Jump to content

Galeon 280 feil på tegning / normal praksis kobling av hoved strøm brytere

båtfyren

Recommended Posts

Jeg hjelper en god venn av meg med å forsøke å finne ut hvordan i alle dager hoved strøm brytere er koblet. Til dette har jeg tegninger og ligget på rygg for å finne kabel veier osv.

dessverre er ikke tegning og kobling samkjørt. 🧐

1:  main switch sikring, jeg forventet at om en tar hoved sikring vil alt gå av med unntak av pumpe, motor styring og lanterne. Er dette vanlig ?

2: det er 4 brytere, alle brytere har rødt / grønn led diode alt etter om de er av eller på. Auxiliary har gule lys , noen mening om dette ?

standby:  forventer alt forbruk og motor blir brutt, typisk når en forlater båt så brytes alt utenom pumpe.

Engine:    alt av motor relatert blir brutt, typisk når en har kommet frem til plassen en skal ligge for hygge. Hindre barn som eventuelt skulle vri på nøkkel å klare dette og ikke tappe ut start batteri

bow truster:    baug propell blir brutt, har også egen sikring denne virker greit

auxiliary alt av forbruk slik som toalett, lys osv, hindre tømme forbruks batteri. I flg tegning så er denne for å koble inn forbruks batteri til å bruke som start batteri. En nødfunksjon 

hva burde forventes  av slike brytere ? Er det nødvendig å ta av sikring når en skal forlate båt ?

takk for innspill

Hei @båtfyren

Noen bilde(r) av skjema og fra opplegget i båten vil være nyttig for at andre kan gi innspill her. Det finnes egentlig ikke noen fasit hvordan hovedstrømsopplegget skal se ut, noe som naturligvis vil variere fra båtprodusent til båtprodusent.

I min båt ser det ut som på skissen under og alle hovedbrytere blir slått av når båten forlates. Det er kun lensepumpe, spenning til radio og Eberspächer fra Fordeling 3 som ikke er koblet via bryter.

Jeg har ikke mulighet for nødkobling mellom start og forbruksbatteriene ,og har heller ikke hatt behov for å bruke dette den tiden jeg har hatt båter med adskilte start- og forbruksbatterier. 

image.jpeg.85f55272020c433a76a5435528342ed3.jpeg

Du skal ikke se bort ifra at importøren har koblet feil før overlevering av båten. Jobbet en periode hos en forhandler av annet merke båt av tilsvarende type og med lignende el-opplegg. Båtene kom fra fabrikk uten batterier montert, og alle ledninger fra hovedbrytere til batteri var umerket. Det var mer vanlig enn uvanlig at klargjører av båtene koblet ledningene til batteriene etter innfallsmetoden. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...