten noe form for batteri. Solcellepanelene kan kanskje vinkles slik at man unngår at morgensola skinner rett på panelene. Dimensjonerer man ting riktig, så kan man få godt med avtrekk på solrike dager, og ingen avtrekk på regnværsdager samt natterstid. For mer komplisert logikk kanha temperatursensor og fuktighetssensor inne og ute, også regne litt på absolutt luftfuktighet og f.eks. la homeassistant skru på vifta når det er fordelaktig. Jeg har også hørt om folk som har installert mekaniske armer som kan lukke og åpne luker avhengig av temperatur/fuktighet inne/ute. 4 hours ago, Mr grønn said: men fjern alt av puter å løse ting liten 12v vifte og solcellepanel så du får litt bevegelse, virker tørrballene bedre. hvis mulig Som nevnt, tørrballer har helt insignifikant effekt dersom man kombinerer det med lufting - men, dersom man har en godt lukket båt så tror jeg at du har veldig rett i at en liten vifte kan øke effekten av tørrballer (på bekostning av at saltet må erstattes oftere). Jeg har en liten USB-vifte, 5V, omtrent som leketøy å regne ... men allikevel, dersom jeg har noe punkt i båten jeg ønsker å tørke, så kombinerer jeg god ventilasjon med et USB-batteri og USB-vifta. Det fungerer overraskende bra. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Mr grønn Svart 4.Mars Link til dette innlegget Svart 4.Mars Lufting så høyt som mulig på presenninger slik at varmlufta kommer ut. Slipper unna alle dråper som blir i taket da Link to post
Worry II Svart 4.Mars Link til dette innlegget Svart 4.Mars Mr grønn skrev for 2 timer siden: Lufting så høyt som mulig på presenninger slik at varmlufta kommer ut. Slipper unna alle dråper som blir i taket da Nja, en sannhet med modifikasjoner.. Link to post
Torsen67 Svart 7.Mars Link til dette innlegget Svart 7.Mars Mr grønn skrev On 4.3.2025 at 10.40: Lufting så høyt som mulig på presenninger slik at varmlufta kommer ut. Slipper unna alle dråper som blir i taket da Akkurat det hjelper dårlig hos meg dessverre. Jeg har full gjennomlufting på teltet, men det blir mye fukt på innsiden av duken. Skal legge dobbelt over bakre åpne del neste vinter. Har fått en del mugg der ute, men innei kabinen ser det bra ut. Tørrboll og frontluka på gløtt. Link to post
Torsen67 Svart 7.Mars Link til dette innlegget Svart 7.Mars Her ga dere meg noen råd. Kjøpte for ett par år siden ett 12v solcellepanel med vifte på Aliexpress. Det er beregnet for hundehus og drivhus i varmere strøk. Jeg husker ikke en gang hva jeg kjøpte det for, men når jeg tester det ute nå, i overskyet vær, så går vifta overraskende godt! Selve vifta har diameter på va 12-15 cm og panelet er i underkant av 2 stk A4 ark. Da er tanken for neste år at jeg må få laget til en flens så jeg kan montere på en flexislange og henge solpanel og vifte ganske høyt i retning sør. Flexislange vil jeg da strekke ned i frontluka og pakke en presenning rundt. Setter den da på utsug. Det er ikke mange kubikk til før man har byttet ut lufta. Jeg har en ventil i frontluka med solcellepanel. Bare den gjør underverker på sommeren, men vil ikke gå under teltet om vinteren. Etter en uke med regn så kan jeg dra ned i båten og alt er tørt innvendig samt null fuktig båtlukt. Den står rett over senga, så den dra luft inn. Settes den motsatt så vil den dra dårlig luft gjennom kabinen før det går ut. Viktig å tenke på. Men, uansett vær, så vil den skifte ut lufta i båten ett par ganger. Og dette gjøres da på dagtid når lufta er som tørrest. Men selve solcelleventilen er noe dritt. Batteriet tåler ikke mye da det ikke er noe intelligent elektronikk her, så det beste er etter min mening å få tak i en ventil uten batteri, men kun solcelle. Da vil man selvsagt ikke få brukt vifta om natten. Nå må jeg få tak i nytt batteri før sesongen, til tullete overpris. For vår del så er det viktigst at vifta går når vi IKKE er i båten. Samboer hater den lukta. Nå skryter hun av null drittlukt og av tørt sengetøy når vi ankommer båten. Kan ikke si meg annet enn enig i det da vi har fått ett veldig god innemiljø i båten til kalesjebåt å være. Men savner ekstremt et tak der jeg kunne hatt ett 100w solpanel Får man til noe ala dette på vinteren, så tenker jeg problematikken med innvendig fukt vil bli redusert betraktelig. Link to post
tobixen Svart 7.Mars Link til dette innlegget Svart 7.Mars 3 minutes ago, Torsen67 said: det beste er etter min mening å få tak i en ventil uten batteri, men kun solcelle. Da vil man selvsagt ikke få brukt vifta om natten ... og nettopp dét tenker jeg at kan være et poeng, lufte på dagtid når utelufta kanskje er tørrere enn innelufta, og la vær å lufte natterstid når utelufta kanskje er våtere enn innelufta. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 7.Mars Link til dette innlegget Svart 7.Mars On 3/4/2025 at 10:40 AM, Mr grønn said: Lufting så høyt som mulig på presenninger slik at varmlufta kommer ut. Slipper unna alle dråper som blir i taket da I mitt hode bør det være lufting både nært bakken (luft inn) og høyt oppe (luft ut), men jeg har ikke tenkt så veldig nøye på dette. En ting som kan være verd å være oppmerksom på er at det kan komme en del fuktighet opp fra bakken (avhengig av grunnforhold og slikt - er det asfalt og godt drenert, så kanskje ikke). Blir det dråpedannelser på innsiden av taket nå og da, så er det viktig at det kondenserte vannet blir ledet vekk i riktig retning, og ikke drypper ned på båten. Kondensering er typisk et tegn på for dårlig lufting. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Torsen67 Svart 7.Mars Link til dette innlegget Svart 7.Mars atletico1 skrev On 28.2.2025 at 13.04: Hadde presenning over kalesjen en vinter. Presenningen blafret mye gjennom en vindfull vinter og gnagde hull i kalesjen på utsatte steder med kontakt. Har selv tenkt tanken av praktiske grunner. På gamlebåten hadde jeg fremre kalesje på. Men da la jeg antisklimatter fra Biltema i mellom, samt at jeg bruker kanner i stedet for tau til å stramme teltet. Det gir mye mindre bevegelse, men samtidig så ligger telt strammere inn på kalesje. Blir det da bevegelse, som det alltid vil bli, så slites kalesje fort. Fjerner nå all kalesje og legger presenning over inngang til kabin og instrumentbord. Stolene ser for jævlig ut nå, så har bestilt meg trekk til stolene. Men blir kvitt det meste med muggfjerneren fra Biltema. Link to post
Olevine Svart 7.Mars Link til dette innlegget Svart 7.Mars Torsen67 skrev for 6 timer siden: men innei kabinen ser det bra ut. Tørrboll og frontluka på gløtt. Hvorfor luka på gløtt? Da kommer det vel stadig inn ny fuktig luft som må avfuktes. I høst kjøpte jeg en lengde med rørisolasjon og tredde på toppen av døra inn til kabinen for å tette enda bedre. Jeg var nede i båten i dag og sjekket. Ingen tegn til fukt der inne, og hygrometeret viste 62%. Ute ligger den på ca 98% i dag Link to post
tobixen Svart 8.Mars Link til dette innlegget Svart 8.Mars 16 hours ago, Olevine said: Hvorfor luka på gløtt? Da kommer det vel stadig inn ny fuktig luft som må avfuktes. Enig - som jeg har nevnt tidligere, enten må man ha best mulig lufting, eller minst mulig lufting og best mulig avfukting. Avfukting pluss lufting er bare tull. Et forsøk på å kombinere lufting med "tørrboller", da er "tørrbollen" bare til dekorasjon. Tørrboller tar imidlertid svært lite vann ut av lufta, så båten skal være ganske så tett for at man skal lykkes med å holde den tørr med en enkel "tørrbolle". Så er det de som hevder at de greier å holde fuktproblemene fint i sjakk med "tørrboller" og noe lufting. For all del, i såfall bare fortsett med det - men jeg tror nok helst at det er et ugyldig "anekdotisk bevis", båten ville vært like tørr med samme mengde lufting og uten tørrbolle. Enkeltobservasjoner på at relativ luftfuktighet ligger på 98% ute 62% inne - det høres bra ut, men det gir heller ikke så mye verdi. Med lufting er det naturlig at absolutt luftfuktighet er det samme ute som inne - så da må man også sjekke temperaturen ombord. Dersom sola skinner på båten så kan det godt hende at det er såpass mye vamere inne enn ute at dette i seg selv forklarer forskjellen i RF (men trolig ikke, er det 98% luftfuktighet ute, så skinner nok ikke sola). Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Hakkannen Svart 8.Mars Link til dette innlegget Svart 8.Mars tobixen skrev 1 time siden: men trolig ikke, er det 98% luftfuktighet ute, så skinner nok ikke sola Da har du ikke oppholdt deg for mye på Vestlandet😁 Enig, enten god lufting, eller lukket med elektrisk avfukter, helst tørkerotor (som avfukter effektivt helt ned til frysepunktet). Link to post
Olevine Svart 8.Mars Link til dette innlegget Svart 8.Mars tobixen skrev for 1 time siden: Dersom sola skinner på båten så kan det godt hende at det er såpass mye vamere inne enn ute at dette i seg selv forklarer forskjellen i RF Som bildet viser var ikke det tilfellet i går. Link to post
tobixen Svart 8.Mars Link til dette innlegget Svart 8.Mars Bildet sier ingenting om utetemperaturen. Dersom den var -10C, så var absolutt luftfuktighet inne i båten høyere enn på utsiden :-) (beklager usaklig kverulering) :-) Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Olevine Svart 8.Mars Link til dette innlegget Svart 8.Mars Det var omtrent lik temperatur ute. Litt tåkete og overskyet, så null påvirkning fra solstråling. Link to post
tobixen Svart 8.Mars Link til dette innlegget Svart 8.Mars En annen ting er at luftfuktigheten i en relativt tett og lukket båt vil gjenspeile gjennomsnittlig absolutt luftfuktighet på utsiden av båten i et visst tidsrom før inspeksjon. Så dersom temperaturen i forrige uke var betydelig kaldere og/eller lufta i forrige uke var betydelig tørrere, så kan det være grunnen til at man observerer en relativt fornuftig luftfuktighet på innsiden av båten. Jeg har tidligere påstått at én tørrball ikke vil ha noen som helst signifikant innvirkning på luftfuktighet inne i en båt av en viss størrelse - men så innrømmer jeg å ha overvurdert mengden vann det er mulig å trekke ut av lufta i en hermetisk lukket båt, andre folk som har regnet på dette har fastslått at én tørrball kan være tilstrekkelig. Nå er det jo allikevel slik at én tørrball maksimalt kan dra kanskje en liter vann ut av lufta, mens en elektrisk luftavfukter lett kan dra flere liter vann ut av lufta på en litt fuktig båt i løpet av et døgn. Jeg er ikke helt sikker på hva jeg skal tro - men jeg har i allefall konkludert med at dersom man skal være sikker på å holde båten sin tørr, så trenger man strøm :-) Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Olevine Svart Lørdag 22:34 Link til dette innlegget Svart Lørdag 22:34 Nå er jeg ikke sikker på hvor stor en slik tørrball er. Jeg pleier å bruke slike 2 kg poser de selger på Maritim eller Best Marin. To slike har klart å ta ut ca 5-6 liter vann på en vinter i min båt. Det ble noe mindre i vinter, men så har jeg som sagt tettet bedre rundt døra. Jeg legger også inn de hvite skaiputene som hører til bak i båten. Stoffputene som ligger på benkene inne i kabinen lar jeg overvintre der. Ingen av disse viser tegn på fukt, så da anser jeg løsningen som god nok. Det er ikke strøm på opplagsplassen i vintermånedene, så noe elektrisk er utelukket. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn