Jump to content

mAIS, Eksisterer det ennå?

-morten-

Recommended Posts

Vaagen skrev for 10 timer siden:

Jeg prøver å få billig-AIS, via Boat Beacon, til å funke, som diskutert i tråden over. 

Det ser ut til at om du bruker Skippo, og har mobildekning, så kan andre Skippo-brukere se deg om du aktiverer ‘AIS’ på Skippo. Men nå er det vel mange sosiale medier hvor du kan vise hvor du er for de som er interessert. 

IMG_0694.jpeg

• 4 uker senere...

Joda😊

Etter mye om og men, fant jeg ut at Boat Beacon kan gi deg et nytt MMSI, hvis du har et gammelt fra Marine Traffic. Du kan også legge inn det 'ekte' MMSI som hører til båten, hvis du har VHF ombord. Gjorde det siste, og nå kan alle se hvor jeg er 😉 

Boat Beacon hadde en veldig vennlig kundeservice, som svarte på mail til alle døgnets tider.

1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk

1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A

2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk

Vaagen skrev 33 minutter siden:

Du kan også legge inn det 'ekte' MMSI som hører til båten, hvis du har VHF ombord. Gjorde det siste, og nå kan alle se hvor jeg er 😉 

Mener du at du synes på Boat Beacon eller også Marinetrafic med norsk/ båtens MMSI?

Vi har prøvd både mms fra MT og registrert MMSI uten å dukke opp på MT.

Hadde vært gull om dette funker igjen nå.

Mvh. SAP

Ja, det funker for meg, i alle fall: https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:9569592

Som du ser, har jeg ankret opp i stua, siden jeg glemte å skru av deling før jeg dro hjem (det er herket med dette, så lenge du ikke har en dedikert tablet, som alltid er i båten).

Ingenting å si på farten på vei hjem, i allefall...

Vaagen skrev 16 minutter siden:

Nydelig, for da er det håp igjen :)

Prøvde flere varianter i begynnelsen av april som ikke funket. Gammel MT MMSI, ny MT MMSI og Norsk registrert MMSI.

Ser ut som det blir  langtur fra godt oppi nord til helgen så hadde vært flott om dette funker igjen igjen slik det skal og gjorde før :ja:.

Vaagen skrev 19 minutter siden:

Ingenting å si på farten på vei hjem, i allefall...

Ja. Imponerende godt sig såpass langt inn fra vannkanten, ja :fniser:  

Mvh. SAP

• 3 uker senere...
On 5/14/2025 at 12:08 AM, sap_2000 said:

Nydelig, for da er det håp igjen :)

Prøvde flere varianter i begynnelsen av april som ikke funket. Gammel MT MMSI, ny MT MMSI og Norsk registrert MMSI.

Ser ut som det blir  langtur fra godt oppi nord til helgen så hadde vært flott om dette funker igjen igjen slik det skal og gjorde før :ja:.

Ja. Imponerende godt sig såpass langt inn fra vannkanten, ja :fniser:  

Fikk du til Boat Beacon? har lagt inn min MMSI på appen og lagt inn info og bilde, men vises ikke på Marinetraffic. Tar dette noen dager?

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

-morten- skrev for 11 timer siden:

Fikk du til Boat Beacon? har lagt inn min MMSI på appen og lagt inn info og bilde, men vises ikke på Marinetraffic. Tar dette noen dager?

Kontaktet support hos BB etter å ha prøvd alt inkl ny fått ny mmsi fra MT.

Han på support sa at av en eller annen grunn så ble ikke mmsi som started med 9125 og et par til ikke vist på MT. Så jeg fikk tildelt et nytt mmsi fra BB og det ble vist på MT rimelig kjapt.

https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:9600122/mmsi:982599007/imo:0/vessel:SAP_DELIVERY_2

Mvh. SAP

Jeg har aldri hatt problemer med å dukke opp på MT etter at jeg for flere år siden droppet On Course på grunn av ustabiliteten og gikk over til Boat Beacon.

Jeg har registrert meg med VHFens MMSI på BB og dukker opp både på Marine Traffic og på Vesselfinder. Kan ikke se at jeg noen gang har hatt problemer med å dukke opp på noen av stedene, og jeg sjekker stort sett alltid for å se at jeg er der.

Vesselfinder er dog raskere til å vise meg enn MT er, sistnevnte kan være opptil 10 minutter senere med å registrere at jeg er i gang enn VF, som oppdager meg med en gang.

Men har aldri prøvd å bruke mAis på BB ettersom det står på MTs sider at den kun virker på MT (hvis jeg husker riktig!)

Pequod skrev 4 minutter siden:

eg har aldri hatt problemer med å dukke opp på MT etter at jeg for flere år siden droppet On Course på grunn av ustabiliteten og gikk over til Boat Beacon.

Jeg har registrert meg med VHFens MMSI på BB og dukker opp både på Marine Traffic og på Vesselfinder. Kan ikke se at jeg noen gang har hatt problemer med å dukke opp på noen av stedene, og jeg sjekker stort sett alltid for å se at jeg er der.

Antagelig har det noe å gjøre med MMSI nr ditt da det i følge BB support er visse nummerserier som av en eller annen ukjent grunn ikke lengers vises på MT. Bl.a den jeg før brukte som startet på 9125

Mvh. SAP

Ms Fortuna skrev Just now:

mAis ble erstattet av OnCourse for flere år siden, og her fungerer den fortsatt helt fint. 

Sikkert samme issue med visse MMSI hos MT. Jeg brukte også OnCourse flittig men den sluttet å vise i fjor høst.

On Course blir forøvrig lagt ned i oktober i år mener jeg det var.

Mvh. SAP

Fant ut srart og stop nå! ☺️ men bildet kommer ikke opp da! Ikke noe problem med MMSI, den fant båten, så det er i orden. Den kom inn på MT nå ja. Mangler bare bilde nå

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Ms Fortuna skrev 38 minutter siden:

Seilbåtsymbolet er grått med et kryss over her av en eller annen grunn, på mobil da

Det tror jeg betyr at du ikke kringkaster. Når du trykker på ikonet, begynner du å kringkaste. Utfordringen er å huske å skru av, før du drar hjem fra båten, hvis du tar med enheten hjem 😊

Så rart! Når jeg legger inn ditt MMSI nr, kommer du opp i Marine Traffic, med siste posisjon for ca 16 d siden.

Sikker på du ikke har gjort noe i innstillingene på Boat Beacon (krysset vekk for 'Share AIS to other apps' og 'Internet AIS')? Skrudd av mobildata?

Er ingen ekspert, men tror dette burde funke....

Så rart! Kanskje sende en mail til dem og spørre om det som var vært gratis plutselig koster penger? Ville være synd, om det var sånn.

De var veldig kjappe å svare når jeg mailet dem for litt siden...

8 hours ago, Vaagen said:

Så rart! Kanskje sende en mail til dem og spørre om det som var vært gratis plutselig koster penger? Ville være synd, om det var sånn.

De var veldig kjappe å svare når jeg mailet dem for litt siden...

Må betale for å dele AIS ja, Ikke mye som er gratis lengre desverre.  Uansett liten kostnad på hele båtbudgetet!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...