Jump to content

26ft Johnson, propellvalg 130s seildrev med MD2020

Viking.

Recommended Posts

Hei godtfolk.

Jeg har en eldre 26ft Johnson seilbåt.

Motorisert med, ny for oss, md2020. Denne skal monteres snart. Det fulgte ikke med propell..

Så, hvilket propellvalg gjør jeg. 

Er ikke ute etter noe racing propell, men en som fungerer bra til turseiling. Kun turseiling. Altså en rimelig propell, som gir ok effekt.

Seildrevet er 130s.

Noen forslag til propell, som ikke koster skjorta?

Bildet er av tilsvarende båt.

org_12826.jpg.9804c30cf3e1a51153bc3428b8ed4b72.jpg

Båt 1: Finnmaster 7600

Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979

Navionics hd Europa, på Samsung 10".

Galia 530 2004, Polar 20 - Marna 1977, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Det letteste må jo å finne en brukt propell,siden ny 2 blader koster 4500 kr.  Volvo drev 110 120 130 s går om hverandre.Jeg trodde 2020 motoren var levert med 120s drev. En jeg servert i høst brukte 14x11  propell 

Det første valget er fast- eller foldepropell. Fast er billig, og sannsynligvis best når du bruker motor, særlig i revers. Foldepropell er best under seilas, da den klapper sammen og ikke bremser. Den er som regel også god nok på motor.

Du kan godt tenke at det marginale fartstapet den faste propellen gir kan du leve med. Under seiling skal drevet stå i fri så propellen får spinne og gi mindre motstand. Dette gir en en ganske merkbar during i gearkassen som kan bli irriterende høy. Hvor mye det sliter i fri vet ikke jeg, men det kjennes ikke rett. Noen setter drevet i gir. Volvo Penta er tydelige på at det skal stå i fri. 

Jeg byttet til foldeprop på grunn av dette. 

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...