Jump to content

mAIS, Eksisterer det ennå?

-morten-

Recommended Posts

Vaagen skrev for 10 timer siden:

Jeg prøver å få billig-AIS, via Boat Beacon, til å funke, som diskutert i tråden over. 

Det ser ut til at om du bruker Skippo, og har mobildekning, så kan andre Skippo-brukere se deg om du aktiverer ‘AIS’ på Skippo. Men nå er det vel mange sosiale medier hvor du kan vise hvor du er for de som er interessert. 

IMG_0694.jpeg

Ja, Skippo er absolutt en mulighet, hvis hensikten først og fremst er å la familie og venner følge med på hvor jeg er.

1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk

1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A

2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk

• 4 uker senere...

Joda😊

Etter mye om og men, fant jeg ut at Boat Beacon kan gi deg et nytt MMSI, hvis du har et gammelt fra Marine Traffic. Du kan også legge inn det 'ekte' MMSI som hører til båten, hvis du har VHF ombord. Gjorde det siste, og nå kan alle se hvor jeg er 😉 

Boat Beacon hadde en veldig vennlig kundeservice, som svarte på mail til alle døgnets tider.

Vaagen skrev 33 minutter siden:

Du kan også legge inn det 'ekte' MMSI som hører til båten, hvis du har VHF ombord. Gjorde det siste, og nå kan alle se hvor jeg er 😉 

Mener du at du synes på Boat Beacon eller også Marinetrafic med norsk/ båtens MMSI?

Vi har prøvd både mms fra MT og registrert MMSI uten å dukke opp på MT.

Hadde vært gull om dette funker igjen nå.

Mvh. SAP

Ja, det funker for meg, i alle fall: https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:9569592

Som du ser, har jeg ankret opp i stua, siden jeg glemte å skru av deling før jeg dro hjem (det er herket med dette, så lenge du ikke har en dedikert tablet, som alltid er i båten).

Ingenting å si på farten på vei hjem, i allefall...

Vaagen skrev 16 minutter siden:

Nydelig, for da er det håp igjen :)

Prøvde flere varianter i begynnelsen av april som ikke funket. Gammel MT MMSI, ny MT MMSI og Norsk registrert MMSI.

Ser ut som det blir  langtur fra godt oppi nord til helgen så hadde vært flott om dette funker igjen igjen slik det skal og gjorde før :ja:.

Vaagen skrev 19 minutter siden:

Ingenting å si på farten på vei hjem, i allefall...

Ja. Imponerende godt sig såpass langt inn fra vannkanten, ja :fniser:  

Mvh. SAP

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...