Jump to content

mAIS, Eksisterer det ennå?

-morten-

Recommended Posts

Dette er litt merkelig. Jeg bruker BB og mener jeg har betalt for den, men har ikke AIS-sharing. Men dukker altså opp på Marinetraffic uansett. Når jeg klikker på AIS-sharing får jeg også opp at jeg må betale for det, men med noe lavere pris enn skjermbildet til Ms Fortuna viser. Kanskje fordi jeg har betalt for selve appen?

Jeg mener AIS-sharing er en tilleggstjeneste for at du skal dukke opp på andres kartplottere og ikke bare på steder som Marinetraffic og Vesselfinder.

Code0 skrev for 2 timer siden:

For å få til det må vel BB ha tilgang på ett nett med VHF sendere kysten rundt.

Mulig det, men jeg har ikke betalt noe for AIS-sharing og dukker uansett opp på MT og VF.

På appen, når man klikker på AIS-sharing nevnes spesifikt at da kan man dele posisjonen med apper fra Navionics, iNavX og OpenCPN.

Mulig det kun gjelder appbrukere og ikke plottere.

Pequod skrev for 3 timer siden:

Mulig det kun gjelder appbrukere og ikke plottere

Marintraffic og andre apper er tilsvarende Flightradar24 hvor du kan følge flytrafikken. Flightradar får data fra flykontrollene ( ?) rundt omkring, og legger ut på internett. Men pilotene og flykontrollene har direkte kommunikasjon med hverandre, de ser ikke på flightradar for å se hva som foregår. To skip med AIS installert og innenfor VHF-rekkevidde av hverandre ser hverandres VHF-signaler, og trenger ikke mobiltelefon og 5g dekning. Å bli synlig på Marinetraffic er greit for de som sitter hjemme, men du kan like gjerne bruke ‘følg meg’ funksjonen i Google eller snapchat(?) og andre mobiltelefon-trackere. Andre båter vet ikke at du er der.

22 minutes ago, Code0 said:

Marintraffic og andre apper er tilsvarende Flightradar24 hvor du kan følge flytrafikken. Flightradar får data fra flykontrollene ( ?) rundt omkring, og legger ut på internett. Men pilotene og flykontrollene har direkte kommunikasjon med hverandre, de ser ikke på flightradar for å se hva som foregår. To skip med AIS installert og innenfor VHF-rekkevidde av hverandre ser hverandres VHF-signaler, og trenger ikke mobiltelefon og 5g dekning. Å bli synlig på Marinetraffic er greit for de som sitter hjemme, men du kan like gjerne bruke ‘følg meg’ funksjonen i Google eller snapchat(?) og andre mobiltelefon-trackere. Andre båter vet ikke at du er der.

For meg, som jeg har skrevet først i tråden er formålet at venner og kjendte kan følge med.  Nyttetrafikken og større båter viker jeg for uansett, og ferdes stort sett i trange indre leder der nyttetraffikken ikke går. Går nesten kun i dagslys og god sikt. Så jeg føler ikke helt det store behovet for å installere proffesjonell AIS

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Code0 skrev 13 minutter siden:

Tror du har misforstått litt. Alt dette du skriver er jeg klar over, har brukt OnCourse og etter hvert Boat Beacon i flere år. Det er ikke jeg som har problemer med dette.

Det jeg har svart på er Ms Fortunas problem med at han ikke synes på MT selv om han bruker Boat Beacon.

Det kom da spørsmål om han måtte bruke funksjonen AIS Sharing for å dukke opp på MT.

Det mente jeg var unødvendig ettersom jeg har brukt BB i vel fire år nå uten å betale ekstra for AIS Sharing, og likevel synes uten problemer på både MT og VF.

Så derfor lurer jeg på hva denne sharing-funksjonen egentlig går ut på, og da kan det synes som om posisjonen kan deles på andre apper i nettverket, som du kan se på bildet under.

Jeg har uansett ikke behov for den funksjonen.

IMG_2675.jpeg.1571341a5eb048cf54f676a798879f76.jpeg

Pequod skrev 11 minutter siden:

... Så derfor lurer jeg på hva denne sharing-funksjonen egentlig går ut på, og da kan det synes som om posisjonen kan deles på andre apper i nettverket, som du kan se på bildet under ...

Det er jo tydeligvis en delefunksjon for nett-tilgjengelig AIS informasjon (ala Marinetraffics visning) til andre apper og devicer. Det som kanskje er et interessant spørsmål er om moderne kartplottere kan nyttiggjøre seg denne informasjonen. F.eks. de som kjører Navionics kart og du har en valid Navionics konto. Slik at du kan ha VHF transmittert realtime AIS (for de mål som er innen rekkevidde) og netbasert (som Marinetraffic) AIS informasjon på samme skjerm. Forhåpentligvis med ulike symboler slik at de vet hvilke som er realtime og hvilke som er nettbaserte.

Pequod skrev 13 minutter siden:

Så derfor lurer jeg på hva denne sharing-funksjonen egentlig går ut på, og da kan det synes som om posisjonen kan deles på andre apper i nettverket, som du kan se på bildet under.

Jeg bruker AIS Sharing på BB og får opp AIS overlegg på f.eks Navionics Boating appen som jeg bruker mye.

Ikke sanntidsinfo, men men overraskende lite forsinkelse og man skal være klar over at man bare ser AIS båter som er fanget inn av landbaserte mottagere (Usikker på om det er MT eller kystverket sine data her til lands).

Synes likevel det er nyttig.

A38DB064-5E76-460F-B752-7492A65202F8.png.4f63c030510efbf12f7be4c84c6f42c5.pngDAF298B8-92A3-4DF2-8351-BA8A83BAC650_1_201_a.jpeg.08bd8465763ddad1a68f4817803ade15.jpeg

Mvh. SAP

Bonus skrev 9 minutter siden:

Som jeg spurte om i forrige kommentar, vet du om det finnes moderne kartplottere som kjører Navionics kart og kan vise samme informasjon? Sammen med reell realtime AIS?

Mener slikt var mulig å se nettbasert AIS via nettverket på Raymarine før skilsmissen med Navionics...

Jeg har ikke prøvd å koble Navionics mot nettverket til den nye flammen, Garmin :fniser:

Muligens er Orca og Raymarine er en har fått til noe idag.

Men vil tro det blir kluss med både nettbasert og sanntids AIS overlegg på kartet. Men mulig man kan velge lag i så fall.

Er på veldig tynn is her nå... 

Mvh. SAP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...