Jump to content

mAIS, Eksisterer det ennå?

-morten-

Recommended Posts

Hei brukte mAIS tidligere bare for morro. Noen som vet om det eksisterer ennå? har det byttt navn? prøvde å søke opp, men nå har det jo kommet 100 AIS apper! :forvirret:

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

mAIS ble for mange år siden til OnCourse (av marinetraffic) som har vært relativt dårlig de siste årene og knapt funket i fjor.

I fjor annonserte Marinetraffic at de legger ned On Course 

"As part of our ongoing efforts to improve and redesign our mobile applications, we have made the decision to permanently close the OnCourse app from the 30/11/2025."

https://support.marinetraffic.com/en/articles/9552827-get-started-with-oncourse-app

Jeg har vært storbruker av OnCourse og sett etter alternativer. Boat Beacon sies å vises på marinetraffic. @Pequod og andre mener jeg har brukt denne i flere år.

Prøver den på neste tur om ikke så lenge

https://pocketmariner.com/mobile-apps/boatbeacon/

Mvh. SAP

Hva med å laste ned Orca-appen? Dette bildet viser telefonen med web-basert AIS; men jeg har det samme på plotteren (VHF AIS-kilde prioritert foran web når tilgjengelig på både plotter og telefon). Usikker på om gratisversjonen har all info. IMG_7105.png.a383d78a9c1df374792c5461ddc9ccdb.png

sap_2000 skrev for 6 timer siden:

mAIS ble for mange år siden til OnCourse (av marinetraffic) som har vært relativt dårlig de siste årene og knapt funket i fjor.

I fjor annonserte Marinetraffic at de legger ned On Course 

"As part of our ongoing efforts to improve and redesign our mobile applications, we have made the decision to permanently close the OnCourse app from the 30/11/2025."

https://support.marinetraffic.com/en/articles/9552827-get-started-with-oncourse-app

Jeg har vært storbruker av OnCourse og sett etter alternativer. Boat Beacon sies å vises på marinetraffic. @Pequod og andre mener jeg har brukt denne i flere år.

Prøver den på neste tur om ikke så lenge

https://pocketmariner.com/mobile-apps/boatbeacon/

Stemmer det, har gode erfaringer med Boat Beacon. begynte å bruke den for noen år siden nettopp fordi OnCourse begynte å bli så ustabil. Var ikke klar over at de skal legge den ned, men det er ikke akkurat noen stor overraskelse.

Er veldig fornøyd med appen og har ikke brukt OnCourse siden da. Veldig stabil og med mange flere muligheter.

Ask skrev 8 minutter siden:

Plar vakthavande på yrkesskip sjå på nettbaserte ais-appar?

Det synes som at trådstarter spør om noe annet enn det du spør om…

-morten- skrev On 28.2.2025 at 11.08:

Hei brukte mAIS tidligere bare for morro. Noen som vet om det eksisterer ennå? 

-morten- skrev On 28.2.2025 at 14.04:
lr-80 skrev 18 minutter siden:

Det synes som at trådstarter spør om noe annet enn det du spør om…

Trenger ikke noe sånt, bare en enkel app som gjør at jeg vises på Nettbasert AIS

Eg treng sjølvsagt ikkje gjenta spørsmålet til trådstartar.

Når ts ønsker å visast på nettbasert ais så finn eg det interessant å veta om nettbasert ais blir brukt av yrkesskip.

Sjølv så har eg ais i båten, men eg ser ikkje på nettbasert ais når eg er på sjøen.

Ask skrev 29 minutter siden:

Når ts ønsker å visast på nettbasert ais så finn eg det interessant å veta om nettbasert ais blir brukt av yrkesskip.

Det er vel greit å spørre om. På min plotter sees begge, med VHF-basert som prioritert kilde. Men jeg ville aldri stole på at jeg ville synes uten transponder for yrkesskip, all den tid det krever annet utstyr med nettilkobling (og det er vel neppe regelverk som stiller krav til dette). Jeg oppfattet vel egentlig ditt spørsmål som et retorisk spørsmål som leder til sikkerhet (dekning/forsinkelse/stabilitet gjør at mAIS er ment for moro, selv om det kan være nyttig når det faktisk er tilgjengelig). 

3 hours ago, Ask said:

Plar vakthavande på yrkesskip sjå på nettbaserte ais-appar?

Nå ferdes jeg mest utenfor skipsleia og stort sett på steder der større skip ikke kan gå! Jeg viker på god avstand av handelsflåten når jeg er i Leia. Krysser ikke noen havstrekk.Jeg går heller ikke i skipsleia om det er tett tåke eller dårlig sikt, Så det er lite relevant for meg å instalere AIS til flere tusen!

Dette er noe jeg og mange flere ønsker å ha for morro skyld og at venner å bekjendte som kun er inne på Marinetraffic.

Jeg skjønner din refleksjon,

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

4 minutes ago, LALUNA II said:

Boat Beacon var alltid stabil på marinetrafikk så ingen fare med å bruke den ...
Tviler på at dere vil se meg der mere da helsa har sagt stopp ....

Det var leit å høre! Vi kommer vel alle til et pungt der båtliv blir vanskelg! Går an å mimre eller bli med noen andre ut! 

LALUNA II skrev for 3 timer siden:

Boat Beacon var alltid stabil på marinetrafikk så ingen fare med å bruke den ...
Tviler på at dere vil se meg der mere da helsa har sagt stopp ....

Huff, kjedelig å høre ! Håper det ikke er alvorlig.

Ask skrev On 2.3.2025 at 8.20:

Eg treng sjølvsagt ikkje gjenta spørsmålet til trådstartar.

Sjølv så har eg ais i båten, men eg ser ikkje på nettbasert ais når eg er på sjøen.

Ingen av skipa eg har vært på har hatt nettbasert ais. Skipet eg er på no er berre 1 år gammelt, men ingen nettbasert ais. Me har klientar ombord som også har egen ais antenne, men ikkje nettbasert. Om ein er eit stykke ute i havet så kan me ikkje sjåast på nettbasert ais. Og me kan heller ikkje sjå dei andre skipa her på nettbasert ais.

Men ved kysten og i fjorder kan det vær eit fint hjelpemiddel om ein vil ha informasjon fra lenger avstander en 20 nm. Men dette er selfølgelig ikkje godkjent på skip og må i såfall vær i tillegg til vanlig radiobasert ais.

25 minutes ago, Steini said:

Ingen av skipa eg har vært på har hatt nettbasert ais. Skipet eg er på no er berre 1 år gammelt, men ingen nettbasert ais. Me har klientar ombord som også har egen ais antenne, men ikkje nettbasert. Om ein er eit stykke ute i havet så kan me ikkje sjåast på nettbasert ais. Og me kan heller ikkje sjå dei andre skipa her på nettbasert ais.

Men ved kysten og i fjorder kan det vær eit fint hjelpemiddel om ein vil ha informasjon fra lenger avstander en 20 nm. Men dette er selfølgelig ikkje godkjent på skip og må i såfall vær i tillegg til vanlig radiobasert ais.

Det er ikke permanent AIS jeg spør om. les mitt svar.   det er for å få opp båten på Marinetraffic for morro skyld! Jeg er fullstendig klar over det du skriver.  Kryser jeg leia , eller beveger meg i leia følger jeg nøye med og viker godt unna nyttetrafikken. Det er yderst få båter i segmentet mitt som er utstyrt med AIS her på trøndelagskysten. De fleste oppholder seg heller ikke i skipsleia heller, da vi har et øyparadis med skjergård og leder der det knapt går nyttetrafikk, da er det så trangt og lite plass at man ser hverandre optisk uansett Jeg krysser aldri havstrekk.

• 1 måned senere...

Sliter med å få Marine Traffic til å vise båten min, selv om den er registrert og kommer opp på Boat Beacon. Har stilt inn på at båten er i bruk, og at AIS skal deles. MMSI nr er lagt inn. Er det noe mer jeg må gjøre? 

Dette virket tydeligvis i fjor, for jeg glemte å skru av seilingen i Boat Beacon før jeg kom hjem etter ferien, og nå viser MT at båten er i stuen min🤔

1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk

1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A

2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk

Vaagen skrev for 2 timer siden:

Sliter med å få Marine Traffic til å vise båten min

Har den dukket opp nå? Er den innenfor område til en MT-stasjon / vises andre båter i nærheten på MT? Ta en radiosjekk til kystradio, spør om de ser den.

Takk for spørsmålet. Det er mulig at jeg var uklar over. Jeg prøver å få billig-AIS, via Boat Beacon, til å funke, som diskutert i tråden over. 

Båten er registrert og vises i Boat Beacon, men ikke på MT.

mAIS/ OnCorse sluttet å vises på MT rundt Oktober i fjor.

Jeg gikk så over til Boat beacon (som skal vises på MT) men vises fremdeles ikke. Prøvd gamme MMSI, ny MMSI samt eksisterende MMSI fra klasse B båt samt flere brukerkontoer. Alt virker fint og vises på Boat Beacon og BoatWatch, men vises ikke lenger på MT.

Min gjetning er at MT har filtrert bort visning av fartøy rapportert via App/ mobil. 

De har jo annonsert at OnCourse vil slutte å fungere november 2025, men etter min erfaring sluttet MT å vise samtidig som de annonserte dette i fjor.

Synd

Mvh. SAP

Synd at denne muligheten ikke finnes lengre. Fikk inntrykk av at flere i tråden over hadde brukt Boat Beacon helt nylig. 

Har sendt en henvendelse til de som markedsfører appen, så får vi se hva de sier. De hevder fortsatt på hjemmesiden sin, at Boat Beacon - båter skal vise på Marine Traffic.

Redigert av Vaagen
Tilleggsinfo om henvendelse til app-produsent. (see edit history)

En helt annen, men likevel ikke helt urelatert ting: Jeg hadde glemt å skru på AIS, og satte den på underveis. Sjekket med Marine Traffic, men så den ikke. Det kan jo ta litt tid. Men den var raskt oppe på Skippo. Jeg trodde Skippo hentet fra MT, men det tok lang tid før MT viste båten min. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...