Jump to content

Førstegangs båteier – hva bør jeg vite før båtkjøp og valg av båtplass?

Bølgedebutant

Recommended Posts

Hei,

Jeg vurderer å kjøpe min første båt og håper å få noen gode råd fra mer erfarne båteiere her på forumet. Jeg har vokst opp med båt i familien, men har aldri hatt ansvaret for en båt selv og ønsker å gjøre et så trygt kjøp som mulig. Jeg har ikke tatt båtførerprøven enda, men tenker å gjøre det nå innen ganske kort tid. Planen er å starte med en brukt åpen båt under 60 000 kr, og den jeg vurderer nå står på henger. Motoren er en mercury optimax 90hk. Jeg kommer til å bruke båten til fritid og turer med familien, litt for å teste om båtlivet er noe som passer oss.

Hovedspørsmål:

• Hva bør jeg sjekke når jeg kjøper en brukt båt som står på henger?
  • Hvordan tester jeg motoren best mulig uten å sette båten på vannet?
  • Hva er de vanligste fellene man bør unngå når man kjøper en eldre båt?
  • Er det spesielle svakheter med mercury optimax 90hk som ofte dukker opp?

Sekundærspørsmål:

• Hva er de vanligste nybegynnerfeilene en ny båteier kan gjøre, og hvordan unngår jeg dem?
  • Er det noen utgifter som ofte blir undervurdert av nybegynnere?
  • Hva er beste måten å få tak i en gunstig båtplass i passende kjøreavstand fra Drammen? (Uten å ha plass innerst inne i Drammensfjorden)
  • Er det noen anbefalte båtforeninger eller sosiale arrangementer for nybegynnere?

Jeg setter stor pris på innspill fra dere som har erfaring!
Takk på forhånd

Et par svar.

• Hva bør jeg sjekke når jeg kjøper en brukt båt som står på henger?
    Tegn til skader i skroget spesielt kjølen, bl.a plastpest. (Har båten grunnstøtt?)
    Generell sjekk av motor og propell, tegn til lekkasjer, rust, osv. Når ble girolje sist skiftet? Girolje blir melkaktig i farge dersom det er vann i den.
    Ta av propellen og sjekk aksling for tegn på skader og om den er smurt med grease.
    Hvis fast bensintank: Sjekk eventuelle bensinfilter for vann. 95oktan E10 trekker til seg fuktighet fra luften over tid, og har relativt kort holdbarhet. 98 oktan er vel fremdeles ren, uten tilsatt etanol. (I hvertfall til og med 2024)
  • Hvordan tester jeg motoren best mulig uten å sette båten på vannet?
    Umulig, da du ikke får testet motoren under belastning. Oppnår motoren korrekt maks turtall? Korrekt driftstemperatur?
    Dersom du ikke har mulighet til å teste båt og motor på vann: Motoren bør uansett startes og sjekk at det kommer kjølevann, som et absolutt minimum. Sjekk tennpluggene etterpå. (nedsotet/ våt/  helt tørr? osv) Det kan kobles på "klokker" utenpå kjølevannsinntaket i undervannshuset, som kan tilkobles hageslange. Da får du nok vann til å kjøre motoren på land.

• Hva er de vanligste fellene man bør unngå når man kjøper en eldre båt?
    Samme som ved kjøp av nyere båter: Manglende sjekk / kontroll av det tekniske utstyret ombord. Både bruk og tilstand. En båt som ser "stygg ut", er gjerne behandlet slik også.
  • Er det spesielle svakheter med mercury optimax 90hk som ofte dukker opp?
    Ikke som jeg kjenner til. Ta gjerne kontakt med en Mercuryforhandler i nærområdet ditt.

• Hva er de vanligste nybegynnerfeilene en ny båteier kan gjøre, og hvordan unngår jeg dem?
    For høy hastighet i havn / ved tillegging til kai, er en vanlig tabbe. (Bl.a. glemme å se bak og sjekke hvilke bølger man selv lager)
    Overvurdere egne ferdigheter i (litt for) dårlig vær, er en gjenganger. Bli kjent med båtens og egne begrensninger.
    Tips/ råd: Tren mye på å legge til kai. Det er ingen skam å avbryte, og prøve på nytt.
  • Er det noen utgifter som ofte blir undervurdert av nybegynnere?
    Tja, vedlikeholdsutgifter kanskje? Men de er ikke all verdens store for båter i prisklassen du ser etter. Mesteparten kan du gjøre selv.
  • Hva er beste måten å få tak i en gunstig båtplass i passende kjøreavstand fra Drammen? (Uten å ha plass innerst inne i Drammensfjorden)
    Ukjent område for meg.
  • Er det noen anbefalte båtforeninger eller sosiale arrangementer for nybegynnere?
    Ukjent
Bølgedebutant skrev for 5 timer siden:

Hva er de vanligste nybegynnerfeilene en ny båteier kan gjøre, og hvordan unngår jeg dem?

Hei, velkommen på forumet. Jeg har seilbåt og en RIB m / 115 hk, så jeg ser båtlivet fra to sider. I tillegg er det kajakker i ditt område. Jeg ser mye uvettig kjøring med raske båter (kjøring med seilbåt får andre kritisere…). Vær hensynsfull når det er flere båter i området, hold god avstand til langsomtgående, kryss gjerne bak saktegående i stedet for å snitte foran. Se bak deg hvordan bølgene går og om de er ubehagelig store for omgivelsene. 5 kn soner langs land og utenfor badebøyer er vel pensum på båtførerprøven, og en app (båtfart)  viser hastighetsgrenser, store forskjeller mellom kommunene.

Hei

I ein tråd om båtplass i Stavanger skreiv eg dette:

"Hei

Mange av hamnene i Stavanger krev at du gjev dei eit usikra rentefritt lån. Dette lånet kallar dei ikkje eit lån, men kamuflerer lånet med å bruka eit svært upresist begrep dei kallar "innskudd".

Fleire av hamnene i Stavanger toppar dette ved å "avskriva" lånet ditt med nokre tusenlappar kvart år.

Dvs. at dersom du t.d. lånar hamna 40 000 kr ved oppstart så kuttar dei lånet ditt med t. d. 1/10 kvart år i ti år.

I dømet så får du berre 36 k att om du seier opp etter eit år, 32 k om du seier opp etter to år etc.

Fleire av svara over nemner ventelister. Det får meg til å tenkja på ei av stripene til Frode Øverli.

Ventellistegarantien garanterer at du til ein kvar tid står på ventelista:smiler:"

Det same gjeld nok for båtplassar på Austlandet.

On 3/1/2025 at 10:11 AM, Bølgedebutant said:

Hva er beste måten å få tak i en gunstig båtplass i passende kjøreavstand fra Drammen

Hei

I fjor kjøpte jeg min 1. båt.

Holmenstrand Småbåthavn (https://holmestrandsmabathavn.no  post@hsda.no) har ganske korte ventelister for mindre båter.
Jeg fikk tildelt plass til min 23ft seilbåt (bredde 2.30m) etter bare noen få uker.

Prisene er ganske lave. En av de laveste i hele Oslofjorden.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...