Jump to content

Opptrekk av 14" aluminiumsbåt, hvor kjøpe hjul?

Båtopptrekker

Recommended Posts

Jeg må lage meg et enkelt båtopptrekk for en 14" aluminiumsbåt. Ser på Youtube (se vedlagte bilde fra Youtube) at det ofte brukes doble/enkle  hjulsett skrudd på bjelker. Jeg har dog ikke funnet slike hjulsett i Norge, som f.eks på Biltema. Hjulene  sitter på trebjelker og de er skråsatt på et metallfeste. Noen som vet hvor slike er å få kjøpt? Båten veier bare 60 kg og jeg har sidebjelkene.

båtopptrekk.jpg

Redigert av Båtopptrekker (see edit history)
Båtopptrekker skrev 11 minutter siden:

Hjulene  sitter på trebjelker og de er skråsatt på et metallfeste. Noen som vet hvor slike er å få kjøpt?

Ikke helt sikker på hva du mener, men vil ikke slike skråmontert på hver side fungere?
image.png.b1ccfdb9d48cab4f232e99bf72e62542.png

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Anbefaler deg å dele bilde som viser hva det er du ønsker deg eller lager en enkel skisse fordi det er min erfaring at en TS (trådstarter) ofte har ganske fastlåste meninger om hvordan et "opptrekk" skal se ut... og da må det beskrives mer detaljert enn dette. 

Hvor mye veier båten? Bilde?

Hva slags underlag har du ? Bilde?

Skal det være demonterbart for lettere frakt?

Hvilken hjuldiameter er det du ønsker deg?

Skal alt kunne kjøpes ferdig, evnt hva kan du gjøre selv? sveiser du, kan du bore/gjenge?

Båtopptrekker skrev for 2 timer siden:

Ser op Youtube at det ofte brukes doble hjulsett skrudd på bjelker.

En link til en youtubefilm som viser denne løsningen ville forklart veldig mye.

Jeg har jo sett veldig mange løsninger, men vanskelig å vite hvilken du mener.

Løsningen ask linker til er en mulig løsning, men den tror jeg alle båtinteresserte som bruker Biltema endel hadde klart å finne ved et enkelt søk, så da er der muligens noe helt annet du søker.

Løsningen fungerer nok fint på korte opptrekk, men har du langt opptrekk og trenger 20 stk så blir det over 10.000 kr for slike ruller om du ikke isteden kombinerer det med ei tralle på hjul med to slike.

Hva som er beste løsning for deg kommer an på mye.

Hvordan er båten, vekt og kjølform.

Hvordan ser det ut på stedet og hva får du lov å lage der?

er du eller dre sterke og kan ta i litt eller må alt kunne gjøres ved å trykke på en knapp på vinsjen?

Hvor mye penger er du villig til å bruke på dette?

Er det snakk om 2 ganger i året eller daglig hele året?

Er du mekanisk anlagt og kan lage ting selv eller har du 10 tommeltotter og må kjøpe slt ferdig?

Vi vet jo ikke engang om det er norske yotubefilmer du har sett, eller om de er fra andre land der man bruker helt andre løsninger.

19 fot skrev 59 minutter siden:

Løsningen ask linker til er en mulig løsning, men den tror jeg alle båtinteresserte som bruker Biltema endel hadde klart å finne ved et enkelt søk

Biltema sine navngivinger er innimellom litt kreative,  så det er slett ikke alt jeg finner på hverken første eller andre forsøk :fniser:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...