tobixen Svart Søndag 04:44 Link til dette innlegget Svart Søndag 04:44 6 hours ago, Olevine said: Nå er jeg ikke sikker på hvor stor en slik tørrball er. Hvis jeg ikke tar feil er standardvarianten på 500g, og er vel i stand til å ta ut 0.5-0.8 liter med vann avhengig av fuktigheten i lufta. 6 hours ago, Olevine said: Jeg pleier å bruke slike 2 kg poser de selger på Maritim eller Best Marin. To slike har klart å ta ut ca 5-6 liter vann på en vinter i min båt. Det ble noe mindre i vinter, men så har jeg som sagt tettet bedre rundt døra. Tommel opp, tipp topp. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Torsen67 Svart Mandag 14:25 Link til dette innlegget Svart Mandag 14:25 tobixen skrev On 7.3.2025 at 12.08: ... og nettopp dét tenker jeg at kan være et poeng, lufte på dagtid når utelufta kanskje er tørrere enn innelufta, og la vær å lufte natterstid når utelufta kanskje er våtere enn innelufta. Helt riktig. Men noen ønsker at denne vifta også skal gå på natta på varme dager. Har testet dette selv og kan ikke si annet enn at det er meget deilig når man kjenner sval luft dette ned over deg. Men da har dessverre ikke disse uintelligente viftene ikke muligheten til å slå av/kutte ut batteriet, når man ikke er i båten. Det forundrer meg at det ikke finnes bedre løsninger der ute. Jeg har demontert en del av disse viftene og det er jo bare noe billig mikkmakk alt sammen, til altfor høye priser. Men konkurransen der ute er for liten dessverre. Løsningen er nok at jeg bygger meg en vertikal løsning med 12v data-vifte og eksternt solcellepanel. Panelet blir da liggende løst i front under vindskjerm (DC-båt, 26 fot) og vifta må dra lufta ut, for å skåne selve vifta. Denne må da være godt beskyttet med ventilrist på utsiden. Men det er lite "vegg" å ta av, så så langt er det sprut fra regnvann som vil bli det største problemet ut i fra mine hodeberegninger. Samtidig må jeg sørge for at det ikke blir for mye mikk på innsiden. Hadde jeg hatt samme båt som naboen, en pilothouse-båt på ca 26 fot, så ser jeg helt andre muligheter. For å ikke spore helt av, så tenker jeg at man kunne utnyttet denne vifta når man også ligger i opplag. Da ved å flytte solcellepanelet ut og opp mot sør. Link to post
skøytelars Svart Mandag 15:36 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 15:36 Oppdatering: fikk vasket vekk mugg fra niroxx med såpevann. Innredning fikk en runde med såpe og klorin. Ser ut til at jeg klarte å redde alt denne gangen 🤞 Har en gml kalesje utslitt kalesje jeg skal vurdere å få byttet vinduer og sømmer i. Da kan jeg sette på den under presenningen neste gang båten skal overvintre på land. Takk for alle svar og innspill 😀 Link to post
tobixen Svart Mandag 16:54 Link til dette innlegget Svart Mandag 16:54 2 hours ago, Torsen67 said: et forundrer meg at det ikke finnes bedre løsninger der ute. Jeg har demontert en del av disse viftene og det er jo bare noe billig mikkmakk alt sammen, til altfor høye priser. Uff ja. Jeg var dum nok til å erstatte en av viftene da den røk med noe tilsvarende i nærmeste båtutstyrsbutikk. Det var bare dumt. Vifta var svindyr (600 kroner tror jeg det var - og det en god del år siden) og hadde sikkert ligget på lager i noen evigheter. Jeg regner med at batteriet er av forrige generasjon, NiMH eller NiCd, og det varte ikke mange måneder før det sluttet å fungere - sluttet å fungere så innmari at vifta ikke går lengre (burde vel åpne den og fjerne batteriet, kanskje den virker da). Vifta hadde av/på-knapp, men man måtte stikke fingrene forbi viftebladet for å skru den av/på. Hver gang sjøsprøyten står over området, eller ved tungt regnvær, så kommer det vann inn i båten. Nei, jeg må nok fjerne denne ventilen helt og stenge igjen hullet, eller fikse en doradeventil der. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Kjettingkasse Svart Mandag 19:49 Link til dette innlegget Svart Mandag 19:49 Jeg kjøpte meg et rimelig ozon-apparat på nett. Det dreper muggsoppsporer. Kjører det en times tid en gang hver 3-4de uke hvis det er varmegrader og det har vært en fuktig periode. Ingen problemer med mugg etter dette. Enklere for meg som ligger tilkoblet strøm og kan skru det av og på fra telefonen hjemme selvfølgelig, men godt mulig du får god effekt bare av å kjøre det et par ganger i løpet av vinteren også. Ozon er ikke akkurat helsekost så viktig å ikke puste det inn. Link to post
Torsen67 Svart Tirsdag 14:10 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 14:10 Olevine skrev On 7.3.2025 at 17.57: Hvorfor luka på gløtt? Da kommer det vel stadig inn ny fuktig luft som må avfuktes. I høst kjøpte jeg en lengde med rørisolasjon og tredde på toppen av døra inn til kabinen for å tette enda bedre. Jeg var nede i båten i dag og sjekket. Ingen tegn til fukt der inne, og hygrometeret viste 62%. Ute ligger den på ca 98% i dag På min båt kreves det litt for å få den tett inn mot kabinen. Prøvde dette på gamlebåten med de to største avfukterne fra Torrbollen. Ble helt katastrofe. Mugg overalt. Nå gjør jeg motsatt med full gjennomtrekk, fortsatt med de samme avfukterne fra Torrbollen. De drar til seg mye fukt også nå. Var litt skeptisk da jeg står i skyggesiden på opplagsplassen, men so far so good. Ikke en svart prikk å se. Men ute er det verre. En god del mugg på setene. Neste år blir det dobbel telt over uteplassen og trekk over stolene. Teltet blir klissvåte på innsiden og det drypper ned. Det har vært mye fuktig og mild luft på Østlandet i vinter og samtidig lite vind. Det er vel egentlig det verste været for båt på land. En kamerat la dobbel presenning og der er det så og si tørt. I hver fall ikke mugg. Han har lik båt som meg. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn