Jump to content

Hvordan sjekker dere korrekt stramming av reimer på eldre KAD 43

skøytelars

Recommended Posts

Skal bytte reimer på min KAD 43. Dette er av den eldre typen, der man bruker 8 mm unbrako for å stramme. I manualen står det at reimene skal strammes til forskjellige kg-trykk, og at dette skal måles med et spesialverktøy. Jeg har ikke dette verktøyet, ikke er det lett å få tak i heller. 

Hvordan sjekker dere at dere har fått strammet reimene korrekt? 

Førstefender skrev for 2 timer siden:

en momentnøkkel kan du kjøpe på biltema, men det fleste tar vel dette på sånn ca.. Kan du dytte ned reim ca 1-2cm så er det passe stramt.

På disse eldre motorene brukes ikke momentnøkkel, men unbrako for å stramme. For å sjekke riktig stramming skal reima trykkes ned med et spesialverktøy som plasseres på reima. Verktøyet gi etter på innstilt kilo. Stramming med momentnøkkel kom på seinere modeller. 

Vet ikke om strekk på reima gir samme resultat som trykk. Hvis det gir det ville jeg bruke en god fiskevekt med krok som du fester midt på reima og ellers følger oppskriften fra VP. 

Alternativt bruke den velprøvde metoden med å trykke reima ned på midten og anta at den er passe når du klarer å trykke den ned 15-20 mm.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...